Het kantelpunt van... Jan Portheine

Het kantelpunt van... Jan Portheine

Jan Proteine - KarTent

Jan Portheine (24) is mede-eigenaar van KarTent, een bedrijf dat volledig recyclebare, kartonnen festivaltenten ontwikkelt om afval op festivals tegen te gaan. Tijdens zijn afstuderen aan de TU Delft kwam hij een foto tegen van een festivalweide vol met oude tenten. Hij was al bezig met karton, dus een kartonnen tent was niet ver te zoeken.

"We hadden eerst gewoon een goed idee en er kwam een punt dat we elkaar aankeken van ‘Gaan we dit echt doen?'. Na dat punt dat we niet meer terug konden, kwamen we pas echt dingen tegen. Dat je omzet moet maken. Of dat de transportsector zegt: ‘Je product is te groot voor onze vrachtwagen’. Dat mensen zeggen ‘Hé maar karton, dat werkt toch helemaal niet buiten’. Daar moet je dan mee leren om gaan."

"Ik denk dat je, als je groeit, je gewoon heel goed naar je klant moet luisteren. Je kijkt naar wat de behoeftes zijn, welke behoeftes je kan waarmaken. Festivalorganisaties vinden de troep van achtergebleven tenten erg, maar blijkbaar ook de troep van stoeltjes. Dat kunnen we ook gaan oplossen."

"Ik wilde sowieso wel gaan ondernemen, dus ik ben heel blij dat ik een heel goed idee kreeg op het goede moment."

"Als je onderneemt leer je heel snel, omdat je het eigenlijk echt moet gaan doen. Er is niemand anders die het voor jou gaat doen."

"Groei is voor mij niet het aantal tenten per festival, maar vooral meegaan met je klant. Wat wil die precies hebben en wil hij nog meer hebben."

"Ik denk dat het altijd belangrijk is om een visie vast te houden, waar je heen wil, en dat je daar nooit van afwijkt."

Bekijk hier een ondertitelde versie van de video.

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.