"Van de bank leer je wel ondernemen"

Mark Schalekamp
Mark Schalekamp (1968) pionierde als maatschappelijk ondernemer met Robin Good, vanaf ’99. Verkocht zijn bedrijf in ’08 om te gaan schrijven. Van hem verscheen sindsdien de roman De Parvenu (Arbeiderspers, waarvan filmrechten aan Eyeworks verkocht werden), sportboek De Rebellenclub (Thomas Rap), zelfhulpboek Maak werk van je droom (Business Contact) en Dit is Europa (Maven), een verslag van een driejarige sociaal-journalistieke rondreis. Mark schrijft en schreef ook voor kranten en bladen, van NRC Handelsblad, Volkskrant en Vrij Nederland tot de Jan, One World en Jacky, variërend van opiniestukken en columns tot reisverhalen en interviews.

‘Ben je jonge en startende ondernemer? Kom dan snel bij ons, want wij van Bank X helpen je!’ De strekking van de ronkende leuzen is altijd hetzelfde, of die nu van Bank X of Bank Y komt. Tja, ondernemerschap is sexy. Een bank niet. Een bank heeft geld. Een startende ondernemer meestal niet. Dus paaien die handel, denken de banken.

Toen ik een jaar of 15 geleden mijn bedrijf begon, had ik een bank nodig: er moet toch een rekeningnummer onderaan de factuur, ik kan toch moeilijk (alles) contant afrekenen met mijn klanten. Dus opende ik bij Fortis een zakelijke rekening, maar dat even goed ABN Amro of Rabobank kunnen zijn. En dat was het, meer had ik niet nodig: mijn bedrijf zou bedrijfsevenementen organiseren en de paar duizend euro die ik nodig had voor een printer, een website, een logo en visitekaartjes hadden mijn partner en ik nog wel in een ouwe sok zitten.

Een jaar of twee later had ik de bank weer nodig, deze keer voor een krediet. Mijn bedrijfje groeide, werd bekender en beter, maar tegelijk maakten we wel verlies. Niks aan de hand, dat was de bekende hockeystickcurve wisten we: de grafiek van een startend bedrijfje gaat eerst even onder nul om dan al snel met rechte lijn omhoog te schieten.

Of de bank ons wat kon lenen. Ineens waren ze bij Fortis een stuk minder vriendelijk. Een accountmanager, een dikke vijftiger, wond er geen doekjes om, een lening zat er niet in. Sterker nog: het zou hem, gepokt en gemazeld als-ie was, verbazen als wij het einde van het jaar zouden halen.

Zonder lening inderdaad niet, maar gelukkig kregen we die wel van de ASN Bank. Keurige bank -het bestaat- met fijne mensen, al moest ik voor elk dubbeltje dat mijn bedrijf leende persoonlijk garant staan - zo kan ik ook bankieren. Tja, banken. Ze werpen zich zo graag op als de hoeders van de ondernemer. Helemaal komisch wordt het wanneer de bank zich opwerpt als coach. Het gebeurt, echt, ook dat is af en toe onderdeel van de reclamecampagne. Dan gaan bankmedewerkers, allemaal intrinsiek risicomijdende mensen die vermoedelijk in hun leven nog geen ijsje hebben verkocht, aan de ondernemers, de geboren optimisten, uitleggen hoe de wereld in elkaar zit.

Mijn bedrijf haalde dus het einde van het jaar, begon zwarte cijfers te schrijven en verkocht ik in 2008 voor een mooi bedrag. Dat jaar haalde Fortis niet, dat was toen inmiddels failliet. Het fijne is dat de tijden veranderd zijn, enigszins: er zijn steeds meer online alternatieven om je bankzaken te regelen, of het nu om een betaalrekening of een lening gaat. Ondernemers hebben banken steeds minder nodig, maar uit de tv-commercial van die saaie Bank X blijkt dat andersom zeker niet zo te zijn.

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.