Wij MKB Brandstof

Pitstop bij Bo, over positieve impact

Dit keer de pitstop bij Bo van Schwung, sociaal merkbureau. Zij inspireren met creativiteit en passie.

Over het bedrijf

Schwung is begin 2020 opgericht door Bo en zijn compagnon Michael. Drie jaar geleden deed hij zijn afstudeerstage bij Keytoe in Maassluis. Michael werkte daar al. “Ik kwam terecht in een leerzame omgeving die als een warm bad voelde. Ik riep altijd dat ik nooit voor een baas wilde werken, maar hier verdween dat gevoel een beetje.” Keytoe is volledig zelfsturend. “Er zijn geen lagen, met elkaar neem je mensen aan en bepaal je het salaris. Dat was zo’n unieke omgeving dat ik dacht: hier kan ik mijn ondernemerschap trainen in een veilige situatie.” Michael en Bo hebben een goede klik dus dat werd al snel een match. Ze besloten samen een nieuw bedrijf op te richten. De connectie met Keytoe is gebleven, een derde van het bedrijf is van Keytoe. Inmiddels werken er zes mensen bij Schwung.

Waar zijn jullie goed in?

“Dat is heel breed. We doen videoproducties en fotografie, maar ook marketing en communicatie.” De impact van Schwung gaat zelfs nog verder. “Voor Plantsome regelen we de marketing, maar we zijn ook bezig met duurzaamheid. Ik probeer dit bedrijf te inspireren om elke maand iets te veranderen in gedrag of in de productie. Iets waarvan Moeder Aarde beter wordt." Daarnaast ontwikkelt Schwung websites en webshops. Compagnon Michael is een echte strateeg, hij zoekt met klanten uit waar hun behoefte precies ligt en hoe de doelgroep bereikt kan worden. “We werken het liefst alleen voor klanten die ook positieve impact willen maken in de wereld. Onze kennis en ervaring zetten we in voor bedrijven die daar iets goed mee doen.”

Jullie bedrijfsnaam, wie heeft ‘m bedacht?

“De naam Schwung was eigenlijk bedoeld voor een klant. We moesten een nieuwe bedrijfsnaam bedenken en wilden een Duitse naam gebruiken met positieve gevoelswaarde. Toen bedacht ik Schwung, dat betekent onder andere geestdrift, en wordt regelmatig door mensen in de voetbalwereld gebruikt. Ik vond die naam zo leuk dat we ‘m voor onszelf hebben gehouden. "

"Met Schwung brengen wij wat meer schwung bij onze klanten, dat is het idee."

Heeft corona impact op jullie bedrijf?

“In het begin was het even spannend. We zijn in januari 2020 gestart en in maart volgde de eerste lockdown. Toen stopten twee klanten direct met de samenwerking. We waren nog maar met zijn tweeën dus dat konden we gelukkig hebben. In diezelfde maand hebben we Floor (projectmanager) aangenomen. We waren zo gecharmeerd van haar enthousiasme dat we besloten het gewoon te proberen voor drie maanden. En dat pakte goed uit. Al vrij snel na de eerste klap van corona kwamen bedrijven erachter dat ze online zichtbaar moesten zijn. Dat zorgde voor een boost in de marketingwereld. Twee van onze klanten gingen zelfs door het dak, die bedrijven zijn verviervoudigd. Daar konden wij ook een beetje op meeliften. Nu merken we niet meer dat klanten iets niet doen vanwege corona.”

Fun fact

MKB Brandstof was van plan om in 2020 weer een nieuwe radiocommercial te ontwikkelen, maar door corona hebben we gekozen voor online videoproducties.
Enter team Schwung :)

 

Wanneer geeft een project energie?

“Als we écht positieve impact kunnen maken. Daar zijn we heel duidelijk in tegen onze (potentiële) klanten. We zeggen dan: we gaan graag voor jullie aan de slag, maar willen ook met jullie ontdekken hoe jullie bedrijf positieve impact kan maken. Wij gaan op zoek naar een maatschappelijk issue wat in die markt speelt bijvoorbeeld, en bedenken een strategie voor het leveren van een bijdrage. Wij worden daar heel blij van, dat is onze manier om de mensen te inspireren. Het hoeft echt niet groots te zijn of veel geld te kosten om een goed doel te steunen of zelf iets goeds te doen. Dat kan laagdrempelig en is heel leuk om te doen.”

"Als je buiten het zakelijke om echt verbinding met elkaar hebt op sociaal vlak."

“Het liefst werken we voor het mkb, omdat we graag met de mensen aan tafel willen zetten die ook echt de knopen kunnen doorhakken. Kleine teams betekent snel schakelen.”

Hoe maken jullie de wereld een leukere plek, zoals op jullie site staat?

“We zijn geen productiebedrijf, maar een bureau in dienst van. Wij maken impact door onze klanten te inspireren én we doen elke maand vrijwilligerswerk. Elke laatste vrijdag van de maand organiseren we Schwung’s guten freitag (bedacht op goede vrijdag). Dan klappen we de laptops dicht en helpen we een persoon, stichting of goed doel. We hebben nu 11 edities gedaan voor o.a. de Voedselbank en Stichting Jarige Job. Iedere keer regelt iemand anders uit ons team deze dag. Het is eigenlijk gewoon een bedrijfsuitje, zo gezellig hebben we het. Ook tijdens corona hebben stichtingen hulp nodig. Dat moet je gewoon creatief aanpakken, want er is altijd wat te doen.”

Over de autopas

“Wat ik persoonlijk het leukste vind aan MKB Brandstof is dat je onderdeel bent van een soort community van ondernemers. Jullie organiseren eens in de zoveel tijd events en workshops die gewoon toegankelijk zijn voor klanten. Dat vind ik tof en heeft voor mij echt meerwaarde. Ik heb een keer bij jullie event van Brightpensioen gezeten. Daarna heb ik onze pensioenregeling daar op ingezet. En dat alles met één pas kan is fijn. Je hoeft geen bonnen te bewaren en krijgt maandelijks een verzamelfactuur. Ik hoef nergens over na te denken.”

Elke maand organiseert MKB Brandstof een of meerdere inspiratiesessies. We delen o.a. informatie over mobiliteit, (persoonlijke) ontwikkeling, vitaliteit en duurzaamheid.

Meer weten over onze Events?

Deel dit artikel