Geheimen van de 'sweet sixteen' van deze eeuw

Ben Ridler
Ben Ridler was begin 20 toen hij zijn eerste bedrijf oprichtte. Een paar bedrijven verder ontdekte hij dat hij het liefst ondernemers helpt succesvol te worden. Zo ontwikkelde hij de business management applicatie die hij zelf gehad had willen hebben toen hij begon met ondernemen. Ridler deelt zijn kennis en bevindingen als business coach en ondernemer graag met andere ondernemers om ze verder te helpen naar succes.

Voor Groeifactor beschrijft Ben Ridler hoe de zakenwereld tienerachtige opstandigheid nodig heeft om vastgeroeste oude manieren te doorbreken. 

Het is de 'sweet sixteen' van de 21e eeuw. En de zakenwereld gedraagt zich als een tiener. Dat is ongelooflijk veelbelovend. Het betekent dat we een nieuw type van menselijke beschaving aan het starten zijn. Ik heb zelf vier kinderen, dus ik beschouw mezelf als een expert op het gebied van tieners. Mijn kinderen zijn natuurlijk fantastisch, maar soms... nou ja, mijn buren moesten ooit een eind maken aan een feest dat mijn kinderen hadden georganiseerd toen ik niet thuis was.

Ik vind dat mijn kinderen levenslustig zijn. Kun je het ze kwalijk nemen? Tegen de tijd dat een zelfstandige jongere zestien wordt, zal deze zich een beetje beperkt voelen in het ouderlijk huis. Hetzelfde geldt voor de huidige businesswereld. We hebben ons decennia lang beperkt tot oude manieren van denken. Het is zo saai geworden dat toonaangevende economen zeggen dat we in een 'zombie-economie' zitten. Zombie-economie? Anders gezegd, bedrijven strompelen gewoon maar door, vastgeroest in oude manieren van denken. We hebben een flinke dosis tieneropstandigheid nodig om deze zombies wakker te schudden.

Hoe word je een bedrijfstiener?

In feite gedragen de beste businessleiders van tegenwoordig zich in veel opzichten als opstandige tieners, het tegenovergestelde van zombies. Ik denk dat ze binnenkort van die wilde feestjes gaan geven. Zelfs nu al lijken de meest bijzondere bedrijven in de wereld op feestjes waar we allemaal wel heen zouden willen.

En om de 'sweet sixteen' van deze eeuw te vieren, nemen we zestien grote inzichten onder de loep en kijken we hoe deze inzichten ervoor kunnen zorgen dat bedrijfsleiders zich gaan gedragen als tieners:

Het beste moment om een boom te planten was 20 jaar geleden. Het op één na beste moment is nu.

- Chinees spreekwoord Uit Gallup's onderzoek 'State of the American Manager' uit 2015 bleek dat in deze 'zombie-economie' slechts 12% van de werknemers vindt dat hun manager hen helpt met het stellen van doelen. Dit betekent dat 88% van de werknemers geen idee heeft wat ze aan het doen zijn en al helemaal niet waarom. Dit is een ongelooflijke verspilling van menselijk potentieel, en daar zijn mensen klaar mee. Gallup concludeerde dat "toegewijde werknemers constante feedback willen en verantwoordelijk gehouden willen worden". Dus als je die boom niet twintig jaar geleden hebt geplant, doe het dan vandaag nog. Geloof me: je werknemers zullen het verleden vergeten. Ze bouwen liever met jou aan de toekomst.

2. Ieder kind is een kunstenaar. De moeilijkheid is er een te blijven als je groot wordt.
- Pablo Picasso

Als je kijkt naar een bedrijf als Uber, één van die feestjes waar we graag heen zouden willen gaan, dan zie je dat je geen nieuwe programmeertaal hoeft uit te vinden om een miljardenbedrijf te worden. Net als Picasso, hebben ze de verf gebruikt die er al was en er iets radicaal anders mee gedaan. Picasso speelde met verf zoals een kind zou doen. Alle creativiteit komt uit die kinderlijke speelsheid. Gebruik dit ook in je bedrijf. De American Psychological Association ontdekte dat wanneer een werknemer zich gewaardeerd voelt, elk aspect van zijn werkhouding drastisch zal verbeteren:

3. De twee belangrijkste dagen in je leven zijn de dag dat je wordt geboren en de dag dat je ontdekt waarom.
- Mark Twain

Het slechtste aspect van de zombie-economie is het ontbreken van het 'waarom'. Gelukkig kun je dit probleem in je bedrijf makkelijk oplossen. De volgende keer dat één van je werknemers een vraag stelt, denk er dan goed over na. En als je deze vraag beantwoordt, zorg er dan voor dat je hen een 'waarom' geeft. Als bij toverslag zullen andere werknemers je ook vragen gaan stellen. Behandel deze met net zoveel respect en je zult jouw gedeelte van de zombie-economie wakker schudden. Als je bewijs wil, is hier nog meer data van een ander Gallup-onderzoek uit 2015, The State of the American Manager:

