"Pionieren of werken volgens een businessmodel?”

Yara Hannema maakt sinds acht jaar bedrijfsfilms en documentaires, of een combinatie daarvan. Ze werkt niet met acteurs, alleen met ‘echte mensen’. Met haar vaste teams doet ze vaak lastminute opdrachten tussendoor. Ze vindt haar werk te gek, en het resultaat is elke keer weer een tevreden klant. Tot zover haar businessmodel – of eerder, het ontbreken daarvan.

Yara: “Ik werk niet met een vast plan, ik doe gewoon wat ik leuk vind en waar ik goed in ben. Het loopt goed, misschien juist omdat ik overal in durf te springen. Toch zie ik anderen om mij heen werken met businessmodellen. Ze strepen doelen af, evalueren hun jaar, maken zichtbaar waar ze over tien jaar willen zijn. Ik vraag me af of dat voor mij ook zou werken, en waarom anderen dat nu wel of niet doen.”

Vijf ondernemers vertellen over hun eigen ervaringen met een businessmodel:

Ondernemers uit verschillende branches delen hun ervaring

Positieve punten

Een half jaar geleden hebben wij ons businessplan nog eens goed bekeken, met een methodiek waarbij je vooral naar de positieve punten kijkt: sterke punten, kansen, wensen en resultaten. Waar de normale bedrijfsplannen veel aandacht geven aan wat er allemaal mis gaat, kijken wij juist naar wat goed gaat. Dat geeft ons kracht om ons te verbeteren en te focussen op ons doel, maar wel de vrijheid om van koers te wijzigen.

Yvet Blom, studiekeuzebegeleider

Trial and error

Ons bedrijfsplan is juist niet van de vergezichten, maar wel van het evalueren of iets bij ons past. Telkens weer testen wat werkt én of we het leuk vinden. Als een concept werkt, maar we er niet gelukkig van worden, dan stoppen we er toch mee. We bespreken elke week wat er wel en niet goed verloopt. En één keer in de drie maanden doen we een sessie om te kijken of we de richting in gaan die past bij ons. Het is belangrijk om helder te hebben wat je het liefste doet, daar kun je het beste in worden.

Fabian van den Berg, evenementenorganisatie

Stap voor stap

Als ik een week minder klanten heb dan de week ervoor, dan word ik daar niet meteen onrustig van. Het gaat me om het product dat ik lever, dat moet goed zijn. Mijn strategie stippel ik niet van te voren uit, maar ik onderzoek wel elke maand een nieuw plan dat is komen opborrelen of waar een kans zich voordoet. Door het stap voor stap aan te pakken, loopt het niet over in mijn hoofd en blijf ik toch spontaan.

Sara Verhelst, yoga

Ambities

Ik wilde eigen producties maken en die aan het grote publiek tonen. Dat was mijn bedrijfsplan. De uitvoering was niet vastomlijnd, maar het doel wel. Tijdens mijn loopbaan ging ik op zoek naar mijn signatuur, uitzoeken wat mijn mogelijkheden zijn. Mijn netwerk vergroten, kansen pakken, producenten zoeken. Telkens stelde ik weer mijn ambitieniveau bij naar boven en leerde ik mijn sector beter kennen. De uitvoering werd steeds concreter. Ik heb in de loop van de tijd wel een vaste regel vastgesteld voor mijzelf: keep your eye on the price. Ik ben een professional en wil graag ook als een professional betaald worden.

Insoo Radstake, film- en theaterproducties

Gevoel

Mijn businessmodel zit in mijn hoofd. Een plan op papier vind ik conservatief, iets wat de banken zouden willen. Het zou voor mij ook belemmerend werken. Als ik toen ik begon op papier had gezet wat ik zou moeten gaan doen, was ik hier nooit gekomen. Dat had ik niet eens durven dromen, ik had allerlei beren op de weg gezien. Nieuwe projecten doen we op gevoel, als een klus is aangenomen, stappen we er blind in. En als het niet goed voelt, dan doen we het niet. ‘Een goed gevoel’, dat is dus eigenlijk mijn enige stelregel.

Monique Peek, zakelijke catering

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.