Open over medewerkers met beperking?

Het bedrijf gaat goed: het bezorgt 150 man werk, heeft een brouwerij met proeflokaal op de Amsterdamse Wallen en in de Houthavens en is bezig uit te breiden naar andere steden. Bovendien liggen de bieren in veel supermarkten en horeca. ‘Aanvankelijk verdienden we vooral aan de zorggelden voor de mensen die bij ons werkten, maar die budgetten worden steeds minder. We moeten het inmiddels hebben van de bieromzet.’ Dat de brouwerij vanwege zijn personeel bijzonder is, schreeuwt de Prael niet van de daken. ‘We noemen het uiteraard in onze communicatie met andere bedrijven en met gemeenten, maar niet direct naar klanten. We willen beoordeeld worden op kwaliteit. En onze mensen willen ook juist als gewoon gezien worden. We willen met andere woorden geen zielig biertje zijn.’ Maar Fer wil wel meer bier verkopen om zo nog meer mensen aan de bak helpen. Dus wat te doen: laten weten dat je een bijzonder bier maakt of toch maar niet?

Een ondernemer met een dilemma wint advies in van ervaren ondernemers.

De 'Why, How, What' van Prael, wow!

‘Dit gaat bij uitstek over de why, en De Prael heeft een purpose ten voeten uit. Vergelijk het met Heineken: ‘wij verkopen geen bier, maar ontmoetingen tussen mensen’. Tja, daar zakt mijn broek van af. Maar de why van De Preal, wow! Bij Fifteen en ook bij de World of Food stonden we overigens voor hetzelfde dilemma. En Fer heeft gelijk: mensen willen een lekker biertje. Maar daar zijn er meer van en er is er maar eentje met een goed verhaal en dat is De Prael. Je moet niet het zielige verhaal verkopen, maar juist laten zien dat je kansen creëert voor mensen en dat die mensen toppers zijn. Geef er een positieve draai aan. Vechters die niet anderen de schuld geven, maar zelf hun verantwoordelijkheid nemen om iets te veranderen aan hun situatie. Dus ja, gebruik het zeker in je marketing!’

Sarriel Taus, sociaal ondernemer, oprichter van Social Impact Real Estate

Missie gebruiken, niet misbruiken

‘Ik investeer de laatste jaren in bedrijven. Soms kom ik ergens en dan voel je meteen: hier ontbreekt iets, geen passie, geen emotie. Geen goed bedrijf dus. Er zijn dan geen coherente visie en missie. Kijk, bij goededoelenorganisaties hebben ze nooit een probleem om hun mensen te motiveren. Het allerbelangrijkste is: waarom doe je ‘t? Als dat duidelijk is, worden veel dingen makkelijk, die volgen daaruit. Wie je aanneemt bijvoorbeeld. Bij De Prael is de missie ijzersterk. Mijn advies is de missie gebruiken, niet misbruiken. Dus bijzondere mensen die bijzonder bier maken. Laat de mensen met het bier zien. Heel duidelijk wat mij betreft.’

Xander Heijman, CEO en founder van INVINT

Zo’n sterk verhaal ook goed voor de medewerkers

‘Het valt me op dat ze hun verhaal achter het bier niet zo nadrukkelijk vertellen, ook niet op hun site. Terwijl het zo’n prachtig verhaal is, waarmee je klanten voor je wint. Niet alleen klanten, maar ook je eigen mensen, dat is wat ik merk met The Wax Bar. Mijn medewerkers doen veel meer dan een haartje verwijderen, een potje waxen. Nee, ze geven de klanten zelfvertrouwen, die lopen na de behandeling zichtbaar trotser weg. En dat vinden mijn medewerkers weer prachtig, die voelen zich daardoor goed over hun werk. En dat, kan ik me voorstellen, hebben de De Prael-medewerkers al helemaal! Dat is een sterk verhaal, dat verteld mag worden, moet worden!’

Sophie van den Haak, oprichter en mede-eigenaar van The Wax Bar

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.