Slimme werving door interne promotie

Andy Bailey
Is spreker, schrijver en coach vanuit zijn bedrijf Petra Coach. Hij heeft een behoorlijke track record als het gaat om het inspireren en begeleiden van startups alswel grote organisaties. Hij is bekend en berucht om zijn directheid en zijn talent om ondernemers de spiegel voor te houden. Door niet te vragen naar de gemakkelijke weg, maar door uit te dagen met de vraag: “Wat is er mogelijk?” Zijn missie: zoveel mogelijk positieve impact hebben door ondernemers te helpen bij het bereiken van hun doelen.

Voor Groeifactor deelt spreker, schrijver en coach Andy Bailey inzicht over slimme werving door middel van interne selectie.

De partners en klanten waar we dagelijks mee samenwerken bevinden zich allemaal in verschillende soorten groeifases. Maar of ze nou net begonnen zijn of in de Fortune 500 staan, er komt een moment dat ze allemaal genoodzaakt zijn nieuwe mensen aan te nemen. Een sterke wervingscultuur voorziet je bedrijf van toptalenten en betrokken teamleden. Maar voordat je de volgende vacature op LinkedIn zet, zou je eerst eens naar je huidige teamleden moeten kijken.

Een gezonder resultaat

In een onderzoek uit 2012 dat werd gepubliceerd in Administrative Sciences Quarterly, ontdekte assistent-professor Matthew Bidwell van de Wharton School of Business dat externe krachten 18 procent meer betaald kregen dan interne teamleden in dezelfde functie. De reden? Ze hebben niets te verliezen als ze ‘hun prijs noemen' voor een nieuwe kans.

Dit is een probleem voor werkgevers die op de financiën letten. Vooral omdat uit veel onderzoeken blijkt dat het aannemen van een externe sollicitant minder succesvol blijkt dan het aannemen van een interne kandidaat. Met andere woorden, de gok betaalt zich uiteindelijk niet uit.

Werknemers van buitenaf kunnen daarnaast een onevenredig beroep doen op de tijd en energie van een team. Externe kandidaten hebben meer tijd nodig om zich de processen in het bedrijf eigen te maken. Het duurt even voordat iemand weet bij wie hij of zij moet zijn voor een computerprobleem of welke stappen nodig zijn om goedkeuring voor iets te krijgen. De overgang verloopt een stuk soepeler als de promotie wordt gegeven aan iemand die al bekend is met de bedrijfsprocedures en de gang van zaken op kantoor.

Een positief team

In een bedrijf waar interne promotie gebruikelijk is, zullen teamleden met promotie in het vooruitzicht harder en waarschijnlijker efficiënter werken. Dit biedt mogelijkheden voor professionele ontplooiing en geef constructieve feedback in jaarlijkse beoordelingen. Laat je teamleden weten waar ze staan en welke mogelijkheden je voor hen ziet. Het bieden van doorgroeimogelijkheden zorgt ervoor dat ze betrokken blijven en geeft een doel aan het werk.

In zijn boek 'Drive' zegt Daniel Pink: "Een bron van frustratie op het werk is dat het takenpakket van mensen vaak niet goed aansluit bij wat ze kunnen. Als ze taken krijgen die hun capaciteiten te boven gaan, ontstaat er stress. En als ze in hun taken niet al hun capaciteiten kwijt kunnen, leidt dit tot verveling. Maar als taken en capaciteiten precies op elkaar zijn afgestemd, kan dat een fantastisch resultaat opleveren."

Peil de stemming in je team en pas waar nodig dingen aan. Het kan zijn dat iemand zijn pijlen al heeft gericht op de volgende stap of een promotie.

Een plan voor opvolging

Je sterspelers zullen niet voor eeuwig blijven, hoe loyaal ze ook zijn. Sommigen gaan met pensioen of nemen ontslag. Bereid teamleden nu al voor op hogere functies in de toekomst, zodat je niet overrompeld wordt als zich een vacature voordoet.

Kijk welke teamleden in aanmerking komen voor een hogere functie en delegeer alvast meer verantwoordelijkheden naar hen. Geef leiders in je bedrijf de opdracht hen te trainen voor de belangrijkste taken van een functie. Als het zover is, kunnen ze snel in het zadel springen en met minder training de overgang maken naar een nieuwe functie.

Interne werving laat ook zien dat je vertrouwen hebt in de mensen die je al hebt aangenomen — zelfs als hun vaardigheden nog niet volledig zijn ontplooid. Je investeert in hun succes.

Op bepaalde momenten is het tijd voor het aannemen van externe kandidaten die solliciteren op een functie in je bedrijf. Op de lange termijn kan het echter meer opleveren om je eigen teamleden klaar te stomen voor een promotie. Uiteindelijk is dat je beste gok.

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.