"Haal het beste uit jezelf: iedereen heeft baat bij een coach"

Verne Harnish
Verne Harnish is een Amerikaanse groeigoeroe, de oprichter van Gazelles, Entrepreneurs Organization en auteur. Zijn boek Mastering the Rockefeller Habits en bijbehorende methode vormen voor ondernemers wereldwijd de basis om de groei van hun bedrijf te structureren en te accelereren. Rockefeller Habits zorgt ervoor dat iedereen op dezelfde pagina zit en dat groei transparant wordt. Harnish is een graag geziene gast bij congressen en voor interviews. Hij weet wat ondernemers wereldwijd bezig houdt en heeft een sterke visie op de nieuwe ontwikkelingen.

Kevin Sheridan, CEO van Rutgers Permanent Painting, een bedrijf met 80 medewerkers in de Verenigde Staten, overwoog zijn focus te verleggen naar het verkopen van een nieuw, beter product. Maar hij was bang om de sprong te wagen. Wat hem uiteindelijk over de streep trok was de hulp van zijn coach.

Topprestatie

Zoals André Agassi zegt, kan niemand een topprestatie leveren zonder coach. Topsporters begrijpen dit instinctief. De topmanagers van grote bedrijven maken gebruik van deze ondersteuning. "Ik ben met stomheid geslagen dat niet iedereen dit doet."

In het geval van Sheridan, wist hij dat het andere product beter zou zijn voor zijn klanten. En meer winst zou opleveren voor zijn bedrijf. Echter, om de transitie te maken, moest hij stoppen met het aannemen van opdrachten die tot dan toe een goede inkomstenbron waren. "Om de nieuwe business te lanceren, moesten we aan 40% van onze klanten nee verkopen," zegt hij.

Dat was moeilijk. Sheridan en zijn executive team gingen drie of vier keer bijna terug naar hun oude businessmodel. Zoals Sheridan het zegt, trok Green het hele team schreeuwend en protesterend naar de overkant, waar ze geen seconde spijt van hebben. "We hebben ons meest winstgevende jaar sinds vier jaar," zegt Sheridan, "die professionele coach heb je er zo uit."

Coaches versus consultants

Elk bedrijf heeft een coach nodig. En waar consultants worden verwacht antwoorden te leveren voor lastige problemen, worden coaches daarentegen verwacht de lastige vragen te stellen. Zij moeten de leiders helpen de brute waarheid onder ogen te zien en de onderliggende problemen aan te kaarten. Coaches helpen ook in besluitvorming en ze dagen organisaties uit meer uit hun onderneming te halen. Ze spreken het hele managementteam aan op hun verantwoordelijkheid, inclusief de CEO. Naast een bedrijfscoach, raad ik elke leidinggevende aan om een persoonlijke coach aan te nemen.

Bedrijfsadvocaat

Een bedrijf kan gezien worden als een uniek, levend wezen. Daarom heeft het ook een 'advocaat' nodig. Iemand met een frisse blik die de belangen van het bedrijf behartigt. Een extern persoon ziet beter dan de manager hoe het bedrijf floreert - en brengt aan het licht hoe het managementteam zelf wellicht de groei tegenhoudt. Coaches moeten niet bang zijn om op onze knopjes te drukken om achter de waarheid te komen. Je weet dat je coach goed bezig is als je zo boos bent dat je op het punt staat hem of haar te ontslaan. Dat is een teken dat je met de juiste persoon samenwerkt. Je hebt een coach nodig die je team het vuur na aan de schenen legt, zodat ze het juiste doen voor je bedrijf. Zoals Green deed voor het bedrijf van Sheridan.

Bewaker van verantwoordelijkheidsgevoel

Het verantwoordelijkheidsgevoel dat een coach met zich meebrengt is een van de sterkste voordelen. Vraag dat maar aan Jeff Berstein, CEO van Imagefirst. Zijn bedrijf dat gebaseerd is in de Verenigde Staten, verhuurt medisch textiel aan zorginstellingen en andere soortgelijke klanten. Een van de grootste uitdagingen in een groeiend bedrijf is communicatie. Zeker als de werknemers vanuit acht verschillende locaties werken, zoals bij Imagefirst. Om deze uitdaging op te lossen, hebben de leidinggevenden dagelijkse contactmomenten om hun medewerkers geïnformeerd en betrokken te houden. "Maar, zegt Bernstein, "daar waren we niet altijd consistent in." Daarbij heeft Patrick Thean, de coach van Imagefirst, enorm geholpen. Op zijn suggestie is Bernstein een puntensysteem gaan gebruiken. Met deze tool kon hij wekelijks volgen hoe zijn leidinggevenden betrokkenheid bij hun medewerkers promootten. Als teamleiders een medewerker mee uit lunchen namen bijvoorbeeld, werd hen gevraagd daar een foto van te maken. Zo verdienden ze punten. Ze gebruikten Gazelles System Rythm software om hun wekelijkse voortgang te publiceren en bij te houden op dashboards. Deze werden door het hele bedrijf gedeeld. "Dit proces stelde ons in staat om iedere manager en senior leidinggevende verantwoordelijk te stellen, op alle verschillende locaties van het bedrijf," zegt Bernstein.

Talent werven

Thean werkte ook samen met het executive team aan betere systemen om talent aan te trekken en te ontwikkelen. Door ze te helpen gebruik te maken van wervingstechnieken zoals Topgrading - iets wat Green ook inzette bij het upgraden van het sales team van Rutgers Permanent Painting. Het resultaat was dat Imagefirst zijn talentenpool vergrootte van 52% naar 70%. "We hadden dit nooit alleen gekund," zegt Bernstein. Het is veel effectiever om een extern persoon binnen te halen die je helpt focussen. En iemand met een frisse blik ziet zwakheden van jou of binnen je team veel sneller dan iemand die intern werkt.

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.