LinkedIn: actie en interactie

12 november 2020

MKB Brandstof organiseert maandelijks (online) events waarbij we collega's en andere geïnteresseerden inspireren. Op persoonlijk vlak of zakelijk. Op 22 oktober 2020 was er een interactieve sessie over ‘Haal meer uit je zakelijke netwerk’ met Kirsten van Loon van Fleurbij. Kon je er niet bij zijn? Hier lees je een samenvatting van dat webinar.

LinkedIn is een zakelijk netwerk en veel meer dan een online cv. Je kan verschillende dingen doen om verbinding te creëren. Je kan personen taggen in een comment, een connectie feliciteren, een bedankje sturen, een vraag stellen, hulp aanbieden, delen wat je weet en anderen stimuleren. Op deze manieren kan je de interactie met je netwerk opzoeken en actief houden.

Verbeter je profiel
Met je profiel maak je een eerste indruk. Een paar tips: check als eerste het bovenste gedeelte van je profiel; foto (professionele foto met alleen je hoofd en schouders), achtergrondfoto en de kopregel/tagline. Dit zien connecties als eerste.

Gebruik niet alleen een functietitel maar vertel inhoudelijk wat je doet bij een bedrijf. Als dit interessant genoeg is gaan ze je profiel verder bekijken. De samenvatting is eigenlijk een soort van pitch, deze moet echt over jezelf gaan en niet alleen over je bedrijf of de organisatie waar je voor werkt. Daar valt vaak nog een hoop te verbeteren geeft Kirsten aan. Voeg ook dingen toe die je blij maken, of bijvoorbeeld met wie je graag samenwerkt.

Daarna kan je werkervaring, opleiding en vaardigheden toevoegen. Vermeld in ieder geval een top 3 van vaardigheden die je inzet in je huidige functie. Heb je een mooie samenwerking gehad, vraag dan om een aanbeveling. Voor de nuchtere types onder ons is dit misschien lastig. Maar bedenk, mensen doen zaken met mensen. 

#HashtagsZijnBelangrijk
Als je hashtags gebruikt worden je berichten ook gevonden buiten je netwerk om. Je kunt er in een bericht het beste 3 gebruiken, deze worden gebruikt in de URL die bij het bericht hoort. En die wordt weer geïndexeerd door Google.

Voed het algoritme
Het algoritme bepaalt dat comments zwaarder wegen dan 'likes'. Doe dus je best om de interactie aan te gaan met de ontvanger. Maar doe vooral wat bij je past. En realiseer je dat alles zichtbaar is. Doe alleen wat goed voelt.

[caption id="attachment_9041" align="alignnone" width="2126"] MKB Brandstof LinkedIn online webinar[/caption]

 

Deel dit artikel