"Kiezen voor innovatie of voor rendement?"

Pepijn ten Cate is eigenaar van ByYourSite, een internetbedrijf dat websites en platforms bouwt en host. De ontwikkelingen in de sector gaan zo snel dat op het moment dat Pepijn iets oplevert bij een klant, het eigenlijk alweer een tikje verouderd is, of beter kan. ‘Of,’ zegt Pepijn, ‘zijn we bezig met iets totaal nieuws, zoals virtual of augmented reality voor websites, wat echt de toekomst is. Dat is erg spannend en leuk, maar wel een andere tak van sport. Dan vraag ik me af, is het wel verstandig om hier nu al zoveel tijd in te stoppen?’

Het zijn duivelse dilemma’s voor de ondernemer. ‘Kies ik ervoor om het product nog beter te maken of om rendement te behalen uit de geïnvesteerde tijd? Nu schipper ik wel eens tussen die twee, wat ook niet werkt. Maar wat doe ik, bot gesteld, kies ik voor geld of voor plezier & voldoening?’

Ondernemers uit verschillende branches delen hun ervaring

Zegeningen tellen

‘Ik heb hetzelfde meegemaakt, een paar jaar geleden. Ik had toen het gevoel dat mijn business een rondje om de kerk was: steady omzet bij mijn vaste klanten, maar niet al te enerverend. Dus wilde ik wat nieuws, want daar krijg ik energie van. Ik heb vanaf dat moment een enorm bedrag verbrand tijdens mijn zoektocht naar nieuwe richtingen. Ik realiseerde me later dat ik toen voorbij ben gegaan aan de behoefte van mijn bestaande klanten. Terugkijkend had ik beter de middenweg kunnen kiezen: innoveren op het bestaande systeem en op die bestaande klanten.' 'In Pepijns geval is het wellicht mogelijk om sneller op te leveren, of doeltreffender samen met de klant op te trekken. En daar onderscheidend in te zijn. Ik denk dat het onrustige slag ondernemers hun zegeningen beter zou moeten tellen en kijken hoe het nu komt dat je geen energie meer krijgt uit wat je doet.’

Marinus Noordenbos, CEO Japans seafood bedrijf

Productisen

‘Ik vertaal Pepijns dilemma naar de kernvraag standaardiseren of creëren? In mijn onderneming, waarin we klant- en medewerkersonderzoek doen, werken we met standaardvragen, waaruit dan een rapport komt. Dat gaat wel eens verkeerd: ik zag deze week een rapport van 83 pagina’s. Veel te dik natuurlijk. Als je wil informeren klopt het, maar onze missie is activeren. En dat kan aanzienlijk compacter. Maar wil de klant extra, dan kan dat, dan hebben we 7 modules die hij kan kopen. Betalen dus, om onszelf, maar ook de klant te beschermen, want anders vind je elkaar niet. Eigenlijk schrijven wij de klant bijna voor wat hij wil, want die weet het vaak eigenlijk veel minder goed dan wij.' 'In Pepijns geval is het toverwoord "productisen", denk ik, dus nog meer een concreet product maken van wat je doet. Daarvoor is nodig dat je beter weet wat je klant wil, maar, als belangrijkste, de waarde kennen van wat je maakt.’

Stephan van Gelder, CEO adviesbureau voor klant- en medewerkersonderzoek

Vrij werk

‘Een eigen onderneming lijkt steeds meer op geld verdienen, als je begrijpt wat ik bedoel. Je let steeds meer op de motor, in plaats van op de weg. Mijn compagnon en ik moeten onszelf af en toe dwingen te zien hoe mooi en bijzonder het eigenlijk is wat we doen. Ook wij proberen het aan de klantzijde beter te maken. We maken niet dingen omdat wij het mooi vinden, wat telt is of de klant dat vindt. En die laat weten of hij het mooi vindt door te kopen. Ik zie Pepijns dilemma een beetje als dat van de kunstenaar, die ook werk in opdracht en vrij werk maakt. Dat vrije werk maakt hij pas, als hij genoeg verkocht heeft. Dus vanuit je business zorgt geld ervoor dat je mooie dingen kan doen, en niet andersom. Rendement moet de verbetering betalen, dat moet voorop staan. Zo werkt dat voor mij althans.’

Mark van Dorp, CEO van een online ‘dagaanbieder’

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.