Wij MKB Brandstof

Pitstop bij Loek - Over de taxiwereld, houden van je werk én de autopas

Loek van taxi Bergambacht neemt ons mee in de taxiwereld en wat hij zo geweldig vindt aan zijn baan.

"Corona duurt gewoon te lang: Ik zag het zo inzakken, ik ging van 80 ritten naar 30.”

We spreken Loek, taxi-chauffeur en eigenaar van Taxi Bergambacht. Hij rijdt een occasion Volvo V90, zo’n hele grote. "Geweldige auto voor mij. Ik lease altijd drie jaar."

"Ik heb altijd al op een taxi willen rijden."

Hoe is het bedrijf ontstaan?

"Ik heb 26,5 jaar in de chemie gewerkt. In november 2005 was er een reorganisatie. Toen werd onze hele ploeg opgeheven, ik was pas 45. Van thuiszitten word ik niet vrolijk. Mijn vriendin vroeg wat ik altijd al had willen doen. Ik zei dat ik dolgraag een taxi zou willen rijden. Dat leek me leuk, en ik moest toch wat. Ik haalde mijn taxi-examen en kon beginnen."

Controles en keuringen

De taxiwereld is eigenlijk maar een klein wereldje. Iedereen kent elkaar. Ieder jaar is er een onverwachte controle door TX-keur. Loek is goed voorbereid want hij heeft altijd een TX-map in zijn auto liggen voor het geval er dus een controle is. Ze controleren je banden, de prijskaart, je pas in de boordcomputer en of je auto schoon is (roken is not done). “Die controles zijn voor je eigen bedrijf, ze doen ze niet voor niets.”

Als taxichauffeur ben je gebonden aan de meter/tarievenkaart. Daar mag je niet teveel van afwijken. In het verleden zijn er wel eens prijsafspraken gemaakt door taxichauffeurs. Dat mag niet. Er zijn wettelijke tarieven bepaald voor taxichauffeurs. En daar controleren ze dus op.

Taxi

Je maakt nog eens wat mee

Als reguliere taxichauffeurs weten dat je van Uber bent plakken ze heel je auto vol met stickers. Papieren stickers die lijmresten achterlaten. "Op zich niet zo vreemd", vindt Loek. "Taxichauffeurs moeten aan veel regels voldoen en dat kost ook geld. En een Uber-chauffeur voldoet niet aan die voorwaarden." Inmiddels moeten Uber-chauffeurs in Nederland ook een taxipas hebben.

“Als taxichauffeur maak je heel wat mee, ik kan daar wel een boek over schrijven.”

Houden van je werk

"Als ik mijn leven opnieuw kon doen zou ik weer voor dit werk kiezen. Ik vind het leuk om met mensen om te gaan. Ieder mens heeft zijn eigen verhaal. Sommige mensen rijd ik al jaren. Ik ken ze heel goed inmiddels, je krijgt echt een band."

Over MKB Brandstof

"Vroeger hadden jullie reclame op de radio, met Tom de Ridder. Toen ik die hoorde, bestelde ik mijn eerste pas. De maandfactuur vind ik heel overzichtelijk. Als je bij iedere tankbeurt een bonnetje zou moeten vragen, ben je niet blij.

Ik ben twee keer overgestapt naar een andere autopas, allebei een jaar geprobeerd. Maar ik vond dat toch niks. Je kon dan alleen bij een bepaald station tanken. En met de pas van MKB Brandstof kan ik overal tanken. Dat is gewoon ideaal."

Duurzame taxi?

"Een elektrische auto vind ik best leuk. Maar de actieradius vind ik niks. Ik weet niet waar ik de auto moet opladen. Ook het snelladen duurt even. Die wachttijd kan ik niet verkopen aan mijn klanten. Misschien ben ik nog te zeer van de oude stempel, maar ik zie nog te veel bezwaren om gelijk over te stappen."

Voor al je vragen over elektrisch rijden, laden en laadpalen kun je ons altijd bellen.

Deel dit artikel