Op reis met het OGSM

27 oktober 2020

MKB Brandstof organiseert maandelijks (online) events waarbij we collega's en andere geïnteresseerden inspireren. Op persoonlijk vlak of zakelijk. Op 6 oktober 2020 was er een kennissessie over OGSM: doelgericht werken, met Ellen van Zanten van Business Openers. Kon je er niet bij zijn? Hier lees je een samenvatting van dat webinar.

Veel bedrijven hebben een visie, maar hebben moeite deze om te zetten naar actie. Ook heb je actiegerichte bedrijven die weinig visie hebben. Met behulp van de OGSM-methode combineer je Visie met Actie en zo bereik je wat je wil. 

"De beste manier om de toekomst te voorspellen is deze te creëren." - Peter F. Drucker

Om je plan te beschrijven op maar 1 A4-tje (Arial, lettergrootte 6) neemt Ellen ons mee op reis langs de letters van het OGSM. 

O - Objective
Dit is het puntje op de horizon waar je als bedrijf (groot en/of klein) naartoe wil. Dit kan over een jaar zijn, maar mag ook over 3 jaar. Als je daar bent aangekomen, ben je echt tevreden.

G - Goals
De goals in een OGSM zijn de coördinaten van het puntje op de horizon. Hier omschrijf je wat je precies bedoelt met je objective. Maar pas op: het moet geen wensenlijst worden van alles wat je ooit wil bereiken. Je wilt alle goals halen.

S - Strategie
De routeplanner voor succes. Via de strategieën ga je kiezen hoe je hier gaat komen. Belangrijk in dit deel is echt durven kiezen. Je bereikt je stip als je een paar dingen/strategieën echt goed doet. Als je teveel strategieën een beetje doet raak je de weg kwijt. De meest succesvolle bedrijven hebben scherp gekozen, houd dat in gedachten. Kies voor dit onderdeel maximaal zeven punten, maar het liefst vijf. 

M - Measures
De measures bestaan uit het dashboard en een actieplan. Via het dashboard kan je in de gaten houden of je op koers ligt en eventueel moet bijsturen. Misschien moet je wel even een tussenlanding maken om bij te tanken, geeft Ellen als voorbeeld. In het actieplan staat duidelijk benoemd wie voor welke actie verantwoordelijk is met een deadline. Deze persoon is eigenaar. Iedere strategie maak je apart meetbaar. Voor dit onderdeel gebruik je dus cijfers.

"Wat zou ik doen als het mijn eigen bedrijf is? Dit maakt je OGSM ambitieus maar haalbaar. Het klopt dan intellectueel en raakt het hart." - Belangrijkste take away van een van de deelnemers.

Leuk, zo'n -online- sessie? Doe de volgende keer ook mee. We organiseren regelmatig interessante workshops en events over de meest uiteenlopende onderwerpen. Bekijk onze geplande events en volg ons op Eventbrite, Linkedin en/of Facebook.

 

 

Deel dit artikel