Één missie, twee businessmodellen

Één missie, twee businessmodellen

Twee ondernemers die zich bezighouden met serious gaming: computerspellen die ervoor zorgen dat mensen zich ontwikkelen. Allebei met de missie om beweging virtueel te stimuleren, ieder met een eigen businessmodel. De ene ontwikkelt een eigen merkgroep voor ouderen, de andere heeft een kennis- en verkoopcentrum met verschillende producten voor alle doelgroepen.

Maaike Dekkers-Duijts
Maaike Dekkers-Duijts was tot 2008 een succesvolle consultant bij McKinsey en besloot toen ‘net als haar vader’ ondernemer te worden, samen met een collega. Silverfit biedt virtuele fietstours en -ondersteuning voor revaliderende ouderen.
Carla Scholten
Carla Scholten was docent en lid van de bestuursstaf bij Fontys Hogescholen, verantwoordelijk voor het huisvestingsbeleid. Na een bezoek in Amerika was ze overtuigd van de de kracht van serious gaming. In 2008 startte ze een bewegingscentrum vlakbij Eindhoven, inmiddels verkoopt en verhuurt ze alle vooraanstaande serious gaming merken.
Één missie, twee businessmodellen
Vraag 1

Hoe ben je terechtgekomen waar je nu staat?

Vanaf mijn zesde dacht ik: ‘Op een dag word ik ook ondernemer, net als mijn vader’. Ik had een goede baan als consultant en had privé veel te maken met ouderenzorg, en zag dat ouderen vaak en veel stil zitten. Mijn collega bouwde complexe bordspellen in zijn vrije tijd. We besloten in 2008 om mijn bevindingen en zijn hobby samen te voegen tot een virtuele ondersteuning van het revalidatieproces. We waren toen nog echte pioniers, niet alleen in het merk, maar ook in het concept. Terwijl we bezig waren met onze financiering, viel Lehmann Brothers. Het was zwaar, want de banken werkten ineens niet meer mee en dus moesten we ons redden met privé-investeerders. In het eerste jaar verkochten we maar acht of negen systemen. Maar we bleven stug doorwerken en partners zoeken. Gelukkig maar. Inmiddels zijn we volledig financieel gezond.

Maaike Dekkers-Duijts, Silverfit

Ik was docent op de hogeschool en mijn man is huisarts. Ik hield mij bezig met hoe kinderen gezonder konden leven. Ik werd enthousiast over serious gaming en wilde een interactief bewegingscentrum starten in Nederland. Omdat niemand dit nog deed, sprong ik dus echt in het diepe. Ik had een droomstart, met een bijzonder perscongres waarbij zelfs Erica Terpstra aanwezig was. Ik opende daarna een centrum voor serious gaming, als een soort ‘living lab’ en startte met verkoop. Onze positionering is inmiddels wat verplaatst, het bewegingscentrum heeft plaats gemaakt voor een kennislab en we verhuren nu ook onze exergames voor een groot aanbod aan activiteiten. We verkopen verschillende merken en ontwikkelen ook zelf interactieve toepassingen. Door kennis te hebben van een breed spectrum kunnen we onze klanten goed adviseren over toepassing, gebruik en implementatie.

Carla Scholten, Embedded Fitness

Vraag 2

Wat betekent groei voor jou?

Allereerst natuurlijk omzet. Ten tweede, onze uitbreiding op het gebied van nationaliteiten en producten. In 2009 kregen we onze eerste partner in Amerika. China volgde, en in het afgelopen jaar hebben we grote stappen gemaakt in Frankrijk. We hopen daar in de komende jaren nog veel nieuwe landen aan toe te voegen. Ook maken we ieder jaar een nieuw product. En ten derde, de belangrijkste misschien wel, is de groei van onze organisatie. Ons team is zo gegroeid, de kennis zit niet meer alleen bij mij en mijn partner. Ik organiseer niet meer iets tussendoor en houtje-touwtje, de teams weten inmiddels zelfstandig wat ze moeten doen. We zijn echt een volwassen bedrijf geworden.

Maaike Dekkers-Duijts, Silverfit

Mijn belangrijkste drijfveer is kennisexpert te worden op het gebied van exergaming. Echter, groei betekent inmiddels voor mij nu ook wel mensen en omzet. Dat is gewoon de volgende fase. De naam is gemaakt - en nu wordt het tijd om te oogsten. Gericht oogsten, dat wel. In het begin ben je nog klein, doe je het met drie man en is elke omzet heel belangrijk. De opdrachten kwamen binnen en je stapt overal in. ‘U vraagt wij draaien’. We maken nu gerichtere keuzes, kiezen voor schaalbare projecten met een betere marge. Anders zullen we het niet volhouden.

