Ondernemen in coronatijd, hoe ervaar jij dat?

6 november 2020

We vroegen het twee van onze deelnemers. Voor Robbert Zonneveld en Nico van Paassen zijn de ervaringen nogal verschillend. 

Stel je eens voor: je hebt ruim dertig jaar een succesvol autobedrijf, waar je als kind al van droomde. Maar ineens staat alles stil. Dat overkwam Robbert Zonneveld, Toyotadealer in Almere.

“Autofabrieken sloten wereldwijd hun deuren in maart. De verkoop van nieuwe auto’s lag plotseling stil. Ook konden we geen leasecontracten meer afsluiten. Een hele klap, want hier in Almere wonen veel forenzen.” vertelt Robbert.

Het vertrouwen van de consument daalde overal in rap tempo. “In onze werkplaats ging de telefoon veel minder dan eerst. Want thuiswerkers maken amper kilometers, dus opdrachten voor onderhoud aan auto's bleven steeds meer uit.”

“We denken liever in kansen.”

Wat kan er wél?

Redenen genoeg om in paniek te raken misschien. Maar volgens Robbert heeft dat helemaal geen zin. Samen met zijn collega’s keek deze autoliefhebber liever naar wat er wél kon. Ze maakten snel een plan voor de nieuwe situatie.

Zo kreeg de verkoop van tweedehands auto’s een nog hogere prioriteit en voegde Robbert zich bij zijn salesteam. “Dat heeft veel goeds gedaan. Iedereen voelt zich nu extra verantwoordelijk. Ook is onze onderlinge communicatie sterk verbeterd. Elke morgen is er bijvoorbeeld een dagstart met z’n allen.”

Door de pandemie ontstond er ook ruimte om zaken op te pakken die voorheen door de waan van de dag minder aandacht kregen. Er kwam een nieuwe strategie voor de aftersales in de werkplaats. Er was tijd om processen te digitaliseren. En medewerkers spijkerden online hun vakkennis bij.  

“Alles valt of staat met de mensen om je heen.”

Toch winst

Inmiddels functioneert de werkplaats weer voor 85%. De handel in gebruikte auto’s gaat goed. En de fabrieken zijn weer open. De verkoop van nieuwe wagens ligt alleen “dramatisch” achter.

“Kijk, vóór de crisis ging het financieel beter en bleven er intern zaken liggen. Nu is het andersom. Minder inkomsten, maar in het bedrijf is alles beter geregeld. Er is meer betrokkenheid en we zijn nog meer een team. Dát is de winst van deze tijd,” concludeert Robbert.

Hij vindt het lastig om iets over de toekomst te zeggen. Snel schakelen en flexibel zijn, daar draait het nu om volgens hem. Een ding is zeker: hij doet er alles aan om zijn zeventien medewerkers te behouden. “Alles valt of staat met het team om je heen. Ik heb de juiste mensen op de juiste plek. We zijn klaar voor wat er op ons pad komt.”

Gat in de markt

De branche van Nico van Paassen uit Bovenkarspel heeft tijdens deze crisis wat meer geluk: sinds 1998 heeft hij een service- en onderhoudsbedrijf op het gebied van verwarming. 

“Toen ik begon met ondernemen, had ik een gat in de markt gevonden. Veel mensen waren in die tijd overdag niet thuis. Daarom vonden ze het maar wat fijn dat ik, als een van de weinigen, ook ’s avonds of in het weekend iets kon installeren of repareren.” Het aantal klanten, vooral particulieren, groeide snel.

Nico wilde dat niemand in de kou zou staan, maar ook niet dat de kwaliteit van zijn werk onder de drukte leed. De installatie van een ketel of de reparatie van een warmtepomp vereist opperste concentratie. Daarom schakelde hij de hulp van zijn vrouw en zoon in. Inmiddels doet Roos al jaren de administratie van het familiebedrijf en gaat Paul, net als zijn vader, dagelijks de weg op voor montagewerk en reparaties.

“Verwarmingen die voorheen amper aanstonden gaan nu stuk door het intensieve gebruik.”

Drukker dan ooit

De coronacrisis schudde de zakelijke kaarten van het gezin opnieuw. Nu iedereen zoveel mogelijk thuis moet werken, maakt de autopas van de Van Paassens overuren.

Nico: “Het is drukker dan ooit! Verwarmingen die voorheen amper aanstonden gaan nu stuk door het intensieve gebruik. Of ze waren al kapot, maar dat viel dan eerder gewoon niet op. Ook hebben mensen steeds meer specifieke wensen voor de verschillende vertrekken in hun woning.”

De familie ziet de toekomst van het bedrijf dan ook rooskleurig tegemoet. “Het aantal aanvragen neemt alleen maar toe, terwijl er ook nog eens een groot tekort aan mensen is in ons vakgebied. Ik verwacht niet dat dit snel verandert,” merkt Nico op.

“Er is een groot tekort aan mensen in ons vakgebied.”

Bovendien is Nico nog láng niet uitgekeken op zijn werk. “De techniek achter zo’n duurzame warmtepomp is bijvoorbeeld echt een mooie puzzel,” vertelt hij enthousiast. “Er zijn nog zoveel interessante ontwikkelingen op dat vlak!” 

Deel dit artikel