Duurzame mobiliteit

De populairste elektrische auto’s

Wat zijn de meest verkochte auto's in 2021 tot nu toe?

De vraag naar elektrische auto’s blijft stijgen. En niet zo’n klein beetje ook. In 2020 reden er in Nederland 43% méér op de weg dan in het jaar ervoor. We zetten de populairste auto’s van dit moment op een rij en spraken erover met Pasquinel Hatumena, expert elektrisch rijden bij DutchLease. Kijk en vergelijk.

#1: Tesla Model 3

Dit was in maart 2021 de meest verkochte elektrische personenauto in Nederland. Er zijn meerdere uitvoeringen, met prijzen vanaf 49.990 euro. De Tesla Model 3 Long Range Dual Motor heeft bijvoorbeeld een actieradius van 460 km, laadt op met maximaal 560 km/uur en verbruikt 152 Wh/km. Investering: vanaf 57.990 euro, of 689 euro per maand.

#2: Volvo XC40

Met de plug-in hybride variant van de Volvo XC40 rijd je tot 45 km puur elektrisch, wat ruim voldoende is voor de gemiddelde afstand in het woon-werkverkeer (19 km). Bij een langere rit schakelt de auto over op benzine. In totaal heeft deze Volvo een bereik van 335 km, verbruikt hij 224 Wh/km en kan snelladen met 440 km/u. Investering: vanaf 44.495 euro, of 589 euro per maand.

#3: Volkswagen ID.4

Deze volledig elektrische SUV kent maar liefst zeven uitvoeringen. Een daarvan is de ID.4 Pro Performance. Je koopt die vanaf 47.790 euro, of je betaalt 575 euro per maand. Met een actieradius van 410 km kun je gemiddeld wel tien keer op en neer naar je werk. De auto verbruikt 188 Wh/km en laadt op met maximaal 500 km/u.

Net even anders

“Bij ons is de top drie elektrische auto’s nét even anders,” vertelt Pasquinel van DutchLease. “Natuurlijk leveren wij ook de Tesla Model 3, maar de meesten kloppen bij ons aan voor een auto in een wat lagere prijsklasse. Op nummer één staat nu de Skoda ENYAQ, gevolgd door de Volkswagen ID.4 en op de derde plaats de compactere Volkswagen ID.3. Alle drie volledig elektrisch.”

Actieradius: geen probleem

De actieradius is vaak het eerste waar Pasquinel’s klanten naar vragen. Nog steeds bestaat de angst dat je ergens stil komt te staan met een lege batterij en geen laadpaal in de buurt. “Maar als ik dan doorvraag, blijkt dat de meeste mensen minder dan vijftig kilometer op een dag rijden. Geen enkel probleem dus.” De komende vijf tot tien jaar zijn elektrische auto’s met een bereik van 400 tot 500 kilometer de standaard.

Fiscaal aantrekkelijk

Ook de bijtelling is voor veel zakelijke leaserijders interessant, vertelt Pasquinel, die al sinds 2013 ervaring heeft met elektrisch rijden. Voor auto’s onder de 40.000 euro geldt een bijtelling van 12%. Daarboven is het 22%. En vaak profiteer je van nog meer voordelen, als je investeert in een elektrische auto. Dat geldt overigens ook voor plug-in hybride wagens. Pasquinel: “Die stoten een stuk minder CO2 uit dan benzineauto’s, als je tenminste de de elektromotor gebruikt.”

Tot slot heeft hij nog een tip: “Kijk eerst goed naar je eigen situatie, voordat je een elektrische auto koopt of gaat leasen. Hoeveel rijd je gemiddeld per dag? En is het mogelijk om thuis een laadpaal te installeren?” Want ook al staat een kwart van alle Europese laadpalen in Nederland, een eigen laadpunt is wel zo handig.

Bronnen: rvo.nl en ev-database.nl 

 

MKB Brandstof laadpaal

+ Installatie, onderhoud & garantie

De makkelijkste laadpaal voor ondernemers

Wij het gedoe,
jij het gemak

Alle voordelen Bestellen

Deel dit artikel