Laat je start-upmentaliteit los en je bedrijf groeit

Andy Bailey
Is spreker, schrijver en coach vanuit zijn bedrijf Petra Coach. Hij heeft een behoorlijke track record als het gaat om het inspireren en begeleiden van startups alswel grote organisaties. Hij is bekend en berucht om zijn directheid en zijn talent om ondernemers de spiegel voor te houden. Door niet te vragen naar de gemakkelijke weg, maar door uit te dagen met de vraag: “Wat is er mogelijk?” Zijn missie: zoveel mogelijk positieve impact hebben door ondernemers te helpen bij het bereiken van hun doelen.

Het ondernemerschap houdt niet op na het starten van een bedrijf. Miljoenen mensen lanceren nieuwe bedrijven maar er zijn er maar een paar die groter worden dan een paar werknemers. En nog minder worden marktleiders in hun industrie. Een duidelijk voorbeeld hiervan is Starbucks. Er zijn duizenden coffeeshops in het land, maar Starbucks groeide van klein tentje in Seattle uit tot een megabedrijf met 21,366 winkels over de hele wereld. En dat in slechts een paar decennia.

Waarom worden niet alle coffeeshops zo groot als Starbucks, of zelfs groot genoeg voor een paar locaties? Omdat groeien na de start-upfase veel moeilijker en ingewikkelder is dan de uitdaging van het oprichten van een organisatie.

Terwijl je groeit -of ook wel, scale up genoemd- moet je zien los te komen van de start-upmentaliteit en je focussen op een paar specifieke gebieden:

Mensen. Om te kunnen groeien, moet je eerst naar je mensen kijken. Trek je top-spelers aan? Zijn je huidige teamleden blij in hun rollen? Zou je ze allemaal opnieuw weer aannemen? Als je antwoord op een van deze vragen "nee" is, moet je je wervingsproces aanpassen en je bestaande talent uitbreiden.

Maak een scorekaart waarop je de doelen van de kandidaat weergeeft, de verlangde resultaten van zijn of haar werk en specifieke skills die nodig zijn om uit te blinken in de functie. Sorteer meteen kandidaten uit die niet voldoen aan de eisen op de scorekaart. Vraag tijdens het sollicitatiegesprek naar gedragspatronen die zich waarschijnlijk zullen herhalen in jouw werkomgeving. Het oude Engelse gezegde klopt echt: hire slow en fire fast (neem langzaam aan, en vlug ontslaan). Als je eenmaal toptalent hebt aangenomen, zorg dan dat je ze houdt. Maak vanaf het begin je verwachtingen van de functie duidelijk, en beloon goed werk altijd met waardering. Help je teamleden zich te ontwikkelen tot leiders door ze te helpen hun sterke kanten te benutten. Dit niet doen is een van de belangrijkste obstakels voor groei.

Strategie. Als je je bedrijf wilt up scalen, moet je heel duidelijk hebben wat je bedrijf is en waar het naartoe gaat. Wat zijn je kernwaarden? Wat is je kerndoel? Zorg dat deze zijn vastgelegd en dat iedereen binnen je bedrijf ze begrijpt. Dit is de basis van je bedrijf. Zodra deze zijn vastgesteld, kun je nadenken over hoe je je bedrijf uit de start-upfase krijgt. Je moet een weg uitstippelen naar marktleiderschap van je bedrijf. Houd wekelijks contact met je senior leidinggevenden om deze strategieën te bespreken en zorg dat je hele team betrokken is bij het uitvoeren ervan.

Executie. De sleutel tot het uitgroeien van start-up naar marktleider is foutloze executie. Hiervoor is het nodig dat het hele team gefocust is op een specifieke set prioriteiten. En deze prioriteiten moeten door het hele bedrijf heen duidelijk zijn. Iedereen moet betrokken zijn bij, en bijdragen aan de groei van het bedrijf. Om dit voor elkaar te krijgen, moet je strikte vergaderritmes volgen. Dit zorgt dat de neuzen dezelfde kant op wijzen en houdt medewerkers gefocust. Houdt dagelijkse updates en deel wekelijks de status van kwartaaldoelen. Creeër doelen voor het volgende kwartaal tijdens planningsvergaderingen. 

Geld. Groeien kost geld en hoe sneller je groeit, hoe meer geld je nodig hebt. Vind daarom manieren om je cash conversion cycle (CCC) te verminderen, of de tijd die het kost om uitgegeven geld terug op je rekening te hebben. Begrijpen hoe geld door de organisatie vloeit zal je in staat stellen de cash flow van je bedrijf te verbeteren. En uiteindelijk het geld opleveren dat je nodig hebt voor de groei van je bedrijf.

Om meer te leren over bouwen aan je bedrijf, raad ik van harte het boek 'Scaling Up' van Verne Harnish aan. Dit boek gaat meer de diepte in op de vier focusgebieden zoals hierboven genoemd en staat vol praktische tips en technieken die leiders helpen om hun bedrijf te laten groeien.

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.