Carla Scholten, Embedded Fitness

Vraag 3

Wat is je meest waardevolle les?

De slogan van Ikea, ‘Aandacht maakt alles beter’, is echt waar. Tegelijkertijd vraagt alles veel aandacht. Dat hebben we bijvoorbeeld ervaren met onze Amerikaanse partner. Eerst dachten we, ‘Yes, we kunnen nu meteen gaan verkopen in heel Amerika’. Maar toen bleek dat we het product moesten aanpassen om het ook intercontinentaal verkoopbaar te maken. Silverfit is daardoor veel beter geworden natuurlijk, maar het ging dus niet bepaald vanzelf. Net zoals in Frankrijk. In 2012 legden we de eerste contacten, in 2014 hebben we de eerste systemen geplaatst. De echt grote orders zijn nu eigenlijk net binnen, voor 2017. Ik zou het positiever willen verwoorden, iets motiverender, maar het is gewoon zo. Je moet er heel veel tijd en moeite in steken om iets moois te bouwen.

Maaike Dekkers-Duijts, Silverfit

Ga altijd uit van het vertrouwen in mensen, hoe lastig dat soms ook is. Je moet informatie durven delen en daarvoor moet je vertrouwen geven. Het is wel eens geschaad inderdaad, dat doet pijn. Maar toch moet ik blijven geloven in samenwerking, het delen van informatie. Het komt anders niet tot stand, want zonder elkaar red je het gewoon niet. Er zijn nog steeds echt veel bedrijven die alles geheim willen houden. Dat werkt niet! Als we niet delen, dan kunnen we niet vermenigvuldigen en niet groter groeien.

Carla Scholten, Embedded Fitness

Vraag 4

Waar ligt je kracht als vrouwelijke ondernemer?

In Nederland merk je weinig verschil. In het buitenland merken we wel dat het fijn is om met zijn tweeën te zijn. Soms zetten we dan het verschil een beetje naar onze hand, schuiven we Joris of mij naar voren in bepaalde situaties.

Maaike Dekkers-Duijts, Silverfit

Ik krijg vaak de gunfactor. Technologie en vrouw, dat is een combinatie die veel mensen ook leuk vinden. Als moeder was het soms lastig. Soms dacht ik, in loondienst was ik er een tijdje uitgestapt. Maar met een eigen bedrijf doe je dat niet, en misschien heb ik mezelf zo gedwongen om door te gaan en ook deze ambitie waar te maken.

Carla Scholten, Embedded Fitness

Vraag 5

Maaike stelt een vraag aan Carla:

"Sinds kort heb je een externe financierder. Hoe ervaar je de samenwerking met die partij en in hoeverre heb je last/profijt van hun betrokkenheid?"

Maaike Dekkers-Duijts, Silverfit

"Direct na mijn start in 2008 is Achmea al ingestapt en nu sinds 2016 Janssen-Fritsen (marktleider leverancier gymtoestellen - red.). Met beide ben ik erg blij, maar ik zie wel het verschil tussen een hele grote onderneming als Achmea dat meer op afstand meekijkt en Janssen-Fritsen dat ook operationeel en strategisch samenwerking zoekt. Het feit dat er over mijn schouder wordt meegekeken is eigenlijk juist fijn en tot op heden heb ik niet het gevoel gehad dat ik in mijn vrijheid van ondernemerschap wordt beperkt."

Carla Scholten, Embedded Fitness

Vraag 6

Carla stelt een vraag aan Maaike:

"Ik ben hier in mijn eentje in gesprongen. Jullie zijn met zijn tweeën. Maakt het je bedrijf succesvoller?"

Carla Scholten, Embedded Fitness

"Mijn partner en ik verschillen enorm qua persoonlijkheid. Hij heeft precies de tegenovergestelde kwaliteiten van mij, maar op de dunne scheidslijn van overeenkomsten kunnen we precies goed praten. We hebben stevige discussies en moeten soms ook absoluut wat water bij de wijn doen. Mijn compagnon is strateeg, ik ben de actiepersoon. Ik kan tien kilometer de verkeerde kant op rennen – dan ga ik hard, maar wel verkeerd. Hij denkt veel meer na over de richting van het bedrijf. We zijn volledig complementair. Dat houdt je scherp en je leert ook veel van elkaar. Ik weet heel zeker dat ons bedrijf hierdoor succesvoller is."

Maaike Dekkers-Duijts, Silverfit

Wat is jouw mening over Groeifactor? Hoe kunnen wij de ondernemersverhalen nog beter aan laten sluiten op jouw groeiambitie? Laat het ons weten en vul de enquête in.

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.