Elektrisch rijden: publiek laden versus laden op eigen terrein

4 september 2020

Steeds meer ondernemers stappen over op een 100% elektrische auto. Het kopen van een nieuwe auto is een feestje. Oriënteren, proefrijden en de meestal feestelijke keuze voor het model van jouw voorkeur. Oplaadfaciliteiten regelen is minder feestelijk. Maar wel belangrijk. En uit onderzoek leerde MKB Brandstof dat veel mensen het een ingewikkelde keuze vinden. 

Publiek laden versus thuisladen

Er wordt vaak gedacht dat als je een elektrische auto koopt, de gemeente een laadpaal voor je huis plaatst. Dat klopt niet. Als er bijvoorbeeld 300 meter van jouw huis een laadpaal staat, en als de totale capaciteit in jouw wijk voldoende is voor het aantal elektrische voertuigen, komt er geen laadpaal voor jouw deur. De gemeente plaatst als publieke voorziening. Zelfs als er laadpalen bijgeplaatst worden is het niet gezegd dat die vlakbij jouw woning of bedrijf komen.

Daarbij plaatst de gemeente alleen laadpalen bij publieke parkeerplekken. Woon jij in een wijk met veel privé parkeerplaatsen? Dan blijft het aantal publieke laadpalen heel laag. Mensen met een eigen terrein worden namelijk geacht zelf een laadvoorziening te plaatsen. 

De oplaadkosten van publiek laden versus laden op een eigen laadpaal

Een eigen laadpaal is, met het plaatsen erbij, een flinke investering, maar de verbruikskosten zijn een stuk lager dan op een publieke laadpaal. De prijs van laden op straat verschilt per gemeente maar is vaak rond de 35 cent per kWh (incl btw). En er komen vaak transactiekosten bij. Afhankelijk van jouw laadpas zijn er ook transactiekosten per laadsessie.

De meeste Nederlanders betalen thuis rond de 22 cent per kWh incl btw. Plaats je een laadpaal op eigen terrein dan verbruik je je eigen stroom. De prijs per geladen kWh vloeit dus voort uit het kWh tarief op je stroomcontract. Bij een thuislaadpaal komen bijna nooit transactiekosten. 

Rekenvoorbeeld 

Een Tesla Model 3 verbruikt gemiddeld 20 kilowattuur per 100 kilometer. Stel dat je 20.000 kilometer per jaar rijdt dan is je stroomverbruik 4000 kWh per jaar. Niet gering want een gemiddeld Nederlands huishouden verbruikt minder dan dat per jaar. 

Op straat

Als je op straat zou laden met het gemiddelde tarief van 35 cent per kWh dan betaal je dus 4000 x 0,35 = 1.400 euro. 

Eigen laadpaal

Heb je hetzelfde verbruik op een eigen laadpaal dan zijn de kosten gemiddeld 4000 x 0,22 = 880 euro. Een eigen laadpaal levert in dit voorbeeld dus een voordeel van 520 euro per jaar op. 

Andere voordelen van een eigen laadpaal

Los van de financiën biedt een eigen laadpaal meer voordelen. Jouw laadpaal is nooit bezet door een ander. Je hoeft niet te lopen van de publieke laadpaal naar huis (want die staat zoals gezegd vaak niet pal voor je deur). De gemeente plaatst meestal pas laadpalen bij als er een tekort is ontstaan. Door de groei in het aantal elektrische auto’s zal er dus jarenlang schaarste zijn aan beschikbare publieke laadplekken.

Conclusie

Heb jij een eigen terrein? Dan kan het in eerste instantie oneerlijk voelen dat mensen zonder eigen parkeerplek een laadpaal “cadeau” krijgen van de gemeente. De praktijk is anders. De verbruikskosten van laden op straat zijn veel hoger. Het is redelijk om te verwachten dat de beschikbare laadpunten op publieke parkeerplekken steeds vaker bezet zullen zijn. En een laadpaal voor je deur van de gemeente is geen gegeven. Eigenlijk dus best fijn om een eigen laadpaal te kunnen plaatsen. Kijk op onze website voor meer informatie over het plaatsen van een laadpaal aan huis.

Deel dit artikel