Onderhoud brandstof vs. elektrisch

7 april 2021

Een elektrische auto vergt minder onderhoud dan een fossiele brandstofauto. Maar een EV heeft toch zeker wel iets van onderhoud nodig? We leggen uit hoe het zit. 

Hoe werkt een elektrische auto

Een elektrische auto wordt aangedreven door een elektrische motor, in plaats van een brandstofmotor. De energie komt uit oplaadbare batterijen. Die zitten vaak onder de auto, of in de achterbak. De rest van de auto is aan de buitenkant hetzelfde als een brandstofauto. Het enige wat mist is een uitlaat.

Wanneer je de elektrische auto start, wordt de omvormer gevoed met stroom van de batterijen en stuurt die door naar de elektromotor. Die zet de elektrische energie om in mechanische energie, wat de wielen van de auto doet bewegen. 

Een grote beurt

De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Traditioneel worden er een aantal dingen gedaan: de motorolie en het oliefilter worden vervangen, maar ook het interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Eventueel worden koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht. In een 100% elektrische auto zitten geen bougies, geen versnellingsbak en geen motorolie. Het meest slijtagegevoelige deel is de accu. Omdat een elektrische auto minder vloeistoffen heeft en minder bewegende onderdelen, is het traditionele onderhoud bij een elektrische auto dus niet meer nodig. 

Welk onderhoud heb je nog wel
Het is een stuk minder dan bij een brandstofauto, en dus een stuk goedkoper, maar iets van onderhoud heb je nog wel. Het onderhoud van een elektrische auto bestaat uit het vervangen van een interieurfilter en het vervangen van remvloeistof. Daarnaast moeten natuurlijk ook remmen, banden, ruitenwissers en lampen regelmatig gecontroleerd worden. En de software moet up to date gehouden worden. Dat is voor veel garagehouders een enorme omslag; omgaan met software wordt belangrijker dan omgaan met mechanische onderdelen.

Met een elektrische auto moet je wel gewoon even vaak door de APK als met een brandstofauto. 

Bronnen: Bovag.nl, AD.nl, NederlandElektrisch.nl

Deel dit artikel