Wij MKB Brandstof

Een Passiecratische organisatie

Ondernemen met oog voor een betere wereld, dat is wat MKB Brandstof doet. Niet alleen richting klanten, partners en de maatschappij, natuurlijk ook binnen in de eigen organisatie. Want het begint tenslotte bij jezelf. We vertellen er graag meer over.

Elk bedrijf is op een bepaalde manier georganiseerd. MKB Brandstof heeft een nieuwe vorm van organiseren omarmd. Eén waarbij we onze diensten aanbieden en innoveren met oog op maatschappelijk, organisatorisch en individueel belang. Wij noemen deze nieuwe organisatievorm een Passiecratie. Het is een combinatie van alles wat wij belangrijk vinden.

Wij willen namelijk niet alleen mooie diensten bieden aan onze klanten en hen echte waarde bieden. We willen ook dat dit samengaat met bijdragen aan het welzijn van klimaat, maatschappij, onze organisatie en werknemers.

In het kort

Een Passiecratisch bedrijf is een high performance organisatiesysteem met mensen die zich door slimmer, beter en leuker organiseren, vanuit hun passies en topvorm, niet alleen richten op het bieden van zoveel mogelijk waarde en relevantie aan klanten en/of cliënten, maar zich ook bewust zijn van de maatschappelijke uitdagingen en daar pro-actief én met impact aan willen bijdragen voor een situatie van klimaatpositief.

Daarmee heeft een Passiecratische organisatie de volgende kenmerken:

  1. High consciousness
  2. High heartedness
  3. High performance
  4. High purpose

Passiecratisch organisatiemodel

Een nieuw organisatiemodel in het teken van duurzaamheid, gericht op waarde bieden en relevant zijn, vanuit werkgeluk. Het geeft ons focus op drie niveaus: Maatschappelijke impact, Organisatiebelang & Individueel werkgeluk.

Over de drie niveaus

De drie niveaus zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de visualisatie staan ze in de vorm van twee kringen en een kern, die we de komende weken zullen toelichten. Maar hier vast in het kort:

  1. Maatschappelijk belang. Wij, als samenleving (de buitenste kring)
  2. Organisatiebelang. Wij, als bedrijf (de middelste kring)
  3. Werkgeluk. Wij, als individu (de kern)

Maatschappelijk belang. Wij, als samenleving (de buitenste kring)

Positieve maatschappelijke impact, daar is het een Passiecratische organisatie om te doen. Zij wil maatschappelijk relevant zijn en iets bijdragen aan de samenleving. Maatschappelijk belang gaat ook over duurzaamheid. Duurzaamheid is onvoorwaardelijk kiezen voor wat goed is op de langere termijn voor de mens, de natuur en het klimaat.

Organisatiebelang. Wij, als bedrijf (de middelste kring)

Dit is de brug tussen de kern (individueel werkgeluk), en de buitenste kring (maatschappelijk belang). Die gaat over hoe je dat als bedrijf organiseert. Op een slimmere, betere en leukere manier. Natuurlijk kom je daar niet zomaar. Er komen lef, doorzettingsvermogen en creativiteit bij kijken. Maar het belangrijkste is erin geloven, en van daaruit vastberaden aan de slag gaan.

Werkgeluk. Wij, als individu (de kern)

Werkgeluk is datgene ervaren wat je diep van binnen, vanuit je kern wilt ervaren. Als Passiecratische organisatie gaan wij uit van de opvatting ‘Gepassioneerde mensen bereiken de beste en de mooiste resultaten’. Ze brengen positieve energie, creëren betekenis en versterken organisaties. Ieder mens wil graag het beste van zichzelf geven en juist door die bevlogenheid ervaren klanten veel toegevoegde waarde én creëren we samen maatschappelijke impact.

Elk bedrijf Passiecratisch

Positieve maatschappelijke impact, daar gaat het bij een Passiecratische organisatie dus om. Maatschappelijk relevant zijn en iets bijdragen aan de samenleving. Binnen één maatschappelijk domein of zelfs een combinatie van domeinen. Alles in de kern moet kloppen, streven naar individueel werkgeluk bij alle medewerkers. Zoveel mogelijk welbevinden in het werk van collega’s. Via dit organisatiemodel organiseer je werk op een slimme, leuke en betere manier. Natuurlijk kom je daar niet zomaar. Daar is echt kiezen, lef, doorzettingsvermogen en creativiteit voor nodig.

Doe ook mee

Wij geloven in deze organisatievorm. En willen andere bedrijven inspireren om het ook te omarmen. Lijkt het je wat maar heb je geen idee waar te beginnen? Neem dan contact op met een van onze collega’s, Martijn Raaijmakers, Ester van Manen of Maaike Kammerman.

Deel dit artikel