Nederland vs. wereldwijd

Nederland vs. wereldwijd

Twee ondernemers die zich bezighouden met de uitrol van een nieuw voedingsmiddel. De één kiest ervoor om eerst voet aan de grond te krijgen in Nederland, de ander voor een brede uitrol binnen en buiten Europa.

Marc van Wanroij
Marc van Wanroij (42) maakt geen kaas maar kees, dus heet zijn bedrijf Keesmakers. Kees bevat minder zout en verzadigde vetten, maar vind je gewoon in de supermarkt tussen de –misschien- even lekkere maar –zeker- minder gezonde Old Amsterdam en Beemster.
Willem Sodderland
Als het aan Willem Sodderland (47) ligt, eet de wereld voortaan geen pasta maar zeewier. Lekker, gezond en ook nog duurzaam. Zijn bedrijf Seamore wil ‘voor 2030 1 miljard porties zeewier op de borden’.
Nederland vs. wereldwijd
Vraag 1

Welke weg heb je afgelegd als ondernemer?

"Mijn vader werd nierpatiënt en mocht ineens heel veel dingen niet meer eten, met name zout moest van het menu. Eten werd ineens gedoe, maakte ik van dichtbij mee. Ik studeerde toentertijd levensmiddelentechnologie en begreep dus waar mijn ouders het over hadden, maar zag ook dat het voor hen en heel veel mensen een probleem is. Iets dat ik wilde oplossen."

Marc van Wanroij, Keesmakers

"Een lange. Met start-ups kon ik tenminste echt meedenken en invloed uitoefenen. Ach, ik vind het helemaal niet erg dat ik zo vaak mijn neus heb gestoten. Zo heb ik het vak geleerd. Ja, dat is ondernemen, dat is iets dat je moet leren. Waar je uren in moet maken. Ik geloof helemaal niks van dat romantisch idee dat je wordt geboren als ondernemer."

Willem Sodderland, Seamore

Vraag 2

Wat betekent groei voor jou?

"Ik heb als ondernemer moeten groeien, veel moeten leren. Kijk, ik kwam vanuit loondienst, vanuit een multinational en had dus mensen om me heen die van alles konden faciliteren en ineens moest ik alles zelf doen, van marketing tot financiën en HR. Dat vond ik behoorlijk lastig maar het wende, ook omdat het mijn kindje was. Ik weet nog dat ik in mijn loondienstperiode graag een MBA had willen doen, wat er niet van kwam, maar die beginjaren met Keesmakers waren de beste MBA die ik me kon voorstellen. En nu Keesmakers groeit -inmiddels zijn we met meer dan 10 man- hoe makkelijker het wordt om experts in te schakelen: het begint weer te lijken op wat ik gewend was bij Nutricia…"

Marc van Wanroij, Keesmakers

"Ik vind het het spannendst om met een revolutie bezig te zijn, in dit geval in de food-wereld, want overal ter wereld, behalve in Azië, staat zeewier niet bekend als etenswaar. Groei betekent dan dat de olievlek groeit, dat mijn product begint aan te slaan. Vergeef me eventuele zweverigheid, maar ik wil er wel meer lol aan kunnen beleven. Ik ben zeer gedreven, dat is mooi, maar dat gaat wel eens ten koste van mijn plezier lol en bevrediging along the way."

Willem Sodderland, Seamore

Vraag 3

Wat is je waardevolste les?

"Ik had gedacht dat ik een onderscheidend merk in de retail, in de fast moving consumer goods sneller kon opbouwen. Met kees bied ik een oplossing voor een serieus probleem, wat wil je nog meer? Maar gaandeweg merkte ik dat wij Nederlanders gewend zijn om onze vaste producten te kopen en niet bepaald experimenteel zijn. We liggen nu weliswaar op heel veel plaatsen, maar val maar eens op in die grote gele muur, dat kaasschap. En we hebben natuurlijk niet de marketing budgetten van Unilever of Campina: wij moeten gewoon creatief zijn om zichtbaar te zijn, binnen en buiten het kaasschap! Ik had een grandioos mooi idee, iedereen was aanvankelijk razend enthousiast, dus was ik misschien een beetje op een roze wolk beland. En de realiteit brengt je dan weer terug op aarde. Vind ik ook niet erg: dat omgaan met tegenslagen hoort voor mij bij ondernemerschap. Het werkt ook verslavend, merk ik, die adrenalinekick van overwinning, dan voel je je toch een hele meneer. Zie het als gaan naar de sportschool: vooraf heb je geen zin, maar achteraf ben je toch blij dat je gegaan bent."

Marc van Wanroij, Keesmakers

"Dat je niet alles kunt voorspellen en forceren. Ik was vroeger heel erg van de maakbaarheid, maar heb geleerd dat je ook wel eens met de stroom mee moet gaan. En dat moment herkennen, da’s de belangrijke les. Maar ach, ik zal het echt nog wel eens verkeerd doen, het zal vaak genoeg allemaal niet snel genoeg naar mijn zin gaan…"

Willem Sodderland, Seamore

Vraag 4

Marc stelt een vraag aan Willem

"Wij willen met Keesmakers eerst voet aan de grond krijgen in Nederland, terwijl jij Seamore, ook een onbekend foodproduct, meteen in heel veel landen bezig bent te lanceren. Hoe ga je dat doen?"

Marc van Wanroij, Keesmakers

"Tja, we zijn al op de markt in Duitsland, Engeland, Australië, Zwitserland, Denemarken en gaan nu starten in de VS. Ik vraag me zelf ook regelmatig af of ik niet teveel op mijn bord heb hoor! Maar de aanpak is dat we het betreden van elke nieuwe markt willen terugbrengen tot een pakketje, een modelletje, een vaste formule, zodat je het kan uitrollen en telkens kunnen kopiëren."

Willem Sodderland, Seamore

Vraag 5

Willem stelt een vraag aan Marc

"Wat is de beslissing waar je het meest over getwijfeld hebt, waar je vooraf doodsbang voor was, maar achteraf erg blij mee bent?"

Willem Sodderland, Seamore

"Dat antwoord zal je vaker horen, maar het is toch echt het opzeggen van mijn baan bij de baas met alle luxe arbeidsvoorwaarden en het starten van Keesmakers. Mijn omgeving heeft me echt over moeten halen. “Je praat altijd met zoveel passie over jouw idee, probeer het nou,” zei mijn vrouw. En een hele goede vriend van me, zelf ondernemer, trok me eigenlijk over de streep. “Wat is nou het ergste wat je kan overkomen? Dat het niet gaat lukken? En wat dan nog?” Zo veegde hij elk bezwaar van tafel, tot ik uiteindelijk geen excuus meer had."

Marc van Wanroij, Keesmakers

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.