Updates

Banden wisselen in het najaar: het moet écht

Rijd jij ‘s winters gerust vrolijk op je zomerbanden door? Ontdek dan in dit blog waarom dát geen goed idee is en je dit najaar beter wél je banden wisselt.

Ben jij die auto-eigenaar die het aanbevolen onderhoud nog wel eens met een korreltje zout neemt? En rijd jij daardoor nu nog rond op jouw zomerbanden – of rijd je ‘s zomers nog juist vrolijk rond met je winterbanden? Dan is het hoog tijd om daarmee te stoppen. Want niet alleen is dit slecht voor je auto en je brandstofverbruik, maar óók jouw veiligheid – en die van eventuele medepassagiers – komt hierdoor in het geding. Hoe je dit in het vervolg beter aanpakt? Dat ontdek je hier.  

Winterbanden voor lage temperaturen

Daalt het kwik onder de zeven graden? Dan is het tijd om de winterbanden van stal te halen. Winterbanden werken namelijk beter bij deze lage temperaturen dan zomerbanden. Zo worden zomerbanden hard bij lage temperaturen, terwijl winterbanden juist zacht en flexibel blijven, waardoor jij meer grip hebt op het ijzige wegdek. En meer grip betekent automatisch ook dat jij veiliger door het verkeer manoeuvreert. 

Zomerbanden in de zomer

Kan je dan niet het hele jaar op winterbanden rijden? Technisch gesproken kan dat natuurlijk wel. Maar of je het ook moet willen, is een andere vraag. Jouw winterbanden zijn namelijk gemaakt van zacht rubber, wat een stúk sneller slijt dan de hardere zomerbanden. Vooral wanneer de zon het wegdek opwarmt en jouw banden daaraan kunnen vastkleven. Daarom raden we aan om twee keer per jaar van banden te wisselen.

4-seizoenenbanden

Misschien denk je nu: allemaal leuk en aardig, maar ik zit er niet op te wachten om mijn auto twee keer per jaar naar de garage te brengen? Dan is er voor jou nog een andere oplossing, namelijk de 4-seizoenenbanden. Deze autobanden hebben een 3PMF-markering, waardoor ze óók geschikt zijn voor het koude winterweer. Het voordeel? Je hoeft ze niet ieder halfjaar te wisselen. Het nadeel? Ze slijten sneller dan (de juiste) seizoensbanden. Afhankelijk van je rijstijl gaan ze zo’n 30.000 tot 40.000 kilometer mee.

Auto-onderhoud in het najaar

Zijn er nog meer onderhoudsklusjes die je beter wél kan uitvoeren in het najaar? Jazeker. Controleer bijvoorbeeld even of al je verlichting en je airco het goed doen. Want hoewel hitte geen probleem zal zijn, heb je die vaak nodig wanneer het buiten regent en je ramen zijn beslagen. Zorg ook dat je motorolie en antivries ruitenwisservloeistof is aangevuld.  


[Tip] Nieuwe olie en vloeistof nodig? Koop die dan gemakkelijk met jouw tankpas van MKB Brandstof! Vraag hier jouw pas aan.  


En als je dan toch bezig bent, leg dan ook een klein noodrantsoen in de auto aan. Denk hierbij aan een flesje water, snacks, een deken en waxinelichtjes – voor het geval dat je met pech langs de weg komt te staan. En vergeet ook je gevarendriehoek niet klaar te leggen!  

Deel dit artikel

;