Uitbreiden of niet?

Duchesne & Boertje is een evenementenbureau en al jarenlang een van de toonaangevendste van het land. Pieter-Bas Boertje heeft nu 25 mensen in dienst, maar zijn nieuwe pand biedt plek aan wel 50. Wat te doen? Hij zou zijn diensten kunnen uitbreiden, met bijvoorbeeld videoproducties of vormgevers. Maar hoe groei je zonder dat de boel ontploft? Hij zou meer mensen in dienst kunnen nemen, in plaats van te werken met tijdelijke krachten. Maar ja, de crisis ligt nog maar net achter ons, dus wat is wijsheid: uitbreiden of niet?

Een ondernemer met een dilemma wint advies in van ervaren ondernemers

Heb je handjes, schouders of hersens nodig? Source de schouders of hersens niet uit!

‘Met Hoffelijk zijn we hard gegroeid: begonnen in 2010, nu met 55 man intern en ook nog eens zo’n 60 tot 70 gedetacheerd. Dat groeien is vooral moeilijk als het gaat om het vinden van geschikt personeel. Scale-ups vragen nou eenmaal een ander soort personeel dan corporates. Kijk, voor de startersfuncties lukt dat wel: dan nemen we mensen aan die net van school komen en we kunnen onderdompelen in onze cultuur, goed kunnen vormen. Anders is het een of twee stapjes hoger, het middensegment. Die komen binnen in een hecht team, sluiten niet altijd aan op de cultuur. Een voorbeeld? Voor Hoffelijk Financieel solliciteerde iemand van een bank, een flexibele en harde werker naar eigen zeggen, want die kwam daar altijd als eerste en ging als laatste weg. Dan zou die bij ons om half 6 moeten beginnen en om half 3 ’s nachts naar huis moeten gaan, en dat bedoelde die niet. We groeien in dat middensegment vooral met eigen kweek, proberen met opleidingen de doorstroming te bevorderen. Of we splitsen soms zo’n hogere functie op, zodat die door twee personen gedaan kan worden. In het begin hebben we veel uitbesteed, maar moesten wel goed opletten wat de kernprocessen zijn, die hielden we intern. Grofweg onderscheid ik het zo: van de handjes, schouders of hersens outsource ik alleen de handjes.’

Wesley van ’t Hof, algemeen directeur Hoffelijk, ontzorgt organisaties op gebied van vakbekwaamheid

Wij zijn juist kleiner gaan wonen, maar anders

‘Het klant- en medewerkersonderzoek willen we altijd activeren: zorgen dat de klant de informatie begrijpt en er iets mee doet. Een logisch vervolg daarop, zo was mijn visie, is het aanbieden van een programma, denk aan een klachtgerichtheidsprogramma of het implementeren van een cultuur van excellent klachtenmanagement. En eigenlijk word je dan vanzelf consultant. Maar dat wil ik niet, om verschillende redenen: mijn programmanagers raakten teleurgesteld dat hun adviezen niet overgenomen werden (zo kan dat gaan) en ik ook ander soort mensen moest aannemen. Dus om toch te kunnen groeien, toch deze dienst te kunnen aanbieden, ga ik nu samenwerking aan met partijen die dergelijke mensen kunnen aanbieden, kunnen uitvoeren, die een verdienmodel hebben aan die mensen. Maar ook op kantoor in Rotterdam ben ik het anders gaan organiseren. Per maart verhuizen we, naar minder meter. Minder, ja. Anders georganiseerd. Minder hokjes, maar wel met meters voor mensen die heel erg tegen onze business aanzitten en competenties aanbieden die wij nog missen. Denk aan een ontwikkelaar van feedback software. Die bied ik gratis kantoorruimte, maar heb ik maar wat graag in mijn buurt.’

Stephan van Gelder, ‘inspiration officer’/CEO bij klant- en medewerkeronderzoeker Integron

Zorg dat je op één verdieping zit als je wil groeien

‘Wij zijn aan de keukentafel begonnen, zoals menig bedrijf. En moesten op een goed moment de knoop doorhakken: we huren een kantoor, dat dwingt ons om elke dag ook echt te komen, dan wordt het menens. We maakten een rekensommetje, met zoveel klanten zijn we eruit. Dat sommetje maken we nog steeds elke keer en daardoor zijn we altijd winstgevend geweest: we groeien organisch, vanuit de winst, niet vanuit financiering van buitenaf. Zo’n groei raad ik iedere ondernemer aan, tenzij het gaat om een winner-takes-all-markt, dan moet je snel zijn. Kijk, een eik groeit ook langzaam, maar is wel heel erg stevig. Inmiddels zitten we met 30 medewerkers in acht kantoren in de Randstad. Een recente beslissing over kantoorruimte was het betrekken van een nieuw pand in Amsterdam, aan het Surinameplein. Dat was die met zo’n 900 meter eigenlijk veel te groot. Toch gedaan, vooral omdat het in A’dam-Centrum zo lastig is om ruimte te vinden is zonder trappen. Want dat is cruciaal, weten we uit ervaring: verder groeien is lastig wanneer de verdiepingen door trappen zijn gescheiden. We hebben dat opgelost door een deel onder te verhuren, maar hebben zullen de ruimte sneller dan verwacht toch gewoon zelf nodig hebben.’

Tom van der Lubbe, mede-oprichter van Viisi, hypotheekadvies

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.