Events

Passieparade: de interviews

Mooie, open gesprekken met ondernemers die maatschappelijke impact maken. Ontmoet ze tijdens de Passieparade.

Positieve maatschappelijke impact, daar gaat het in een Passiecratische organisatie om. Maatschappelijk relevant zijn en iets bijdragen waar de samenleving beter van wordt. We interviewen voor de Passieparade vier ondernemers die met hun bedrijf duurzame maatschappelijke impact maken. Binnen één maatschappelijk domein of zelfs een combinatie van domeinen.

Maatschappelijke impact

Maatschappelijke impact betekent een positieve systeemverandering creëren. Een die voor een groot aantal mensen of dieren, de natuur of het klimaat, concreet een verbetering brengt op de lange termijn. Die in de kern iets oplost waardoor een ‘oude situatie’ stopt. Er ontstaat door de systeemverandering een nieuwe status quo. Deze nieuwe situatie is te typeren als positief en heeft positief effect voor huidige en volgende generaties.

Maatschappelijk belang gaat ook over duurzaamheid. Duurzaamheid is onvoorwaardelijk kiezen voor en handelen naar wat goed is op de langere termijn voor de mens, de natuur en het klimaat.  

We inspireren daarom graag andere bedrijven om net als wij hun missie aan te passen. Omdat we erin geloven dat we samen echt een verschil kunnen maken. En de kracht ligt dan in aantallen. Er zijn in Nederland al enkele bedrijven die hun kern-missie hebben ingericht op het behoud van de planeet. De ondernemers die we interviewden bijvoorbeeld. 

Interview 1: Merk, mens en maatschappij gaan hand in hand

donderdag 29 juli - 16.00-17.00 uur

Bij Schwung gaan merk, mens en maatschappij hand in hand. Ze zetten kennis en creativiteit op het gebied van marketing in voor een betere wereld. Echte creativiteit laat zich niet vangen. Bij Schwung denken ze dus niet in hokjes en zoeken continu de uitdaging in het nieuwe. Die creatieve geest combineren ze graag met gezond boerenverstand. Schwung laat MVO en marketing dichter naar elkaar groeien. Op zoek naar de intrinsieke motivatie en zo nieuwe, betekenisvolle merken en concepten uitvinden. Daarnaast inspireert Schwung eigen collega’s, klanten en partners om zich vrijwillig in te zetten voor maatschappelijke doeleinden.

Interview: Merk, mens en maatschappij gaan hand in hand

Bo van der Voort

Cheffie bij Schwung

Bo is ‘cheffie’ bij sociaal merkbureau Schwung. Hij begon na zijn studie een paar jaar geleden bij Keytoe en richtte toen samen met zijn compagnon Michael Schwung op. Bo is enorm bevlogen en draagt graag zijn steentje bij aan een betere en mooie wereld. Op persoonlijk vlak, maar hij vindt dat dit zakelijk ook goed te combineren moet zijn.
Hij woont in Maassluis waar hij samen met zijn vriendin hun droomhuis verbouwd.

Interview 2: Elk talent verdient een kans

Donderdag 5 augustus 16.00-17.00 uur

The Young Digitals gelooft in het talent van elke jongere. Zij groeien op in een wereld van digitalisering en social media. Hier liggen hun kansen. Helaas maken grote groepen jongeren hun opleiding niet af, of ze lopen om andere redenen vast in het vinden van een goede baan. Zonder hulp neemt de afstand tot de arbeidsmarkt van deze jongeren steeds verder toe. "Het is onze missie om deze jongeren te begeleiden naar een baan als digital marketeer", aldus Sjoerd Hauptmeijer. Wij bieden deze jongeren een kosteloze training van 10 weken, waardevolle werkervaring en begeleiding naar een nieuwe werkgever. Kortom, The Young Digitals biedt nieuwe kansen, van training naar toekomst.

Interview: Elk talent verdient een kans

Sjoerd Hauptmeijer

Founder The Young Digitals

Sjoerd Hauptmeijer heeft een enorm track-record als (online) marketeer bij verschillende grote multi-nationals. Ongeveer 3 jaar geleden besloot hij zijn talenten in te zetten om de wereld een stukje mooier te maken. Als lid van een adviescommissie van de Haagse Hogeschool zag hij dat veel jongeren geen eerlijke kans krijgen. Deze jongeren krijgen het label ‘afstand tot de arbeidsmarkt’ opgeplakt, maar Sjoerd ziet vooral digitale doorzetters. Hij richtte The Young Digitals op en helpt zo veel jongeren aan een mooie toekomst als online marketeer. Het concept werkt en groeit. Sjoerd woont met zijn gezin in Den Haag en is in zijn vrije tijd veel op en rond het sportveld te vinden.

