Elektrisch rijden in 2020: 7 mijlpalen die energie geven

21 december 2020

Aan het eind van dit bewogen jaar zien we in onze achteruitkijkspiegel gelukkig veelbelovende ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. Mijlpalen die energie geven voor 2021! Daarom delen we die hier graag.
 

#1: Dubbel zoveel elektrische auto’s

Coronacrisis of niet: de vraag naar elektrische auto’s blijft stijgen. En niet zo’n klein beetje ook. Er rijden er nu ruim 153.000 op de Nederlandse wegen. Dat is dubbel zoveel ten opzichte van oktober vorig jaar. Kijken we naar het marktaandeel, dan was in november 22,6 procent van alle nieuwe registraties volledig elektrisch. De cijfers van december moeten we nog even afwachten.

#2: Forse stijging verkoop occasions

Opvallend is dat ook de verkoop van tweedehands elektrische auto’s in de lift zit. Het jaar is nog niet voorbij, maar autobedrijven in Nederland verkochten in de eerste helft van 2020 meer dan 7000 elektrische occasions. Dat is bijna twee keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Wat onder andere meespeelde, was dat er dit jaar veel leasecontracten afliepen. Zo kwam er een groot aantal modellen op de markt, in goede staat.   

#3: Steeds meer particuliere kopers

Hoewel vooral ondernemers voor elektrisch gaan, hebben ook steeds meer particulieren oog voor de voordelen. De ANWB spreekt zelfs van een doorbraak dit jaar. Particulieren konden bijvoorbeeld bij de aankoop van een nieuwe stekkerauto een subsidie van 4000 euro aanvragen bij de RVO. De subsidiepot met 10 miljoen euro was al na een week leeg. 

#4: Verdrievoudiging verkoop in Europa

Volgens de Duitse auto-analist Matthias Schmidt raast er een ‘elektrische cycloon’ over Europa. In het derde kwartaal van dit jaar was bijna 10 procent van alle nieuwe auto’s die in de EU werden verkocht, elektrisch. In 2019 was dat 3 procent. En dat is, naast de grote verliezen die autofabrikanten en –dealers lijden door corona, een opsteker.

#5: Transparantie over tarieven

Om die elektrische trend vast te houden, is het belangrijk dat consumenten goed geïnformeerd zijn. Daarom staat transparantie bij ons voorop. Al vanaf het begin (2019) laad je met onze autopas overal in Nederland voor een vast tarief. Zo weet je precies waar je aan toe bent. We vinden het dan ook goed nieuws dat sinds 1 december elke laadpaalaanbieder vooraf duidelijk moet communiceren wat je betaalt voor een laadbeurt. Gek genoeg was dit nog niet vanzelfsprekend. 

#6: Drie nieuwe diensten

Een eigen mijlpaal: we introduceerden drie diensten om elektrisch rijden voor jou als ondernemer nóg makkelijker te maken. Ten eerste ons Laadpaal Abonnement, inclusief alles, voor een scherp maandbedrag. Want als je elektrisch rijdt, is een eigen laadpaal wel zo handig. Ten tweede kun je nu de stroom die de laadpaal thuis levert, zakelijk verrekenen. En ten derde, als je toch eens onderweg moet laden, vind je snel en makkelijk een laadplek met onze vernieuwde app. Trots!

#7: Daling CO2-uitstoot

Tot slot, al die gunstige berichten over elektrisch rijden zijn waardevol. Alleen, waar het echt om draait is het hogere doel: in 2050 wil de EU CO2-neutraal zijn. Sinds dit jaar zijn we weer een stapje dichterbij die bestemming. Of de doelstellingen voor 2020 zijn gehaald, is nog de vraag. Maar dankzij de opmars van elektrisch is de CO2-uitstoot flink gedaald. En daar krijgen we heel veel energie van!

Bronnen: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), ANWB, Autoriteit Consument & Markt, ANP, Het Financieele Dagblad, Auto Week. 

 

Deel dit artikel