Administratie

De btw van je zakenlunch aftrekbaar?

Een van onze partners, boekhouderskantoor SFAA geeft uitleg voor startende ondernemers.

Iedere ondernemer is verplicht om btw-aangifte te doen, ook zzp'ers. Btw is de belasting die je betaalt over je omzet, en wordt dus ook wel omzetbelasting genoemd. Je berekent deze door in producten of diensten die je aan klanten levert. De btw die jij betaalt vanuit zakelijke kosten kan je aftrekken en dus terugvragen bij de belastingdienst.

Een van onze partners, boekhouderskantoor SFAA, schreef een artikel met alles wat je moet weten over btw-aangifte. Ben je niet zo'n lezer? Er is ook een video.

Tarieven

Binnen de btw bestaan verschillende tarieven. Het algemene tarief is 21%, dit tarief wordt het meest gerekend. Uitzonderingen vallen onder het 9% tarief of vrijstelling. Primaire levensmiddelen als eten, drinken en geneesmiddelen vallen hieronder. En kunst, theater en openbaar vervoer. De overheid maakt het graag aantrekkelijk om deze producten of diensten te gebruiken.

Wanneer moet je btw-aangifte doen?

Dat hangt af van je branche en de diensten die je levert. Sommige bedrijven doen eens per maand aangifte (horecabedrijven), anderen maar een keer per kwartaal.

Draag jij btw af per kwartaal? Dan is het handig om een maand voor het einde van het kwartaal je aangifte te doen. Grote kans dat alles dan op tijd wordt verwerkt, zodat aan het eind van het kwartaal de betaling of terugvordering klaar ligt bij de Belastingdienst. Wil je een factuur versturen vlak voor het eind van het kwartaal? Dan is het handig om het factureren even uit te stellen en te verplaatsen naar de volgende maand.

Btw op je lunch

Een veelgemaakte fout is de btw van lunches, drankjes en andere maaltijden in de btw-aangifte meenemen. Dat mag niet van de belastingdienst. Ook al is het zakelijk, met een -toekomstige- klant bijvoorbeeld. Koop je een broodje in de supermarkt en eet je dat samen met je klant op de zaak, dan mag je de btw wel terugvorderen. 

Kosten die je maakt in horeca gelden als 'verteringskosten', daarvan mag je 80% opvoeren bij je aangifte. 

Goede administratie = een geslaagde aangifte

Een goede administratie is de basis voor een btw-aangifte. Zo is het belangrijk dat alle facturen verwerkt zijn, met de nodige gegevens. Dit zijn bedrijfsgegevens als de naam- en adresgegevens,  het btw-nummer, de datum, de product-/dienstomschrijving, het factuurnummer en het betreffende btw-tarief. 

Bespaar jezelf een hoop gedoe door een autopas aan te schaffen en een boekhoudpakket of boekhouder in te schakelen. Scheelt jou weer lekker tijd om je bezig te houden met echt belangrijke zaken. 

SFAA is een van onze partners, dit boekhouderskantoor werkt in de cloud en biedt altijd real time inzicht in je financiën. Wil je meer weten, kijk op sfaa.nl.

 

Wie is SFAA?

SFAA is een van onze partners, dit boekhouderskantoor werkt in de cloud en biedt altijd real time inzicht in je financiën.

Ook partner worden? Neem contact op met Dennis of Suzanne van onze sales-team: sales@mkb-brandstof.nl.

Deel dit artikel