Word een Chief Storyteller

Tom Lombardo
Tom Lombardo is content strategist en editor bij Results.com. Met het platform hoopt hij een zinvolle bijdrage te leveren aan het succes van bedrijven door strategische doelen te creëren en een bedrijfscultuur te beschrijven waarbij medewerkers in staat zijn zoveel mogelijk uit zichzelf en het bedrijf te halen.

Voor Groeifactor vertelt contentstrateeg Tom Lombardo hoe je als ondernemer je werknemers betrekt bij je bedrijf door je eigen verhaal te vertellen.

In San Francisco zit Wolff Olins, een internationaal adviesbureau dat ondernemers helpt om hun bedrijf ‘aanzienlijk te verbeteren’. Het bedrijf heeft een hele interessante C-level management functie: een Chief Storytelling Officer. Deze functie wordt bekleed door de Pakistaanse schrijver Mohsin Hamid, auteur van de succesvolle roman De val van een fundamentalist. Zijn functie bestaat, omdat uit een enquête onder CEO’s uit de hele wereld bleek dat bedrijven het heel moeilijk vinden om hun eigen verhaal aan hun eigen mensen te vertellen.

Een goed verhaal voor je eigen mensen

Aan de buitenwereld kunnen ze een goed verhaal vertellen over zichzelf, het product, de geschiedenis en de doelen van hun organisatie. Dat kun je allemaal lezen op hun website of in persberichten. Maar tegenover hun eigen mensen staan managers vaak met hun mond vol tanden, ook al hebben ze dat zelf niet in de gaten. Uit onderzoek van McKinsey bleek dat 77% van alle managers van zichzelf denkt dat ze inspirerend zijn. Maar slechts 61% van hun werknemers op verkoop- en productieafdelingen is het daarmee eens.

Een goede houding

Het vertellen van een goed verhaal kan daar verandering in brengen. Maar dan moet je wel weten hoe je dat doet. Wanneer weet je doorgaans wel. De meeste managers en teamleiders vertellen hun verhalen tijdens meetings. Maar het hoe van het vertellen van het verhaal begint al veel eerder.

Kijk eens eerlijk naar je eigen gedrag. Soms kan je houding zorgen voor een ongewenst resultaat. Maar liefst 88% van alle managers denkt dat ze het goede voorbeeld geven, slechts 53% van de werknemers is het daarmee eens. Dit betekent dat bijna de helft van alle werknemers denkt dat ze zich aan regels moeten houden die leidinggevenden zelf negeren.

Vaak is dit gebaseerd op een misverstand. Werknemers moeten bijvoorbeeld altijd op tijd zijn, terwijl het lijkt of jij pas op komt dagen wanneer je daar zin in hebt. Managers nemen vaak aan dat werknemers wel zullen begrijpen dat hun werktijden en die van hun leidinggevenden verschillen. Maar soms begrijpen ze dat niet, en waarschijnlijk ben je daar zelf de oorzaak van. Onderzoekers noemen dat de “vloek van kennis”. We vinden het moeilijk om ons voor te stellen dat anderen niet net zoveel weten als wij.

Voor jou is het duidelijk dat je werktijden variëren (en waarschijnlijk oneindig zijn), maar dat wil niet zeggen dat je werknemers dat ook weten. Hou hier rekening mee – en ook met soortgelijke “kennisvloeken” – wanneer je je verhaal gaat vertellen.

In de praktijk brengen

Wees net als een padvinder altijd goed voorbereid. Je werknemers accepteren je verhaal en je leiderschap veel sneller als er sprake is van tweerichtingsverkeer. Mensen verwachten dat ze ook wat mogen zeggen, zeker nu, in het internettijdperk. Hier moet je dus de mogelijkheid toe bieden. Dat kan bijvoorbeeld met programma’s als Slack® of RESULTS.com.

McKinsey ontdekte dat “een mogelijkheid tot feedback, waarmee je informatie krijgt over hoe het verhaal wordt ontvangen” nuttig is voor alle betrokkenen, dus ook voor jou.

Ken je publiek

Hou het volgende fundamentele psychologische inzicht altijd voor ogen wanneer je jouw mensen wil betrekken bij je verhaal:

“Er is verrassend weinig voor nodig om iemands brein in een defensieve modus te krijgen,” schrijft McKinsey. “Alles wat het gevoel van zelfwaardering van mensen bedreigt, zelfs een minste teken van minachting, kan leiden tot vicieuze cirkels op het werk.” De eenvoudigste manier om dat te voorkomen, is zorgen dat iedereen in de ontdekkingsmodus komt. De ontdekkingsmodus is het tegenovergestelde van de defensieve modus. In de ontdekkingsmodus begint de magie van het vertellen van verhalen en voelen mensen de opwinding van het leren van nieuwe dingen. Wanneer ze bij het verhaal worden betrokken, krijgen ze het gevoel erbij te horen en bereiken ze hun topvorm.

Dus je hebt een succesvolle schrijver als Mohsin Hamid nodig om dat voor elkaar te krijgen?

Nee, helemaal niet. Want dit is een van die fantastische voorbeelden waarin het tot stand brengen van iets heel moois heel eenvoudig kan zijn. De conclusie van McKinsey: “Wanneer leidinggevenden lastige problemen aan de orde willen stellen, moeten ze er eerst voor zorgen dat hun mensen in de ontdekkingsmodus blijven – de modus waarin ze goed presteren – door zich op positieve dingen te focussen.”

Het hebben over het ‘ideale resultaat dat iedereen nastreeft’ is vaak al genoeg om mensen in de ontdekkingsmodus te krijgen. Je werkt allemaal voor hetzelfde bedrijf. Je bent allemaal onderdeel van hetzelfde team. En je gebruikt allemaal hetzelfde communicatieplatform.

Vertel je team bij de volgende bijeenkomst het verhaal waarin ze ontdekken wat er staat te gebeuren.

Het gaat, zoals vaker, niet alleen om je woorden. De manier waarop je jezelf presenteert is veel belangrijker. Pas wanneer je zelf in je verhaal gelooft, krijg je je team echt mee. Pas wanneer je het echt wil voor jezelf, voor je bedrijf en voor je team, wordt het een verhaal dat ze zullen onthouden.

Volgens Mohsin Hamid gaat het allemaal om “de weerklank van iemand anders in jezelf vinden”.

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.