Nu de eerste 3 maanden voor € 4,95

Duurzame mobiliteit

Wat gebeurt er met al die oude auto-batterijen?

In gesprek met Janet Kes over recycling van auto-batterijen

Er is regelmatig discussie rondom de actieradius en batterij van elektrische auto’s. Eerder lichtten we al toe dat het eerste niet langer een goede reden is om niet over te stappen op elektrisch rijden. Maar hoe zit dat met de batterij? Hoe duurzaam is deze? En welke ontwikkelingen spelen er op dit moment? Vragen waarop één iemand het allerbeste antwoord kan geven: Janet Kes, Manager Batterijen bij Auto Recycling Nederland (ARN).

Meer elektrische auto’s, meer lithium-ion batterijen

Duurzaamheid loopt als een groene draad door de carrière van Janet. Zo werkte ze lange tijd in de voedingstuinbouw en is ze al twintig jaar onderdeel van Auto Recycling Nederland. Janet: “Bij ARN heb ik de leiding over het recyclingprogramma van lithium-ion batterijen voor elektrische auto’s. Een hele mooie uitdaging! We staan namelijk nog maar aan het begin van de overgang naar elektrisch rijden.

Op dit moment verwerken we slechts een aantal afgedankte lithium-ion aandrijfbatterijen per week. Maar de elektrische auto wordt steeds populairder en over een aantal jaar verdwijnt – volgens de berichtgeving – de ouderwetse brandstofauto misschien zelfs helemaal. Dit betekent dat de 200.000 auto’s, die gemiddeld jaarlijks worden afgedankt, op termijn stuk voor stuk lithium-ion batterijen bevatten. Op deze enorme toename moeten wij als uitvoeringsorganisatie natuurlijk goed voorbereid zijn wat betreft de inzameling en recycling.”

Minimaal vijftig procent hergebruik

ARN werkt actief samen met inzamelaars en verwerkers van batterijen. “In 2020 zamelden we zo’n 121 ton aandrijfbatterijen in, waarvan ruim tachtig procent naar een recyclingbedrijf ging. De overige twintig procent kreeg een tweede leven via een ombouwbedrijf voor hergebruik. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan energieopslagsystemen voor evenementen of een buurtbatterij.

Ik vind het noodzakelijk dat we ook inzicht hebben in wat er uiteindelijk met de batterijen gebeurt. Samen met onze partnerorganisaties analyseren we hoe we het recyclingproces zo duurzaam mogelijk kunnen inrichten. En tot nu toe behalen we de wettelijke eis van hergebruik van minimaal vijftig procent van het gewicht van de batterij ruimschoots!”

Batterij: meest waardevolle onderdeel

Batterijen worden momenteel voor zo’n 70 procent gerecycled. “Dat kan beter. Er zijn technologieën die de grondstoffen uit de batterij voor meer dan 95 procent terugwinnen. Zo kunnen deze gebruikt worden voor nieuwe batterijen. Het juiste volume afdankbatterijen is er alleen nog niet, maar de benodigde fabrieken ontstaan de komende jaren wel. Daar ben ik van overtuigd. Er zijn namelijk veel Europese initiatieven om de recyclingcapaciteit voor het verwerken van li-Ion batterijen te vergroten.

De angst dat de accu’s in een sloot verdwijnen of dat er verkeerde dingen mee gebeuren, is echt niet nodig. We zetten ons nu al dagelijks in om alle afgedankte batterijen gecontroleerd een goede bestemming te geven. Daarnaast zie je ook dat er veel wordt gedaan om de batterij zo lang mogelijk in de auto te laten functioneren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan reparatie of remanufacturing. De batterij wil je – als een van de duurdere onderdelen in de elektrische auto – zo lang mogelijk mee laten gaan.”

Voorstander elektrisch rijden

Volgens Janet is het glashelder dat de wereld langzaam maar zeker overstapt op emissievrij vervoer. “Ik rijd zelf ook elektrisch en merk dat ik daardoor veel bewuster ben geworden van mijn rijstijl en energieverbruik.

Een mooi voorbeeld: stel je moet vanuit Groningen nog 200 kilometer naar huis rijden en je ziet dat je gelukkig nog 210 kilometer kan. Maar terwijl je rijdt, zakt dat aantal langzaam omlaag. Dan ga je vanzelf constanter rijden. Eigenlijk wordt het een soort sport om zuiniger te rijden. Hartstikke leuk. En je maakt de wereld er ook nog een klein beetje beter mee!”

Ook overstappen op elektrisch rijden? Doe dat dan dit jaar nog extra voordelig en vraag direct onze laadpas aan.

Deel dit artikel