Duurzame mobiliteit

Fiscaal voordeel van elektrisch rijden

Elektrisch rijden is niet alleen in het gebruik voordelig, ook is het fiscaal aantrekkelijk. We leggen een aantal begrippen uit.

Je hoort wel eens dat het ook belastingtechnisch zo voordelig is om elektrisch te rijden. Maar hoe zit dat nou precies? En wat betekenen al die afkortingen ook alweer? We leggen het uit. 

MIA en VAMIL

Mia en Vamil zijn twee zussen die altijd ruzie maken. Nee, grapje. MIA staat voor 'milieu investeringsaftrek' en die levert fiscale voordelen op. Je mag die namelijk gebruiken als je als ondernemer of zakelijk rijder investeert in een elektrische auto of andere vorm van duurzaam vervoer, bijvoorbeeld een waterstofauto. In 2021 mag je tot 13,5 procent van de aanschafprijs aftrekken van de winst. En dankzij de Vamil (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen) mag een ondernemer of zakelijke rijder 75% van de investeringskosten van laadpalen of bijvoorbeeld waterstofauto's afschrijven. Helaas geldt het niet voor elektrische auto's. 

BPM-vrijstelling

De BPM (niet beats per minute, maar aanschafbelasting van personenauto's en motorrijwielen) is afhankelijk van het soort auto. Bij het berekenen van de BPM wordt er gekeken naar wat de auto uitstoot. Hoe minder uitstoot, hoe minder BPM je betaalt. Koop je een volledig elektrische auto, betaal je helemaal geen aanschafbelasting.

MRB-vrijstelling

De hoogte van je MRB (motorrijtuigenbelasting) is afhankelijk van een aantal dingen: 

  • het gewicht 
  • de brandstof 
  • duurzaamheid
  • provincie van de eigenaar

Er is een handige rekenhulp voor houders van een Plug In Hybrid van de Belastingdienst waarbij je snel ziet hoeveel motorrijtuigenbelasting je moet betalen. En je raadt het al, voor een volledig elektrische auto betaal je geen motorrijtuigenbelasting.

Bijtellingsvoordeel 

Bijtelling is alleen verschuldigd bij privégebruik van een auto van de zaak dat meer dan 500 km per kalenderjaar bedraagt. Voor een elektrische auto betaal je minder bijtelling dan voor een auto met verbrandingsmotor. De bijtelling die je in 2021 moet betalen, hangt af van het soort auto, de waarde en de datum eerste toelating (DET, afgekort).

Handig tabelletje

Volledig elektrische auto's   Nieuwwaarde < €40.000  Vanaf €40.000
DET voor 1 januari 2021  12%  22%
Plug in Hybrid  Bijtelling
DET na 1 januari  22%


Laadpalen

Als je een elektrische auto hebt, is een laadpaal ook wel handig. Het aanschaffen van een laadpaal kan fiscaal aftrekbaar zijn, als de auto ‘op de zaak’ staat. De aanschaf en plaatsing kan aftrekbaar zijn. En je kan de kosten aftrekken met die fijne zussen MIA en Vamil. Of de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

De BTW op de energie kan worden afgetrokken als duidelijk is hoeveel stroom er door de auto wordt verbruikt. Als er een aparte meter is, kan dit makkelijker worden berekend. Of als je met je autopas van MKB Brandstof laadt, want dan kan je je privé-stroom ook zakelijk verrekenen. 

Elektrische bestelbus

Begin dit jaar is er een subsidie voor ondernemers op de aanschaf van elektrische bestelbussen. Je kan 10% van het aanschafbedrag terugvragen. Mocht je nou privé een elektrische auto kopen, dan kan je ook subsidie krijgen. Voor nieuwe auto's gaat het hard, die subsidiepot is al leeg. Maar voor tweedehands auto's nog niet. 

Bronnen: service&adviesdesk, rvo.nl, bestelauto.nl, fiscus.nl

Subsidie voor elektrische busjes

Sinds dit jaar krijg je ook subsidie als je een elektrische bestelbus aanschaft of least. Dat was vorig jaar nog niet. Bij bestelauto.nl schreven ze een heel artikel over de regeling en de voorwaarden. 

Lokale subsidies 

Voor de aanschaf van elektrische voertuigen en/of oplaadpunten zijn er ook regionale subsidies beschikbaar. Deze subsidies kan je aanvragen bij gemeenten en provincies. Je gemeente zou hier meer van moeten weten. En je kan met al je vragen bellen naar onze service en adviesdesk, dat zijn juristen die klaar zitten om al jouw fiscale vragen rondom mobiliteit te beantwoorden. 

Deel dit artikel