Duurzame mobiliteit

Hoe duurzaam is de elektrische auto nu écht?

Overweeg jij om elektrisch te gaan rijden? Dan is de discussie rondom de accu je vast niet ontgaan.

Overweeg jij om elektrisch te gaan rijden omdat je graag je steentje bijdraagt aan een schonere wereld? Dan is de discussie rondom de accu van auto’s op stroom je vast niet ontgaan. In dit artikel beantwoorden we de vraag hoe milieuvriendelijk de elektrische auto nu écht is.

Meer elektrische auto’s, meer accu’s

Nederland behoorde in 2019 tot één van de vijf landen waar elektrische personenauto’s meer dan 1,5 procent van de totale vloot uitmaken. En er is zelfs geen enkel ander land met dezelfde dichtheid aan laadpunten als dat van ons. Klinkt indrukwekkend, toch? Dat is het ook. Op het gebied van elektrisch rijden lopen we voorop en zijn we van grote waarde voor een duurzame wereld.

Toch wordt aan deze stelling getwijfeld. Waarom? Omdat er natuurlijk wel elektriciteit moet worden opgewekt, dat veelal gebeurt met kolen- of gascentrales waarbij CO2-uitstoot vrijkomt. Daarentegen heeft een elektrische motor gemiddeld vier keer minder energie nodig dan een benzinemotor. Maar er wordt ook getwijfeld aan de duurzaamheid van de benodigde accu’s.

Grondstoffen accu recyclen

De accu is het grootste, zwaarste en duurste onderdeel van een elektrische auto. De voorkeur van producenten gaat uit naar lithium-ion-accu’s, omdat deze de langste levensduur hebben. Maar voor de ontwikkeling van de accu’s zijn de grondstoffen lithium, kobalt en grafiet nodig: schadelijke stoffen die de aarde behoorlijk aantasten. Gelukkig wordt er van alles gedaan om deze stoffen zoveel mogelijk te recyclen.

De Europese wetgeving wordt steeds strenger en volgens een studie van de Europese organisatie Transport & Environment (T&E) is in 2035 meer dan twintig procent van het benodigde lithium en 65 procent van het kobalt afkomstig van recycling. En Jeffrey Straubel, medeoprichter van Tesla, streeft er zelfs naar om alle materialen voor nieuwe accu’s uit oude accu’s te halen. Een mooi voorbeeld van recycling voor andere doeleinden is de Johan Cruijff Arena in Amsterdam, waar met versleten accu’s een grote accuopslag is gebouwd ter ondersteuning van de zonnepanelen op het dak.

Levensduur en actieradius accu

De accu zelf verbetert ook continu. Dankzij nieuwe technieken verlengt de levensduur en vergroot de actieradius: de maximale afstand op een volle accu. De gemiddelde elektrische middenklasser heeft maar liefst een actieradius van driehonderd kilometer en ook dit wordt alleen maar meer. Grote kans dus dat je jouw autorit - heen én terug - makkelijk haalt. Zonder tussenstop: gewoon thuis of op kantoor opladen aan je eigen laadpaal wanneer het jou uitkomt. Dat is pas luxe.

Op dit moment gaat de gemiddelde accu – volgens Groupe Renault – ongeveer tien jaar mee. En zodra die tijd verstreken is, wordt ook de accu zoveel mogelijk gerecycled. De Europese unie stelt dat minimaal vijftig procent van de accu moet worden hergebruikt.

Tips: zo verleng je de accu-levensduur 

  • Probeer zoveel mogelijk langzaam op te laden.
  • Laat de accu rusten op een lager laadniveau, wanneer je je elektrische auto niet gebruikt.
  • Verwarm of verkoel de accu voorafgaand aan een rit of het laden.

Conclusie? Elektrisch rijden is áltijd duurzamer

Zelfs als je rekening houdt met de productie van de accu én het stroomgebruik tijdens het rijden, is een elektrische auto alsnog schoner dan een brandstofauto. En een stuk efficiënter trouwens: met onze app Parkeren & Laden met MKB Brandstof laadt je auto namelijk op terwijl deze geparkeerd staat. Zo ben je nooit meer tijd kwijt aan ritjes naar een benzinestation. De app stuurt je automatisch naar de dichtstbijzijnde laadpaal én je ziet van tevoren het vermogen en de aanwezige stekkertypes. Handig, toch?

Deel dit artikel