Events

Recap Event: Laat je merk groeien

Het is goed om je te realiseren dat mensen eigenlijk niet bezig zijn met merken. Er is zo ontzettend veel informatie, we zien duizenden producten en merken. Pas als er een behoefte ontstaat gaat een merk een rol spelen.

MKB Brandstof organiseert maandelijks (online) events waarbij we collega's en andere geïnteresseerden inspireren. Op persoonlijk vlak of zakelijk. Op 3 december 2020 was er een interactieve sessie genaamd ‘Laat je merk groeien’ met Bart Massa van Validators. Kon je er niet bij zijn? Hier lees je een samenvatting van dat webinar.

99,9% van de mensen geeft niet om je merk!

Het is goed om je te realiseren dat mensen eigenlijk niet bezig zijn met merken. Er is zo ontzettend veel informatie, we zien duizenden producten en merken. Pas als er een behoefte ontstaat gaat een merk een rol spelen.

Het geheim van merkgroei 

  1. Onderzoek en kies je Category Entry Points.
  2. Onderzoek en kies je Distinctive Brand Assets.
  3. Pas je marketing & communicatiestrategie aan.
  4. Blijf consistent.

 

Category Entry Points
De australische wetenschapper Byron Sharp kwam na veel onderzoek tot de conclusie dat merken kunnen groeien als je associaties kan koppelen aan klantbehoeften. Dat zijn de mogelijke situaties waarbij een consument aan jouw merk denkt. Hij noemt dit Category Entry Points. Naast dat je als merk fysiek beschikbaar moet zijn, moet je ook mentaal beschikbaar zijn. Je zit als het ware in het hoofd van de klant als er een behoefte ontstaat.

Via een concrete case van de Museumjaarkaart nam Bart Massa van Validators ons mee door de 5 W vragen (wie, waarom, wanneer, waar en waarom niet). Met de antwoorden op deze vragen kan je als organisatie je CEP’s formuleren. Een voorbeeld van een CEP voor de museumjaarkaart is ‘Het stimuleert me er vaker gebruik van te maken’ en ‘Om cadeau te geven’.  

Je gaat aan deze associaties in het hoofd van de consument bouwen met je communicatie en marketingstrategie. Als je iets specifieks kan claimen dan creëer je merkgroei. Dit zal uitmonden in een groter marktaandeel. Als mensen meer aan je denken verkoop je dus ook echt meer.

Distinctive Brand Assets
Ook wel DBA’s genoemd. Dit zijn de herkenbare merkelementen zoals geluiden, kleuren, personen, logo, slogan e.d. Met deze elementen zorg je ervoor dat er altijd iets van je merk blijft hangen bij de ontvanger.

Consistentie
Als je inconsistent bent kan dit je tot wel 23% van je omzet kosten. We hebben het hier over de merkidentiteit, waar je als merk voor staat, de boodschap die je wilt overbrengen, en het design. Dit alles over alle kanalen heen. Hier heb je een lange adem voor nodig, maar het levert je gegarandeerd merkgroei op. 

Wil je ook een keer een event bijwonen, kijk hier welke er op de agenda staan.

Deel dit artikel