Op het snijvlak van reclame en wetenschap

Op het snijvlak van reclame en wetenschap

De een komt uit de wetenschap, de ander uit de reclame: never the twain shall meet, zou je zeggen. Toch wel. Joris en Rick werken op het snijvlak van beide werelden.

Joris van Ameron (50)
Oprichter van OpenNow
Rick van Baarlen (43)
D&B
Ondernemer met gedragsveranderaar D&B
Op het snijvlak van reclame en wetenschap
Vraag 1

Welke belangrijke stappen heb je gezet om het succes van je bedrijf te bereiken?

‘Ik zag dat binnen de commerciële communicatie steeds meer vanuit gedragsverandering geredeneerd zou gaan worden: daarom werken Rick en ik ook samen. We maken niet zomaar reclame maar we kijken echt naar welk gedrag we willen bereiken en wat we daarvoor moet inzetten. Wij zijn de eerste in Nederland - en eigenlijk nog de enige die dat doen. Binnen OpenNow heb ik met twee bloedgroepen te maken: wetenschappers en onderzoekers aan de ene en reclamemakers aan de andere kant. De kick is om die twee echt goed te laten samenwerken.'

Joris van Ameron (50), OpenNow

‘Dat is voor mijn bedrijven min of meer hetzelfde: gedragsverandering werd een belangrijk onderdeel bij reclame en communicatie. Het lag voor de hand dat de wetenschap zijn intrede zou doen in dat werkveld. Daar zijn wij op ingesprongen. En ja, soms ben je een paar jaar te vroeg, soms ben je op tijd. Maar je moet de eerste zijn zodat je de regels kunt bepalen.’

Rick van Baarlen (43), D&B

Vraag 2

Wat is je waardevolste les?

‘Dat het in het reclamevak om inhoud draait. Gek genoeg is dat niet cliché. Het gaat om wat je te bieden hebt, de rest is ballast. De andere reclamebureaus waar ik werkte waren eigenlijk niets meer dan machines die allerlei kleine deeltaakjes uitvoerden.’

Joris van Ameron (50), OpenNow

‘Ik ben deeltijd hoogleraar, verbonden aan OpenNow en heb ook nog twee eigen bedrijven. Dit kan ik naast elkaar doen omdat ik bijna alles delegeer, en eigenlijk niets operationeels doe. Ik inspireer en doe de gesprekken met klanten aan het begin, zorg dat de energie goed is. Op een gemiddelde dag werk ik niet meer dan drie uur. Meer kan fysiek niet: dat kost te veel denkkracht. Ik deed het ooit anders en zei ja op alles, maar dat kostte me een burn-out.’

Rick van Baarlen (43), D&B

Vraag 3

Wat doe je om te blijven groeien?

‘We zijn nu met 14. We groeien langzaam, afhankelijk van de hoeveelheid omzet die we genereren. Ik wil zeker wel groeien: dan kan ik de overhead over meer heads verdelen. Kwalitatief groeien we voortdurend, dat vind ik net zo belangrijk. Ik heb moeten leren wat ik niet kan. In het begin dacht ik dat ik kon en dat viel in de praktijk vies tegen. Ook dacht ik dat ik als ondernemer alles zelf moest doen, maar nu heb ik dat goed verdeeld met mijn partner: hij de achterkant, ik de voorkant. Ik ben relatief laat gaan ondernemen, pas op mijn 44ste. De overgang van loondienst was groot: ik ging enorm achteruit in beloning en werkte twee keer zo hard. Maar met veel minder stress: ik zat niet meer in een keurslijf waar mensen van alles van me wilden.

Joris van Ameron (50), OpenNow

‘Mijn twee bedrijven hebben een compleet verschillende DNA en groeien daardoor zeer verschillend. Het oudste bedrijf, D&B, groeit in niches. We waren gedragsveranderaar voor allerlei partijen en overheden, op tal van onderwerpen. Maar we merkten dat we veel succesvoller werden wanneer we ons per niche specialiseerden. Intern betekende dat dat we bijvoorbeeld afvalverwerkingspecialist, mobiliteitsspecialist of gelukspecialist zijn geworden. Sommige onderdelen zelfs met een eigen BV. Bij Gedragsverandering.nl is het precies andersom. Daar willen we avontuur, als een soort cowboys met een midlife-crisis: we gaan het veld in en komen telkens met nieuwe gave dingen. Hiervoor werkt deze meer intuïtieve manier, maar voor D&B zou het niet werken. En het gestructureerde zou niet werken voor Gedragsverandering.nl. Dat intuïtieve ben ik zelf enorm. Bij D&B heb ik zoveel structuur binnengehaald, dat structuur leidend is geworden. Net als Joris heb ik ook moeten leren wat ik niet kan en dat is erg veel. Maar ik ben meedogenloos naar wat ik wel kan en voed mijn intuïtie voortdurend: de kwaliteit van mijn werk wordt dan echt beter. Dus ga ik een paar keer per jaar in retraite, naar een cursus of workshop. Tot in het extreme: naar FuckIt in Italië of ik doe vijfritme-dans, maakt me allemaal niet uit.’

Rick van Baarlen (43), D&B

Vraag 4

Joris stelt een vraag aan Rick

‘We werken zo nauw samen dat we eigenlijk geen vragen hebben, eerlijk gezegd. Maar wel bewondering. Nu ik weer eens hoor hoe hij met zo weinig uren zo veel doet. Hij heeft een interessant businessmodel, eentje die ik nooit eerder ben tegengekomen. Eigenlijk zegt hij telkens: “Creëer structuur zodat ik tot mijn recht kom." Ik kan hem zeer complexe vragen voorleggen, maar dan moet ik wel van alles voor hem regelen, zoals de research. Rick tikt het dan af. Nooit eerder gezien dat iemand uitsluitend op zijn kernkwaliteiten zit.’

Joris van Ameron (50), OpenNow

Dank je, ik heb wel een vraag voor jou.

Rick van Baarlen (43), D&B

Vraag 5

Rick stelt een vraag aan Joris

‘We hebben het er wel vaker over gehad, maar nog maar eens: waarom maak je met OpenNow ook nog reclame, waarom niet alleen consultancy?’

Rick van Baarlen (43), D&B

‘Ja, jij noemt dat vaak ballast, jij vindt het hands-on reclamemaken eigenlijk niet zo interessant, maar ik wel. Ik hou van concrete dingen maken en het betekent stabiele omzet, met prima marges.’

Joris van Ameron (50), OpenNow

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.