4. Dromen is uiteindelijk een vorm van plannen.
- Gloria Steinem

Je moet ervoor zorgen dat jouw werknemers ook jouw droom dromen. Als jij droomt over een beter bedrijf, een betere samenleving en een betere wereld, ondersteun je jouw werknemers met wat tienerachtige managers het 'Ik voor ons continuüm' noemen:

5. De geest is alles. Wat je denkt, word je.
- Boeddha

De menselijke geest kan praktisch elk obstakel overwinnen, onder één voorwaarde: de persoon in kwestie moet gedreven zijn. Ik denk niet dat veel mensen zich kunnen voorstellen wat Stephen Hawking lichamelijk heeft doorstaan, maar ik denk dat iedereen kan waarderen hoe gedreven hij is om zijn bijdrage te leveren aan de wereld. Fysieke beperkingen zijn geen obstakel voor onze wilskracht. Geef je werknemers de kans om bij te dragen aan iets groots en ze zullen elk obstakel kunnen overwinnen.

6. Een niet-onderzocht leven is niet waard om geleefd te worden.
- Socrates

Leidinggevenden die de tiener in zichzelf naar boven willen halen, moeten nog steeds opletten op wat ze doen. Hetzelfde geldt voor jouw mensen. Ze kunnen jouw bedrijf niet zelfverzekerd vooruit helpen tenzij ze weten waar ze zich op moeten richten.

Ongelofelijk maar waar: in een onderzoek van McKinsey werd aan leidinggevenden gevraagd welke woorden er in hen opkwamen als ze het woord 'strategie' hoorden. Van de 109 meest genoemde woorden, waren er maar twee - twee! - die iets te maken hadden met mensen.

Jij weet wel beter. Welke tiener wil er nou alleen naar een feest?

7. Nothing is impossible, the word itself says, “I’m possible!”
- Audrey Hepburn

Attitude is alles, en binnen jouw management kun je jouw attitude gebruiken als start van het ‘cascade-effect’, het proces wat in stappen verloopt.

Als jij betrokken bezig bent, dan zijn jouw managers dit ook. Als jouw managers betrokken bezig zijn dan werken zij met betrokken medewerkers en zijn jouw klanten betrokken bij je onderneming. Op dat moment wordt alles mogelijk:

8. Tachtig procent van succes bestaat uit op komen dagen.
- Woody Allen

Iedereen is hetzelfde, maar toch anders - deze meisjes zijn een tweeling, geloof het of niet - en jouw taak is om een team op te bouwen waarin eenieder op zijn of haar eigen unieke manier iets waardevols bijdraagt.

Uit een PEW-studie bleek dat ongeveer vier op de tien mensen graag de baas willen zijn, vier van de tien willen dit niet. Geef mensen een plek waar ze kunnen gedijen door zichzelf te zijn, en dan pakken zij hun kansen, elke dag weer.

9. Perfectie is niet haalbaar, maar als we perfectie najagen kunnen we uitmuntendheid vangen.
- Vince Lombardi

In zijn prachtige boek ‘Drive’, beschrijft Daniel Pink waarom Lombardi’s citaat een schot in de roos is: 'Heb je ooit een driejarige ontmoet die niet nieuwsgierig en zelfsturend is? Ik niet. Dat is hoe wij ‘out of the box’ zijn.'

Als je een uitstekend team wil, doe dan een beroep op hun innerlijke driejarige leeftijd. Je hebt namelijk geen perfectie nodig, alleen maar nieuwsgierigheid.

10. Een held is iemand die zijn leven aan iets groters dan zichzelf heeft gegeven.
- Joseph Campbell

Als je rijk wil worden, start je een schoenenbedrijf, toch? Fout.

Als je de wereld wil veranderen, start je een schoenenbedrijf. Blake Mycoskie van TOMS kan niet genoeg worden geprezen: hij heeft met zijn bedrijf een ernstig probleem van arme mensen over de hele wereld aangepakt, namelijk dat ze geen paar schoenen hebben. Jouw bedrijf kan ook een bijdrage leveren, de tiener in je ziel voelt zich nog steeds daartoe aangetrokken.

Hetzelfde geldt voor jouw medewerkers. Koester wat je bedrijf betekent voor de gemeenschap en jouw medewerkers zullen hun werk in een geheel nieuw licht zien.

