Administratie

Bijtelling bij privégebruik

Voor een auto van de zaak die je privé gebruikt geldt een bijtelling. Een van onze partners legt uit hoe het werkt.

Als je een auto van de zaak privé gebruikt is er sprake van een bijtelling. De hoogte van de bijtelling hangt af van het type auto (brandstof, hybride, elektrisch) en de nieuwprijs van de auto. Bij volledig nieuwe auto’s wordt het percentage bepaald aan de hand van de regeling van dat jaar.

Na 60 maanden vervalt echter dat gehanteerde bijtellingspercentage en wordt opnieuw bepaald welk percentage voor de komende 60 maanden geldt. Een van onze partners, Gerrit van der Scheer van Buro Freecon legt uit hoe het werkt. 

"Er is hier best veel verwarring over bij ondernemers."

De juiste bijtelling toepassen

Veel ondernemers die in het verleden bijvoorbeeld een elektrische/hybride auto hebben gekocht en toen profiteerden van een laag bijtellingstarief (0%, 4%, 7% e.d.) denken ten onrechte dat het nieuwe bijtellingspercentage dan 22 % wordt omdat dit het huidige algemene bijtellingspercentage is. Maar zo eenvoudig is de regeling zeker niet.

De berekening wordt als volgt uitgevoerd: 

  1. Bepaal het algemene bijtellingspercentage uit het jaar van aanschaf (we gaan even uit van een nieuwe auto destijds). Vóór 2017 was dat 25%.
  2. Bepaal het kortingspercentage dat nu zou gelden volgens de regels van dit jaar. Stel, de bijtelling daarvan zou in 2021 22% zijn, dan is de korting dus 0%.
  3. Deze korting van 0% mag je toepassen op het algemene percentage van het jaar waarin de auto op kenteken is gezet (in dit voorbeeld 25%). De bijtelling voor de komende 60 maanden wordt dus nu 25% (en dus niet 22% minus 0% is 22%).

Nog een voorbeeld

Stel de bijtelling van de auto uit het voorbeeld hierboven zou in 2021 12% zijn, dan is de korting dus 10% (want het algemene bijtellingstarief is in 2021 22%).

Deze korting van 10% mag je toepassen op het algemene percentage van het jaar waarin de auto op kenteken is gezet (in dit voorbeeld 25%). De bijtelling voor de komende 60 maanden wordt dus nu 15% (en dus niet 22% minus 10% is 12%).

Al met al best verwarrend, zeker als je bedenkt dat er inmiddels voor de korting ook grenzen worden gesteld aan de hoogte van het aanschafbedrag. Hele dure auto’s vallen niet meer per definitie onder 1 tarief, daar vindt een splitsing plaats (een deel met korting op de bijtelling en een deel niet, en ook dat weer afgezet tegen de regeling uit het jaar van 1e aanschaf).

Vraag hulp

Twijfel je over de berekening in jouw situatie? Laat je administratiekantoor of accountant het even uitrekenen, zij doen dat vaker en dan kan je op basis daarvan bepalen of je wilt doorrijden met deze auto, of dat het wellicht fiscaal interessanter is om deze in te ruilen en over te gaan op een andere auto.

Ook content aanleveren?

Heb jij ook kennis van onderwerpen die interessant zijn voor onze ondernemers? Zoals administratie, boekhouding, fiscaliteit, maar ook duurzame mobiliteit? Neem vooral even contact op, we horen graag van je.

Deel dit artikel