Hoe creëer je een bedrijfscultuur?

Ben Ridler
Ben Ridler was begin 20 toen hij zijn eerste bedrijf oprichtte. Een paar bedrijven verder ontdekte hij dat hij het liefst ondernemers helpt succesvol te worden. Zo ontwikkelde hij de business management applicatie die hij zelf gehad had willen hebben toen hij begon met ondernemen. Ridler deelt zijn kennis en bevindingen als business coach en ondernemer graag met andere ondernemers om ze verder te helpen naar succes.

"Cultuur maakt gehakt van strategie" -- Citaat toegeschreven aan Peter Drucker

Geweldige quote, hoewel hij nergens terugkomt in de teksten van Drucker. Sommige mensen denken dat hij het zei tegen Dick Clark van Merck, anderen geloven dat het tegen Mark Fields van Ford Motor Company was, waar het citaat schijnbaar aan de muur van een vergaderruimte hangt.

En hoewel het meeste van wat Drucker heeft onderwezen is bijgeschaafd, geloven veel managers nog dat 'bedrijfscultuur' iets magisch is dat ontstaat uit een soort onbekende, onzichtbare kracht. Ze geloven dat succes intrinsiek verbonden is aan deze cultuur en dat bedrijven alleen door mazzel een goede bedrijfscultuur voeren. Terwijl degenen met een slechte bedrijfscultuur gewoon pech hebben en er niet meer vanaf komen. Ze geloven dat zodra ergens een bedrijfscultuur heerst, er niets meer aan te doen is. Dat is niet waar. Zeer zeker niet.

Maar de quote duidt wel een waarheid aan: je bedrijfscultuur bepaalt de toekomst van je bedrijf. Mijn collega Joseph Cole citeert onderzoekers in zijn artikel 'Bedrijfscultuur is de sleutel tot het succes van je klant'; ze ontdekten dat wanneer bedrijven investeren in het verbeteren van hun bedrijfscultuur, ze een winstgroei maakten van 682%.

Het citaat bevat dus een kern van waarheid over hoe het management meestal omgaat met het ingewikkelde gegeven van 'bedrijfscultuur'; ze zijn geneigd te denken dat cultuur en strategie op de een of andere manier los van elkaar staan. Maar dat is niet het geval. 

De overtuiging dat cultuur iets magisch is.
Het is belangrijk om te begrijpen waarom managers vaak deze overtuigingen hebben, zo kunnen we namelijk ontdekken of wij onbewust ook overtuigingen koesteren die onze moeite om verbetering door te voeren ondermijnen. De 'magische kracht'-overtuiging heeft meerdere lagen. Er zijn ons verhalen verteld over charismatische leiders. Militaire leiders, historische leiders, corporate leider, iedereen van Genghis Khan tot Martin Luther King tot Steve Jobs. Deze verhalen sturen onze ideeën en fantasieën over wat het betekent om een 'goed leider' te zijn. Deze mannen hadden een charismatische impact op de culturen die ze beïnvloeden. En dus concluderen wij dat ze vast iets 'magisch' in hun karakter hadden dat hen zo succesvol maakte. Sterker nog, we concluderen dat als wij zelf niet zo'n magische kracht bezitten het onmogelijk voor ons is om een dergelijke impact te hebben. Zelfs binnen ons eigen bedrijf of team.

Maar in werkelijkheid kan die 'magie' geoogst en toegepast worden binnen een bedrijf. Door jou, je managementteam, door iedereen die het begrijpt voor wat het is.

Grote leiders hebben heel wat meer nodig dan alleen charisma om een 'winnende' bedrijfscultuur neer te zetten. Niemand gaat een veldslag voeren, onrecht aanvechten of iets perfect ontwerpen vanwege het charisma van iemand anders.

In de tijd van Drucker dachten de meeste leiders dat mensen alleen hard voor je werkten als ze bang voor je waren. Drucker leidde de revolutie door te bewijzen dat mensen veel creatiever (lees: lucratiever) reageren op een incentive, zoals beloning.

Allemaal leuk en aardig, en zeker beschaafder. En de resultaten logen er niet om.

Maar nog niet volledig. Sterker nog, er is gebleken uit onderzoek dat bij medewerkers die werden beloond voor het halen van een doel, de motivatie inzakte. En daar tegenover stonden mensen die soms slecht betaald werden -zoals leraren met een vaste salarisschaal- maar briljant presteerden, zelfs zonder tastbare beloning.

Hoe maak je magie? Een onderzoek, gepubliceerd in de Harvard Business Review verwoordt het zo: Na een enquête onder 20.000 werknemers over de hele wereld, waar meer dan 50 grote bedrijven werden geanalyseerd, ontelbare experimenten en onderzoeken gedaan, en het academische landschap werd afgespeurd in een scala aan disciplines, kunnen we één conclusie trekken:

Waaróm we werken, bepaalt hoe goed we werken.
Dat is echt alles wat we moeten weten om de 'magische kracht' aan te wenden.

Genghis Khan zei het al heel mooi: "De wereld te paard veroveren is makkelijk, het afstijgen en regeren is moeilijk." Toen hij afsteeg en regeerde, bouwde hij de Zijderoute en verzekerde veilige handel langs de duizend mijl lange route. Dat gebeurde niet dankzij zijn charisma. Het gebeurde doordat zijn strategie - internationale handel mogelijk maken - veel veiliger en interessanter was. Zijn mensen konden daar wel voor werken.

Martin Luther King was natuurlijk een ontzettend charismatisch spreker, maar hij was succesvol omdat zijn strategie - het creëren van een eerlijke maatschappij - zo aantrekkelijk was dat miljoenen hem volgden. Uiteindelijk namen zelfs zijn onderdrukkers zijn strategie over. Steve Jobs was een van de beste verkopers ooit, maar dat is ook niet de reden van zijn succes. Zijn strategie - ieders leven verbeteren met mooie technologie - betoverde de beste ingenieurs en ontwerpers van de wereld. Ze vochten om de kans om bij te dragen.

Met andere woorden, deze leiders waren succesvol omdat de mensen hun "waarom" begrepen.

Cultuur en strategie, samen aan tafel
Strategie en cultuur kunnen niet los van elkaar. Mensen die goed reageren op je strategie, en die volledig steunen wat jouw bedrijf probeert te bereiken, worden gemotiveerd om te slagen, simpelweg omdat mensen de voorkeur geven aan slagen. Dat is hoe je je succesvolle bedrijfscultuur neerzet. Het maakt niet uit waar je nu denkt te staan. Je cultuur verbetert zodra mensen delen in jouw strategische visie. Ze werken mee aan die visie als ze begrijpen "waarom ze werken." En om die verbetering door te zetten, moet je continu de link tussen hun dagelijkse gang van zaken en jouw inspirerende strategie verfrissen. Zij moeten weten dat hun persoonlijke successen bijdragen aan jouw strategische visie.

 

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.