Laden voor een vast tarief? Check!

19 november 2020

Geen transparantie in laadkosten

Het is opmerkelijk maar waar, een laadpaal toont niet hoeveel je per kWh betaalt voor het opladen van je auto. Wat je betaalt per laadbeurt hangt af van de locatie en de laadpaalaanbieder. Zo kunnen de starttarieven bij de verschillende laadstations in Nederland variëren van 12 cent tot ruim 2 euro. Ook online en in veel apps zijn de tarieven moeilijk te vinden. Je weet vooraf dus niet wat je betaalt per laadbeurt, maar ook na het laden weet je niet altijd wat het heeft gekost. Soms duurt het twee maanden voordat transacties worden doorgegeven en zijn niet alle kosten duidelijk gespecificeerd. Onhandig!

Opbouw laadtarief voor elektrische auto's

Het laadtarief kan bestaan uit: een kWh-tarief, een starttarief (transactiekosten) en een tarief per minuut of uur. Je betaalt voor de elektriciteit die je afneemt bij het laden, maar ook voor de laadinfrastructuur. Want een laadpaal kost watt: een AC-laadpaal tussen de 3.000 - 6.000 euro, en een DC-laadpaal (snellader) tussen de 20.000 - 100.000 euro. Denk ook aan het regelen van het betaalverkeer en het onderhouden van het beheersysteem (dit registreert alle laadsessies). En je betaalt voor de administratieve verwerking van je laadbeurten aan je eMSP. Een complexe puzzel met veel prijscomponenten dus.

Heldere laadkosten bij MKB Brandstof

Dit moet toch makkelijker kunnen, dachten we. Daarom kun je bij ons rekenen op vaste tarieven voor zowel regulier als snelladen. In heel Nederland. Maar hoe bepaal je dan een goed tarief? Wij baseren de tarieven op wat je gemiddeld in Nederland kwijt bent per kWh, inclusief de start- en kleeftarieven die laadpaal exploitanten kunnen rekenen. Dan maakt het dus ook niet meer uit welke laadpaal je gebruikt. Je weet vooraf hoeveel je kwijt bent voor je laadbeurt.

Onze laadtarieven, exclusief btw:

  • Regulier laden: 29 cent per kilowattuur
  • Snelladen: 53 cent per kilowattuur
  • Transactiekosten: 20 cent per laadbeurt

Oost west, thuis laad je het best

Ondanks de vele prijscomponenten in het laadtarief is elektrisch rijden per kilometer vaak goedkoper dan rijden op fossiele brandstof. Het voordeligste is thuisladen aan je eigen laadpaal. Je betaalt dan hetzelfde stroomtarief dat je ook voor je apparaten en verlichting thuis betaalt, zo’n 23 cent per kWh. Aan een publieke laadpaal betaal je al iets meer (gemiddeld 35 cent), terwijl snelladen langs de snelweg het duurste is (tussen de 50 en 79 cent).

  • Snel en gemakkelijk een laadpaal voor de deur? Dat regelen wij voor je. Slechts 39 euro per maand inclusief storingsdienst en oneindige garantie.
    Meer weten?
  • Je laadpas van MKB Brandstof is ook geschikt voor thuisladen. Volg dit stappenplan zodat je thuislocatie goed geregistreerd kan worden.
    Meer weten?

Deel dit artikel