Het kantelpunt van... Merijn Everaarts

Het kantelpunt van... Merijn Everaarts

Merijn Everaarts - Dopper

"Deel je plannen en ideeën, dat is echt de kracht van een goede onderneming"

Merijn Everaarts zag een probleem: plastic afval op stranden. Vanuit de gedachte dat hier een oplossing voor moest komen is zijn businessmodel ontstaan: de duurzame drinkfles Dopper. "Onze missie staat ver boven het geld genereren, dat heeft ons op de kaart heeft gezet en blijft ons groot blijft maken. Ik zag het in eerste instantie niet als ondernemerschap, maar echt als een missie."

"Je kunt er voor kiezen om klein te blijven. Als flessenverkoper denk ik dat je die de keuze kan maken. Maar onze missie is een wereldwijde missie. Dus moeten we gewoon de hele wereld over om onze boodschap te verkondigen, daarom gaan we voor groei."

Eind 2014 ging het bijna mis met Dopper. Er werd in hetzelfde jaar een vestiging geopend in San Francisco en in Hongkong. Dat bleek in de praktijk net even teveel. "We hebben er toen voor gekozen meer met een ambassadeursmodel te werken. Dus in de verschillende landen hebben we ambassadeurs die eigenlijk het werk voor ons doen rondom de fles. Zelf zorgen we voor de missie, dat heeft nu onze focus. Dat is toen ons redding geweest."

"Als ondernemer is het erg belangrijk om vooral te doen waar je zelf goed in bent. Dat ben ik blijven doen en ik heb voor alles wat ik niet kan mensen bij elkaar gezocht die uiteindelijk het bedrijf runnen. Dat is ongelooflijk belangrijk. Doe het alsjeblieft niet alleen maar zelf en laat je plannen ook weten. Heel veel mensen die houden het lumineuze idee voor zichzelf, want dan weet niemand het. Maar deel het, dat is echt de kracht van een goede onderneming. Deel wat je hebt en daardoor krijg je ook terug wat andere mensen hebben. Dat maakt het alleen maar sterker."

Bekijk hier een ondertitelde versie van de video.

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.