Update: Dilemma opgelost?

Bijna een jaar geleden spraken we Wendy van Ierschot die zat met het Dilemma of ze de naam van haar bedrijf zou veranderen. Van Van Ierschot naar een meer internationale naam. Drie ervaren ondernemers gaven hun visie en advies. Dat stuk lees je hier

"Wendy, ben je er inmiddels uit?"

Wendy: ‘Ja, die nieuwe naam komt er! Vanaf september gaan we VIE & People heten. VIE is een afkorting van Van Ierschot en dat VIE gebruikten we eigenlijk al vaak: we noemen ons VIE-ers, we hebben het over de VIE-manier van werken. Ik heb er een hele tijd tegenaan zitten hikken, laten sudderen, veel advies gevraagd. En de een zei ‘verander’, de ander raadde juist aan de naam te behouden. Precies eigenlijk zoals de drie panelleden doen. Uiteindelijk heb ik een model gemaakt: in welke fase moet je wat doen om door te groeien? En toen kwam weer de naam op, nu voelt het als een logische stap.’

Wendy reageert op de adviezen van ervaren ondernemers

‘Familienaam wekt vertrouwen; doe het niet zonder enorm goede reden!

Wendy: ‘Ik merkte dat geen goede beslissing kon nemen, want de dringende reden was er niet. Behalve dat ik het echt leuk vind om mijn bedrijf groot te maken. Inmiddels zijn de HR-klussen zelf minder uitdagend voor me, maar vind ik het enorm spannend om mijn eigen bedrijf op te schalen. Groei van mijn eigen bedrijf betekent dat we onze producten scherper willen neerzetten, de website op de schop gaan nemen. En voor het eerst echt gaan investeren in naamsbekendheid.

Joachim ter Haar, managing partner Skriptor Zigila, naamgevingsbureau

'Volg je hart, doe het alleen als je de noodzaak echt voelt.'

Wendy: ‘Die noodzaak voelde ik niet. Maar ik heb het laten rusten en inmiddels is er een nieuw moment. Intuïtie is voor mij in deze belangrijk: het voelt onzeker, maar in de onderstroom voel ik dat het wel degelijk klopt.’

Rinske Brand, oprichter en partner BRAND The Urban Agency

'Je bedrijf moet 20 jaar lang mee kunnen, en je visie net zo lang. Je naam moet daarbij passen.'

Wendy: ‘Omdat VIE & People een afkorting is van mijn eigen naam, verandert de storytelling eigenlijk niet zoveel: ik, als oprichter, zit er nog steeds in. Je zou het kunnen zien als een slappe middenweg, want we doen beide, houden vast aan de historie, maar kiezen ook voor de toekomst. Voor een naam die mensen misschien wel foutloos kunnen schrijven, wat bij Van Ierschot niet zo was, een naam die mensen wel makkelijk kunnen uitspreken. Ik had wel wat andere namen, overigens. Een aantal variaties op namen eindigend op ‘er’ en dat vervangen door HR. Zoals ChallengHR. Of de meest komische, vond ik zelf althans: LovHR.’

Willem Sodderland, Founder & Seaweirdo bij zeewier-foodbedrijf Seamore

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.