"Hoe blijf je gemotiveerd, ondanks tegenslag?"

Tim de Kraker is oprichter en eigenaar van BarDoggy, een zogenaamd merkactiveringsplatform voor drankmerken in de horeca.

‘De zaken gaan best goed, het platform groeit, maar makkelijk gaat het bepaald niet. Zo heeft hij een heftig conflict met een aandeelhouder, die dreigend werd, beangstigend voor hem en zijn gezin. En kort geleden trok een beoogd compagnon zich terug, nota bene op de dag van tekenen. Hij belandde dit jaar op het randje van faillissement en een crowdfundcampagne leverde aanzienlijk minder op dan verwacht toen een andere investeerder ineens veel minder wilde bijdragen dan hij had beloofd. ‘Twee stappen naar voren en drie terug, zo gaat dat vaak,’ verzucht Tim, ondanks de tegenslagen, een zeer positieve en energieke man.  Hij ziet alles positief, want ‘als je zo onder druk komt te staan, ga je nadenken: het moet goed of niet, maar niet half, want dat kan je niet meer opbrengen.’ Maar hij vindt het ook lastig zich telkens weer op te laden. Dan denkt zijn omgeving dat het goed gaat, want ze hebben weer iets goeds gehoord of gelezen maar het voelt voor hem als schone schijn.  Hij vraagt zich dan af: moet ik die schijn ophouden of transparant blijven? En eigenlijk: hoe blijf je gemotiveerd als het tegenzit?'

Ondernemers uit verschillende branches delen hun ervaring

Kijk ook het monster in de bek

‘Altijd met open vizier blijven strijden. Eerlijk zijn, vooral naar leveranciers/crediteuren, is heel belangrijk. Mijn ervaring is dat als je eerlijk bent en blijft, de hulp vanuit onverwachte hoek kan komen. Wat mij ook altijd helpt is het slaan van een piketpaal naar het verleden: het zorgt ervoor dat je het probleem overzichtelijk maakt. En dan gaan bepalen naar de toekomst wat je stappen zijn om uit het dal te komen. En hoewel het vaak ontkend wordt, is goed ondernemerschap wat mij betreft ook het monster in de bek durven kijken en tot de conclusie komen dat verdergaan zinloos is. Neem je verlies, uithuilen en opnieuw beginnen. Je zal nooit iets leren als je niet af en toe op je bek valt. Volgende keer beter.’

Sarriel Taus, sociaal ondernemer, oprichter van Social Impact Real Estate

Oplossingen vind je in jezelf

‘Och, mijn bedrijf heeft in de ruim 10 jaar dat het bestaat ook zoveel ups en downs gezien! Ik heb nu 50 mensen aan het werk in Nepal, 600 verkooppunten in Europa, maar mode is grillig: je bent zo goed als je laatste collectie. Drie keer heb ik op het randje van faillissement gestaan en dan stelde ik me eigenlijk elke keer dezelfde drie vragen: zie ik nog kansen, kan ik nog iets doen? Ten tweede: wil ik dat ook doen, haal ik er nog voldoende plezier uit en klopt het bij mij? En ten derde: kan ik mezelf nog salaris geven, zodat ik mijn gezin kan onderhouden? Is het antwoord op die vragen positief dan ga ik door. Afgelopen voorjaar was ook zwaar, nadat mijn nieuwe collectie helaas niet zo goed was ontvangen. Er moest iets gebeuren en ik deed wat ik vaker doe: ik ga er een dag over nadenken. In de stilte, in het klaprozenveld achter mijn huis om precies te zijn. Werkt altijd, geeft me altijd de nodige helderheid. Deze keer concludeerde ik dat mijn fanbase groot genoeg is om het te redden en startte een campagne voor een zogenaamde Club van 1000. Ik vroeg mensen om binnen twee weken iets te kopen – want voorraad had ik wel. Het leverde 80.000 euro op. Mijn grootste les was nu: durf hulp te vragen. Ik communiceer heel veel via social media, meestal positief uiteraard. Maar voor die Club van 1000-campagne had ik uitgelegd dat de zaak op omvallen stond, dat ik twijfelde of ik wel door moest gaan. En het prachtige is dat ik enorm veel goede reacties kreeg. Mooi en kwetsbaar werd het genoemd, goed dat ik niet mooi weer speelde. Een beautiful story werd het genoemd, haha. Oh, en een laatste ervaring: vaak hebben mensen de neiging om nog harder te gaan werken in slechte tijden. Maar dat heeft geen zin, daar zit ’t hem niet in. Meer helderheid wel. Ik krijg die door vaker stil te zijn, goed te luisteren naar de oplossingen die zich dan uit mijzelf, uit zichzelf, aanbieden.’

Cathelijne Lania, oprichter van A Beautiful Story

Is het je droom? Dan altijd doorgaan!

‘Zeer herkenbaar. Ik ben in 2001 begonnen met ondernemen, dit is het vierde bedrijf. Heb verschillende partners versleten, wegens gedoe over geld of verschil van mening. En toen mijn vader overleed was ik er ook een tijdje niet, geestelijk dan. Het was zwaar, ik herinner me goed hoe ik ’s nachts tot 3 uur bezig was met uit te vogelen hoe ik in hemelsnaam mijn mensen kon betalen, ik heb zelfs van mijn moeder moeten lenen. Maar je moet door, je moet gewoon één keer vaker opstaan dan op je gezicht gaan. Die tegenslagen, daar leer je van, dat zijn cadeautjes. De fout die je hebt gemaakt, maak je niet nogmaals. Klinkt simpel, maar als wat je doet je droom is, dan gaat het zo. Ik ben doorgegaan, met een soort heilig geloof dat mijn doel, mijn manier van werken, resultaat zou opleveren. Zonder compromissen. En als je bedrijf niet je droom is, moet je het misschien helemaal niet doen. Wat ik heb geleerd van die slechte tijden, is het belang van inspirerende mensen om je heen. En het allerbelangrijkste is het hebben van een spiegel, die je helpt je blinde vlekken te zien. Die heb ik in mijn huidige compagnon. En wat openheid betreft: ik ben voor, maar pas wel op met wat ik mijn klant zeg, die zou ook zomaar kunnen schrikken van teveel openheid, met name over hoe je je voelt, en kunnen denken dat zaken doen met mijn bedrijf een risico is.’

Floris Groeneveld, oprichter Critical Minds

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.