11. Probeer niet om een succesvol mens te worden, probeer liever om een waardevol mens te worden.
- Albert Einstein

Uit een studie van PriceWaterhouseCoopers blijkt dat 90% van de millennials (generatie jongeren geboren tussen 1980 en 2000) wil werken voor een bedrijf waarvan het maatschappelijk verantwoord ondernemen overeenkomt met hun eigen waarden.

Diep van binnen zijn we allemaal tieners, vol optimisme en energie. Jij bent een van de leiders. Geef je mensen een kans, ze zullen iets leren, weten op te lossen en met enthousiasme iets opbouwen.

12. In de eerste plaats neem een duidelijk, helder en praktisch ideaal: een doel. Ten tweede, zorg dat je over de nodige middelen beschikt om je doelen te bereiken: wijsheid, geld, materialen en methodes. Ten derde, pas al je middelen toe.
- Aristoteles

Ik denk dat we een soort van tieners blijven tot we bij het punt aankomen waar onze dromen veranderen in concrete plannen. Dit is het moment dat de volwassenheid echt begint, het moment waarop we beseffen wie we zijn - en wie niet zijn.

Uit een studie gepubliceerd in HBR bleek dat succesvolle bedrijven precies dat koesteren wat hen uniek maakt. "Ze weten wat en wie ze zijn", schrijven ze, “en dat is niet alles voor iedereen. Ze tonen wie/wat ze zijn, in de praktijk ... niet via slogans op de muur ... "

13. Ik heb meer dan 9000 doelpunten in mijn carrière gemist. Ik heb bijna 300 wedstrijden verloren. 26 keer hebben ze me het beslissende schot toevertrouwd en heb ik dit gemist. Ik heb voortdurend gefaald in mijn leven, telkens weer. En daarom ben ik succesvol.
- Michael Jordan

"De meest bevredigende ervaringen in het leven van mensen zijn die toen ze in de juiste stroom, ‘flow’, zaten, " schrijft Daniel Pink in zijn boek ‘Drive’. “In de juiste ‘flow’ zitten mensen zo intens in het moment en zijn ze zo ‘in control’ dat hun besef van tijd, plaats en zelfs van zichzelf verdwijnt.”

Je herinnert het je misschien van je eigen tienerjaren. Ongetwijfeld voelde je op een gegeven moment de flow. Deze zelfde flow kun je in je bedrijf aanboren. Eerste stap: besef dat jouw medewerkers graag in deze flow willen stappen. Het moment dat ze hiertoe in staat zijn zullen zij het ook doen.

14. Als we onze dankbaarheid uitdrukken, mogen we nooit vergeten dat de hoogste waardering niet is om woorden te uiten maar om ze na te leven.
- John F. Kennedy

President Kennedy's doel was om de maan te bereiken in een decennium dat de technologie om er te komen nog niet bestond. Dit voorbeeld wordt vaak gebruikt als het ultieme voorbeeld van een gedurfd doel.

“De ‘sweet sixteen’ van deze eeuw laat zien dat bedrijven wereldwijd staan te popelen om even hoogstaande doelen te bereiken. Uit een studie van McKinsey blijkt dat medewerkers deze doelen niet tegenhouden. Managers houden ze tegen. "De meeste managers begrijpen de kracht van ‘ betekenisvol’ werk niet, schrijven ze. " Voor de meeste lijkt het niet belangrijk om stappen voorwaarts te zetten.”

Doorbreek deze impasse en de toekomst is van jou.

15. We kunnen kinderen gemakkelijk vergeven dat ze bang zijn voor de duisternis; een echte tragedie is het pas wanneer volwassenen bang zijn voor het daglicht.
- Plato

Ik ben vanaf mijn negentiende een ondernemer en ik weet zeker dat je het ermee eens bent dat in het bedrijfsleven je vaak je diepste duisternis ervaart voordat je het licht ziet. Net zoals opgroeien.

Op dit moment doet de zakenwereld zijn uiterste best om te ontdekken hoe we alles wat we weten en wat we kunnen, moeten gebruiken om te komen tot een betere wereld. Je wil helpen. Je bent in een unieke positie om dit te doen. Jouw leiderschap, jouw prestaties en de manier waarop je je bedrijf opbouwt, alles doet ertoe. Nu meer dan ooit. Omdat:

16. Als je jezelf wilt verheffen, verhef dan iemand anders.
- Booker T. Washington

Elk van jouw medewerkers die uitblinkt in zijn werk omdat jij hem of haar het gevoel geeft deel uit te maken van iets zinvols, doet meer voor jou dan geld verdienen. Elk van deze medewerkers laat jouw succes een miljoen keer helderder glanzen.

Dus in de 'sweet sixteen' van deze eeuw, een periode waarin de hele wereld bezig is te ontwaken, heb ik een verjaardagsuitdaging voor je:

Verhef iemand anders.

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.