Interview 3: Een boekingsproces met eerlijke regels voor alle betrokkenen

Donderdag 12 augustus - 16.00-17.00 uur

Het tijdperk van bedrijven die zaken doen om zoveel mogelijk geld te verdienen is voorbij. Overal ontstaan ​​missiegedreven bedrijven. Hun belangrijkste doel is om een ​​verschil te maken in de samenleving. In plaats van dat alle winst in de portemonnee van aandeelhouders verdwijnt, wordt een substantieel deel terug in de samenleving geïnvesteerd (steward-ownership). De missie van Moonback is om deze manier van werken te integreren in de reisbranche. Moonback wil het evenwicht terug brengen en een nieuwe boekingsomgeving bieden die gasten en hoteleigenaren bij elkaar brengt. 

Ze ondersteunen het boekingsproces met eerlijke regels voor alle betrokken spelers. Met Moonback kunnen gasten hun verblijf vlot en gemakkelijk boeken - waarvoor het gekozen hotel Moonback een eerlijke platformvergoeding betaalt. 

Interview: Een boekingsproces met eerlijke regels voor alle betrokkenen

Niels Meijssen

Co-founder & CEO, Moonback

Niels kwam 1,5 jaar geleden terug van sabbatical uit Japan. Hij gebruikte tijdens zijn reis verschillende boekingsplatforms om zijn overnachtingen te regelen. Toen hij hoorde dat Booking.com noodsteun aanvroeg bij de belastingbetaler vond hij dat een ‘bloody shame’. Het was mooi geweest, hij wiste zijn account en zei via LinkedIn dat hij bij 1.000 likes een crowdfunding zou starten voor een alternatief boekingsplatform. En zo geschiedde, er werd meer dan 1 miljoen opgehaald en de verwachting is dat Moonback in september live gaat. De eerste stad waar je een hotel kan boeken is Antwerpen. Naast reizen heeft Niels veel interesse in architectuur en moderne kunst. Ook leuk om te weten is dat hij dagelijks mediteert en Jiu Jitsu doet.  

Interview 4: Een ecosysteem van ondernemers voor het bereiken van maatschappelijke ambities

Donderdag 19 augustus - 16.00-17.00 uur 

LaatBloeien is aanjager van échte duurzaamheid in alle domeinen: sociaal, economisch en klimaat. Ze doen dat om bij te dragen aan een eerlijke en houdbare samenleving. Die kunnen we namelijk als maatschappij met elkaar creëren. Zo is LaatBloeien een thuishonk en accelerator voor ondernemende vernieuwers. 

  1. Flexibele- en vaste werkplekken in Rotterdam en Haarlem met faciliteiten van hoge kwaliteit.
  2. Een podium waarop vernieuwers hun verhaal doen en dankzij de community verder komen.
  3. Artikelen die kleine en concrete handelingsperspectieven bieden en die aanzetten tot denken.
  4. Accelerator-programma voor spraakmakende en hoopgevende initiatieven.

Kortom, LaatBloeien is een plek waar een veelheid aan initiatieven en bedrijven samenkomt. Een ecosysteem van ondernemers, bedrijven, burgerinitiatieven en start-ups die elkaar helpen met het bereiken van hun maatschappelijke ambities. 

Interview: Een ecosysteem van ondernemers voor het bereiken van maatschappelijke ambities

Patricio de Boom

Sociaal Ondernemer, Directeur @LaatBloeien

Wie wel eens bij LaatBloeien is geweest heeft Patricio zeker gezien of gesproken. Hij is regelmatig te vinden in Rotterdam of Haarlem. Verbinden is zijn grote kracht, met oprechte aandacht voor de mens. Naast in gesprek zijn met bezoekers en huurders is hij een grote steun voor de collega’s. Samen met hen zorgt hij ervoor dat ook LaatBloeien zelf duurzaam is. Zo is hij achter de schermen druk bezig met alle voorbereidingen om een B Corp certificering te krijgen. En wordt er gewerkt aan een plan om de volledige co2 footprint te compenseren van zowel de eigen activiteiten als van iedereen die gebruik maakt van de faciliteiten bij LaatBloeien. En een van de reden waarvoor hij dit allemaal doet, zijn zijn 2 kinderen die hij ook regelmatig meebrengt. Want ook zij verdienen een mooie toekomst en leefbare planeet.

Passieparade van MKB Brandstof

We vieren ons jubileum met jou. Met 4 weken lang interviews, kennissessies, yoga- en sportlessen en meer, tijdens de Passieparade van MKB Brandstof. Alles om jou te inspireren en het meeste te halen uit je -werkende- leven! Om zo de wereld een klein beetje mooier te maken.

Meld je nu aan

Deel dit artikel