Zo onderscheid je je bedrijf van alle andere start-ups

Andy Bailey
Is spreker, schrijver en coach vanuit zijn bedrijf Petra Coach. Hij heeft een behoorlijke track record als het gaat om het inspireren en begeleiden van startups alswel grote organisaties. Hij is bekend en berucht om zijn directheid en zijn talent om ondernemers de spiegel voor te houden. Door niet te vragen naar de gemakkelijke weg, maar door uit te dagen met de vraag: “Wat is er mogelijk?” Zijn missie: zoveel mogelijk positieve impact hebben door ondernemers te helpen bij het bereiken van hun doelen.

Voor Groeifactor deelt groei-expert Andy Bailey vier tips om je bedrijf te onderscheiden van alle andere start-ups. 

Veel bekende bedrijven zijn ooit begonnen als kleine start-up. De oprichters van Ben & Jerry's bijvoorbeeld, verkochten hun ijs vanuit een oud tankstation toen ze in 1979 begonnen. Mark Zuckerberg richtte Facebook op vanuit zijn studentenkamer op de universiteitscampus. Starbucks, een bedrijf met inmiddels meer dan 21.000 vestigingen over de hele wereld, begon gewoon met één locatie in Seattle, Washington.

Alle bedrijven beginnen klein­­— dus wat onderscheidt dan de succesvolle ondernemers van de rest?

Het vermogen om uit te breiden is een karakteristiek kenmerk van bedrijven die zich willen losmaken van de rest van de grote groep start-ups. Hiervoor moeten bedrijven leren hoe ze de start-upmentaliteit van zich afschudden en zich richten op een paar kernpunten.

Een goed team opbouwen

Nancy McCord, hoofd Talentontwikkeling van Netflix, heeft ooit gezegd: "Het beste wat je kunt doen voor je werknemers — beter dan tafelvoetbal of gratis sushi — is het aannemen van alleen maar topspelers om met ze samen te werken."

Toptalenten werken graag samen met andere toptalenten. Door een cultuur te creëren waarin teamleden elkaar uitdagen en van elkaar leren kun je je bedrijf naar een hoger niveau tillen. Als je toptalenten te druk zijn met het aansturen van niet-betrokken medewerkers die ondermaats werk leveren, zullen ze snel gedemotiveerd raken. Niemand wil op zijn werk babysit zijn van zijn teamleden.

"Toptalenten werken graag samen met andere toptalenten."

Om een team met toptalenten samen te stellen, moet je je best doen de betrokkenheid van je bestaande medewerkers te vergroten en het wervingsproces te verbeteren. Maak een scorecard voor sollicitanten. Omschrijf de ideale persoon voor de functie en welke karaktertrekken hij of zij moet hebben. Wijs een sollicitant die niet aan deze criteria voldoet beleefd af en zoek verder. Stel tijdens het sollicitatiegesprek gedragsvragen waarop kandidaten zich niet zo makkelijk kunnen voorbereiden. Mogelijk duurt het wervingsproces hierdoor wat langer, maar uiteindelijk zal het de moeite waard blijken om iemand te zoeken die precies in je huidige team past.

De juiste strategie kiezen

De strategie van je bedrijf is je roadmap, die je toont waar je nu bent en hoe je komt waar je wilt zijn. Als start-up heb je een afgebakende koers nodig om verder te groeien en marktleider te worden in jouw bedrijfstak. Alles wat je doet en besluit moet gebaseerd zijn op deze strategie.

Hiervoor heb je meer nodig dan wat vage doelen. Wat is het belangrijkste voor je organisatie? Wat is je missie? Voordat je een strategie kiest, moet je over al deze dingen nadenken. Zodra je strategie een feit is, moet je senior leadership team elke week bij elkaar komen om de voortgang te bespreken.

Betrek het hele team bij de uitvoering van de strategie en maak duidelijk wat het 'waarom' is achter de strategie. Elke werknemer moet precies weten wat de waarden van het bedrijf zijn, waar het bedrijf voor staat en welke richting het op wil. Deze transparantie helpt ook om de toptalenten vast te houden, waarvoor je zo je best hebt gedaan om ze binnen te halen.

Perfecte uitvoering

Om van je start-up een toponderneming te maken, moet je de afgesproken strategie perfect uitvoeren. Wijs prioriteiten en doelen toe aan het hele team, van het topkader tot de nieuwe mensen. Iedereen moet betrokken zijn en weten wat zijn of haar rol is in het grotere plaatje en de strategie van het bedrijf.

Regelmatige updates zijn van cruciaal belang. Geef een korte update tijdens de lunch of stuur een wekelijkse nieuwsbrief rond over de voortgang van de kwartaaldoelen en bedrijfsinitiatieven. Dit houdt je team gefocust en betrokken bij het einddoel van je bedrijf: groei.

"Regelmatige updates zijn van cruciaal belang."

Je cashflow verbeteren

De cash conversion cycle (CCC) is één van de belangrijkste indicatoren om in de gaten te houden als je bezig bent je bedrijf uit te breiden. Het geeft aan hoeveel tijd er nodig is om elke euro die je uitgeeft weer terug te krijgen op je bankrekening. Voor groei is geld nodig en hoe sneller je uitbreidt, hoe meer geld je nodig hebt. Leer hoe de geldstromen zich door je bedrijf bewegen. Waar gaat je geld naar toe? Wanneer geef je geld uit? Door dit in de gaten te houden, krijg je meer inzicht in je CCC en kun je het geld sneller opnieuw investeren.

Groei is mogelijk, maar vergt aandacht en toewijding voor deze vier gebieden. Elke marktleider is ergens begonnen, er is geen reden waarom jouw bedrijf niet de volgende zou kunnen zijn.

 

Wat is jouw mening over Groeifactor? Hoe kunnen wij de ondernemersverhalen nog beter aan laten sluiten op jouw groeiambitie? Laat het ons weten en vul de enquête in.

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.