Nu de eerste 3 maanden voor € 4,95

Wij MKB Brandstof

Pitstop bij Wesley de Gast

Zzp'er Wesley de Gast van Digitale Strijders, over ondernemen in coronatijd en hoe hij zijn dienstverlening aan moest passen.

Hoe is je onderneming ontstaan?

"Ik ging uit noodzaak zelfstandig: vanuit de frustratie dat ik niet alles uit de accounts van mijn klanten kon halen bij mijn toenmalige werkgever, een mediabureau. Ik kon meer en ik kon me niet meer verenigen met de werkwijze van het bureau. En als je alleen werkt ben je wendbaarder."

Bedrijven hebben vaak een missie, jij als zzp'er ook? 

"Ik kom binnen als antwoord op een behoefte, tijdelijke opvanging van een rol e.d. meestal op interimbasis. Ik wil dan zo snel mogelijk inzichtelijk krijgen waar de daadwerkelijke behoefte ligt. Soms denkt een klant dat hij x nodig heeft, maar blijkt uit analyse dat ze beter af zijn met iets anders. Ik adviseer de klant. Ik kan goed pro-actief luisteren. Zeker sinds de coronacrisis."

Wat houdt je bezig de hele dag?

"Dat hangt van de dag van week af. Aan het begin van de week, of van de maand, kijk ik naar wat ik heb bereikt de afgelopen periode. En de eerste van de maand is ook zo'n dag om je administratie te doen." 

Gelukkig heb je voor je auto geen vervelende bonnetjes meer. ;) 

"Daarna kijk ik vooruit en stel mijn doelen voor de maand. Ik kijk elke dag naar cijfers. Ik word afgerekend op resultaat, dat is voor mij heel fijn, het is heel duidelijk. In loondienst was ik ook al zo. Ik kom uit de sales. Heel commercieel, alles draait om verkopen. Maar wel de juiste klant voor je dienst hoor, niet met je voet tussen de deur om dekbedovertrekken te verkopen, ik wil je iets verkopen wat je echt nodig hebt."

Wesley laat daarmee zijn integriteit zien, een klant die te veel resultaat verwacht, adviseert hij een andere richting te kiezen. "Kost mij geld, maar ik kan niet met mezelf leven als ik blind afga op wat een klant zégt, en niet op wat hij daadwerkelijk nodig heeft. Als de verwachtingen niet kloppen met wat ik kan leveren, is het voor mij commercieel veel handiger om nee te zeggen tegen zo'n klant."

Wat voor impact had corona op je werk?

"Ik verloor een grote internationale opdracht, van de ene op de andere dag. Omdat alles dicht moest vanwege corona. Erg zuur, maar daar ben ik niet de enige in."

"Toen ben ik nog duidelijker de verwachtingen gaan managen van klanten die ik nog had. Nog duidelijker scherp hebben waar een klant op wacht. En ik heb mijn portfolio gespreid, ik richt me op meer branches dan voorheen, zodat als er een branche omvalt, ik nog andere klanten kan vinden."

Heb je tips voor startende ondernemers?

"Een heel praktische tip: zorg bij de start dat je genoeg geld op de bank hebt om de eerste drie maanden rond te komen. Dan zit je er meer ontspannen in. En als je dan eenmaal gaat, kijk vooral niet meer achterom. Niet gaan vergelijken met hoe het was in loondienst. Vol gas, en alleen vooruit kijken."

Ook geïnterviewd worden?

Wil je ook met je bedrijf in de spotlight op onze website, mail dan even naar communicatie@mkb-brandstof.nl

Deel dit artikel