Georganiseerde chaos door goed plannen

26 mei 2021

Voor de rubriek 'de mens achter de pas' spreken we om de zoveel tijd een collega over hun werkdag, hun leven en hoe ze tegen de zaken aankijken. Met deze keer onze klantenservicemedewerker extraordinaire, Hind Slegt. Haar team heet bij ons team CB (commerciële binnendienst).

Hoe heet je rol en wat doe je? 

"Ik ben medewerker commerciële binnendienst. Maar heel des MKB Brandstofs, is het inmiddels veel meer. Ik houd me bezig met traffic en workflow management. Ook coach ik op gesprekstechnieken. Ohja en natuurlijk bel en mail ik met onze klanten."

"Ik doe maar gewoon wat ik leuk vind." 

Wat houdt je bezig de hele dag?

"Dat ligt aan de dag. Ik ben best chaotisch, dus ik doe veel maar krijg niet altijd alles af. Ik heb nu dagen ingepland; voor klantcontact, coaching, workflow rapportage. Die dagen plannen in een stramien helpt. Ik kan me daarbinnen vrij bewegen en hoef me niet bezig te houden met andere projecten. Er komt veel voorbij wat ik leuk vind." Iets wat we van meer collega's horen...

Thuiswerken tijdens corona

"In het begin vond ik het lastig. Wij bij team CB zijn erg afhankelijk van de ander. Je kan niet even een bakkie halen, als je niet weet wat je collega's doen. Er moet iemand de telefoon opnemen immers. Op kantoor kijk je gewoon om je heen, maar thuis kan dat niet. Dan moet je het echt aankondigen als je naar de wc moet. We zijn inmiddels een jaar op weg en het loopt allemaal best gestroomlijnd. Het thuiswerken bevalt me best goed. Ik ben eigenlijk heel trots op hoe we het allemaal doen. Ik vind het extra knap van Vera (onze systeembeheerder), die regelt laptops, en noem maar op, zodat we allemaal thuis kunnen werken."

Waar baal je van aan het einde van de dag? 

Twee dingen: als ik zaken niet af heb gekregen. Als tweede de vibe in het team, als het niet lekker loopt. Als we op die manier de dag afsluiten voelt dat niet goed. Ik wil dat iedereen lachend de laptop dichtklapt."

Waar ben je blij mee aan het eind van de dag? 

"Nou, het tegenovergestelde van wat hierboven staat." lacht Hind. "Als ik iets af heb, als ik echt iets neer heb kunnen zetten, dat voelt goed."

Waar heb je geen zin in? Schuif je voor je uit? 

"Even denken hoor. Er is weinig waar ik geen zin in heb. Dan moet ik te diep graven, dus dan is het er denk ik niet." Ook dat horen we vaker. Wellicht is dat het mooiste voordeel aan zelfsturend werken; dat elke collega in zijn of haar talent en enthousiasme werkt. 

Team CB was als laatste zelfsturend

"Wij zijn inderdaad later dan de rest van het bedrijf naar zelfsturing gegaan. Wij zijn veel meer van elkaar afhankelijk. Er zijn altijd veel dingen waar we over moeten overleggen. Bijvoorbeeld onze afwezigheid tijdens vakanties, dat moet echt met het hele team afgestemd worden. Dat is lastiger om in zelfsturing te doen. Op een gegeven moment moet je het gewoon gaan doen en dan maar kijken. We zijn nog steeds op pad. We zijn nu goed bezig met het beleggen van rollen. De taak ligt bij degene die er goed in is. 

Zijn er bij zelfsturing geen dingen die blijven liggen, die niemand leuk vindt? 

"Niet zozeer dat er niemand is die het leuk vindt, maar we hebben een redelijk jong team, en wij vinden dat de basis eerst goed moet zijn. Dus je moet het systeem goed kennen, onze diensten, en op de meeste vragen van klanten een antwoord hebben, voordat je andere projecten mag oppakken. Dat is toch onze core business, het contact met onze klanten. Er zijn nu net aardig wat nieuwe collega's begonnen, die dus nog in die lerende fase zitten. Niet dat ze geen andere projecten zouden kunnen hoor. Maar we gunnen ze dat groeien in hun basistaak, zodat ze ontspannen verder kunnen ontwikkelen."

Wat geef je mee aan mensen die bij ons willen werken?

"Nou, zeker komen werken bij ons. Het is belangrijk dat je bij ons iets gaat doen wat echt bij je past. Iedereen werkt hier vanuit hun eigen talent en enthousiasme. Er wordt niet heel hard geroepen wat je moet gaan doen dus je moet zelf aan de slag kunnen en willen. Bij deze wil ik ook een oproep doen aan eventuele heren die willen solliciteren, we hebben een tekort in ons team." lacht Hind. "Maar zonder gekheid, we vinden het -naast het beantwoorden van de vraag- belangrijk dat je een verbinding maakt met onze klanten. Mensen eerst. Als dat bij je past, moet je zeker komen praten."

Wil je samenwerken met onze klantcontact-supersterren? Kijk eens bij onze vacatures, we zijn altijd op zoek naar nieuw communicatief talent. 

 

Deel dit artikel