Hoe verbind je je kernwaarden met je bedrijfscultuur?

Andrew Ritchie
Andrew Ritchie is business strateeg en KPI consultant bij Results.com. In zijn rol helpt hij bedrijven hun werknemers te betrekken door een duidelijke bedrijfscultuur te ontwikkelen en processen te stroomlijnen. Met zijn KPI advies zorgt hij ervoor dat mensen gemotiveerd blijven om hun doelen op het gebied van activiteit, effectiviteit en resultaten te bereiken. Zo halen werknemers het meeste uit hun werk en leveren zij de resultaten die het bedrijf nodig heeft.

Voor Groeifactor deelt business strateeg en KPI consultant Andrew Ritchie hoe je de kernwaarden van je bedrijf kan verbinden met je bedrijfscultuur. 

Kernwaarden vormen één van de hoekstenen van een sterke, gezonde bedrijfscultuur. Het belang ervan wordt vaak onderschat. Kernwaarden kunnen er echter voor zorgen dat je bedrijf niet meer een plek is waar mensen alleen maar “in- en uitklokken”, maar een actieve organisatie waar mensen energie krijgen van het feit dat ze bijdragen aan het succes.

Het vaststellen van je kernwaarden is op zich al een waardevol proces. Maar het hebben ervan zegt niet dat je ze ook altijd optimaal benut. Gebruik elke gelegenheid om ze tot leven te roepen en versterk je bedrijfscultuur!

Beth Armknecht schrijft hierover in haar artikel How Company Values Drive Employee Engagement: “Identificatie met de kernwaarden van de werkgever staat nummer 1 op de lijst van 91 factoren die bepalend zijn voor de betrokkenheid van werknemers.” Dale Carnegie ontdekte dat bedrijven met betrokken werknemers 202% beter presteren dan andere bedrijven.

Dat komt doordat kernwaarden “geleefd” moeten worden. Wanneer ze goed passen bij wie jij bent als individu en als lid van het team, worden ze een soort baken. Je kunt veel sneller en gemakkelijker beslissingen nemen wanneer je dat doet op grond van je belangrijkste principes.

Zoals Roy Disney, voorheen vice voorzitter van de raad van bestuur van Walt Disney, het stelde: “Het is niet moeilijk om besluiten te nemen wanneer je weet wat je waarden zijn.”

Beide uiteinden van het spectrum

Ik zal twee zeer verschillende voorbeelden geven om te laten zien hoe dat in zijn werk gaat.

Ik adviseerde eens een bedrijf dat de infrastructuur verzorgt voor het leggen van glasvezel- en elektriciteitskabels naar huizen. Denk aan de kerels die daar werken. Ze bedienen allerlei machines, leggen leidingen, klimmen in elektriciteitsmasten, rollen honderden meters kabel af en boren gaten in muren. Het zijn geen types voor “wollige” managementtaal. Maar toch zorgde het invoeren van kernwaarden ervoor dat ze op een andere manier gingen werken.

De directie wist dat algemene waarden als “integriteit” en “eerlijkheid” geen effect zouden hebben. Die vormen meer een algemene leidraad en hebben een veel te ruime betekenis. We moesten waarden vinden die de crew daadwerkelijk kon toepassen. De grote omslag kwam met de volgende slogan: “Zie het, doe het.”

Het personeel vertaalde de leus meteen naar de praktijk: Als je ziet dat er ergens gereedschap ligt waar mensen over kunnen struikelen, raap het dan op. Als er aan het eind van de dag ergens een berg vuil ligt, ruim het dan op. Al snel gingen de mannen elkaar wijzen op rotzooi en rondslingerend gereedschap. Ze begonnen het belang van een nette en veilige werkplek te zien. Dat werd een deel van wie ze waren en wie ze wilden zijn. Ze probeerden allemaal hun beste beentje voor te zetten en waren er trots op als ze hun werk goed hadden gedaan.“Zie het, doe het.” Een eenvoudige richtlijn, maar wel een die je bedrijfscultuur kan veranderen wanneer iedereen zich eraan houdt.

Hetzelfde geldt voor bedrijven aan het andere eind van het spectrum. Build a Bear Workshop biedt klanten de mogelijkheid om hun eigen teddybeer te maken. Het bedrijf omarmt het teddybeerconcept volledig. Bij driemaandelijkse vergaderingen nomineren managers van afzonderlijke winkels medewerkers voor de “Atta Bear”-awards. Hun waarden zijn onder meer “Di-bear-sity”, “Colla-bear-ate” en “Cele-bear-ate”. CEO Sharon John: “Dit zijn zowel persoonlijke waarden als bedrijfswaarden. Ze zorgen ervoor dat onze organisatie een eenheid is.”

Waarden doen meer dan alleen inspireren

Je kernwaarden moeten jouzelf echt aanspreken. Als dat het geval is, vinden ze weerklank bij het bedrijf dat je hebt gecreëerd en de mensen die er werken.

De organisaties die 202% beter presteren dan hun concurrenten, hebben leiders die hun werknemers belonen die de waarden van het bedrijf in praktijk brengen. Sterk leiderschap zorgt voor een opwaartse beweging die iedereen tot grote hoogte laat stijgen.

In zijn veelgelezen boek Who Says Elephants Can’t Dance beschrijft Louis Gerstner hoe IBM dankzij een serie nieuwe waarden een aantal noodzakelijke veranderingen kon doorvoeren. Daarmee was het bedrijf in staat een belangrijke speler te blijven in de nieuwe wereld die zich op dat moment om hen heen ontwikkelde. Gerstner vatte dit bondig samen: “In mijn tijd bij IBM ontdekte ik dat bedrijfscultuur niet slechts één aspect van het spel is. Die cultuur is het spel zelf.”

Je kunt er dus niet maar voor de helft in zitten.

Leiderschap is alles

Bij het bedrijf waar ik werk praten we elke dag over onze waarden. Het delen van verhalen over kernwaarden, en werknemers hiervoor nomineren, vormt een vast onderdeel van onze wekelijkse vergaderingen. Het is het laatste punt op de agenda, zodat iedereen na afloop weer de volle betrokkenheid bij de kernwaarden voelt.

Handelen volgens onze waarden is zo’n belangrijk deel van wie wij zijn, dat het doorgaans het moeilijkst is om mensen te vinden die we niet willen nomineren. We denken er zorgvuldig over na welke werknemers onze waarden in praktijk hebben gebracht op een manier die verder gaat dan hun taakomschrijving. Iets verkopen aan een klant is op zich nog geen verhaal over kernwaarden, maar tijdens het verkoopproces op creatieve wijze zorgen voor een prospect bijvoorbeeld wel.

Onze CEO, Ben Ridler, is altijd bijzonder blij wanneer al onze waarden worden nageleefd. Dat betekent dat het hele team zich met die waarden identificeert. Door dit te erkennen en aan te moedigen, benadrukt Ben hoe belangrijk kernwaarden zijn voor onze bedrijfscultuur.

Ons wekelijkse rondje verhalen over kernwaarden doet ons beseffen hoe geweldig de instelling is van de mensen om ons heen. Dat neemt alle twijfel weg over wat voor soort mensen wij zijn.  En het maakt het bedrijf een actieve organisatie waar mensen energie krijgen van het feit dat ze bijdragen aan het succes. Hoe hadden we anders in de Top 50 Beste Start-ups van de Wereld kunnen komen?

Succesvolle bedrijven zorgen voor een cultuur waarin “erbij horen” hetzelfde is als “het in praktijk brengen van onze kernwaarden”.

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.