Twee concurrenten werken samen

Twee concurrenten werken samen

Twee Tilburgse horeca-mannen op grote schaal. De jongste, Tim Wijdemans (32), begon tien jaar geleden binnen de Bonheur Groep om er in 2015 directeur en grootaandeelhouder te worden. Gief van Schijndel (57) is samen met zijn vrouw Ella oprichter van Prins Heerlijk, een bijzonder leerwerkbedrijf in de horeca en de zorg, maar ook een zelfstandig woonproject. Beide mannen kennen elkaar goed: in zekere zin concurrenten, er is ook verloop van personeel van de een naar de ander, maar vooral soortgenoten. En ze werken samen, want beide bedrijven zijn maatschappelijk in de zin dat het mensen, vaak jongeren, voor wie dat niet vanzelfsprekend is aan het werk helpt.

Gief van Schijndel (57)
Tim Wijdemans (32)
Twee concurrenten werken samen
Vraag 1

Wat betekent groei voor jou?

‘Onze groei kent twee drijfveren. Aan de ene kant is altijd de vraag: wat hebben onze jongeren nodig? Zo is het immers ook begonnen, wegens de leerproblemen van een van onze kinderen en we voorzagen dat hij lastig aan een opleidingsplek zou komen. Die creëerden we daarom zelf, en zo openden we onze lunchroom. Na een paar jaar was woonbegeleiding ook nodig, nou, dan regelen we dat, zoals dat ook gebeurde met vrijetijdsbesteding. En aan de andere kant komen we voortdurend in contact met partijen die iets met ons willen en groeit Prins Heerlijk eigenlijk heel organisch. Inmiddels hebben we 80 man personeel en begeleiden we 300 jongeren. Groei is, gek genoeg misschien, een probleem: dan moeten we weer financiering regelen, personeel vinden, etcetera. Het is lastig, en hard werken.’

Gief van Schijndel (57), Prins Heerlijk

‘Ik kan me het begin van de samenwerking nog herinneren, jaren geleden: ik begeleidde één van de de eerste leerlingen die via jullie stage bij ons kwam doen. Die is nu in vaste dienst, overigens. En over groei, dat is bij ons geen doel op zich maar als een kans zich aandient, grijpen we die – gaat niet bestaat niet. We hebben nu negen lokaties, van een hotel en een toprestaurant tot het Willem II-stadion. Vorig jaar was ons drukste ooit. Scheepte ons op met een personeelsprobleem, wat we maar net konden opvangen, dankzij onze schaalgrootte.’

Tim Wijdemans (32), Bonheur Groep

Vraag 2

Hoe groei je als ondernemer?

‘Ik mag dan 57 zijn, maar ben pas 10 jaar ondernemer. Jarenlang was ik een financieel directeur bij de gemeente Tilburg- ik was de ambtenaar thuis, al mijn broers en zwagers ondernemen. Ze nemen me nu pas serieus! Ondernemen vind ik ontzettend leuk, niks mooier dan zelf intitiatieven nemen en iets vormen zoals je het zelf graag wil. Zoals ik nu ook mijn rol zelf kan bepalen. Ik merk bijvoorbeeld dat ik het steeds leuker vind andere ondernemers te coachen, hen te helpen met het opzetten van een goed bedrijf.’

Gief van Schijndel (57), Prins Heerlijk

‘Ik ben pas 32 en heb als ondernemer, maar ook als man en vader trouwens, nog veel te leren. Ik mis levenservaring, maar gelukkig weet ik me omringd door een waar leger van adviseurs. Die begeleiding heb ik hard nodig, op allerlei fronten. Met publiciteit bijvoorbeeld. Ik ben door Bonheur een tamelijk publieke figuur en moet geregeld iets in de pers zeggen. Aanvankelijk gaf ik vooral sociaal wenselijke antwoorden, nu durf ik wat meer mijn eigen plan te trekken. Ik merk dat ik win aan persoonlijkheid.’

Tim Wijdemans (32), Bonheur Groep

Vraag 3

Wat is je waardevolste les?

'Als we samenwerkingen aangaan, of het nu om mensen of organisaties gaat, is het voor mij belangrijk om te weten of die ander onze waarden deelt. Mijn vrouw en ik hebben die waarden zeer duidelijk en dat maakt dat we scherp kunnen beoordelen of een project of samenwerking iets voor ons is. Maar we hebben de plank wel eens misgeslagen. Hadden we te maken met een partij die het puur om het geld ging. Of juist met pure idealisten, dat schiet ook niet op. Prins Heerlijk is een sociale onderneming, wij zitten er tussen in. We willen maatschappelijke impact hebben, maar we weten donders goed wat een kopje koffie kost.’

Gief van Schijndel (57), Prins Heerlijk

‘Ik was in het begin te druistig, waardoor ik niet door iedereen gevolgd werd. Ben nu rustiger, nu loop ik niet meer voor de troepen, maar erachter, met de armen wijd probeer ik iedereen vooruit te duwen. Een andere belangrijke les leerde ik toen ik iemands contract niet wilde verlengen, op verkeerde gronden. Was dom van me – vooral omdat later bleek dat ze een vaste aanstelling had. Dat was echt fout. Heb ik goed gemaakt met een grote bos bloemen en een ontbijt. Gelukkig werkt ze nog steeds bij ons. Maar de les was dat het in de eerste plaats om mensen gaat, dat je niet zakelijk en kil rationeel moet oordelen.’

Tim Wijdemans (32), Bonheur Groep

Vraag 4

Vraag van Gief aan Tim

‘We werken sinds kort ook echt officieel samen, in een VOF doen we Villa de Vier Jaargetijden, dus we kennen elkaar echt goed. Maar toch, hoe zou jij je waarden omschrijven?’

Gief van Schijndel (57), Prins Heerlijk

‘Ik zei het net al een beetje. We zijn een mensenbedrijf, de medewerkers staan voorop. Daarom werkt de samenwerking ook, denk ik. Allebei vinden we het mooi om opleidingsplekken aan jongeren te bieden, zeker ook aan hen voor wie dat moeilijker te vinden is. En jullie kwaliteit van opleiden en onze horecakwaliteit vullen elkaar erg mooi aan.’

Tim Wijdemans (32), Bonheur Groep

Vraag 5

Vraag van Tim aan Gief

'Je doet nu 10 jaar Prins Heerlijk. Ik heb je leren kennen als iemand die graag nieuwe dingen start, maar misschien ook best snel verveeld kan raken. Hoe ga je daar mee om?’

Tim Wijdemans (32), Bonheur Groep

‘Goeie vraag. Klopt dat ik van de nieuwe projecten de meeste energie krijg. Zoals nu met een woonproject in een monumentaal pand in de stad. Terwijl ik aan de andere kant juist hard mijn best moet doen om onze groei te managen. Ik ben bezig om meer beheersmatige mensen in dienst te nemen, dat moet helpen. Maar eerlijk gezegd, Tim, ik weet niet hoe het gaat lopen. En da’s maar goed ook, anders zou het maar saai zijn!’

Gief van Schijndel (57), Prins Heerlijk

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.