Hoe ga je om met Engelstalige concurrentie?

Paul Sebes is oprichter van Sebes & Bisseling Literary Agency. Zijn bedrijf vertegenwoordigt een groot aantal Nederlandse auteurs en buitenlandse uitgevers. Hij heeft een probleem met een typisch Nederlands fenomeen: de vaste boekenprijs. Een overheidsmaatregel, bedoeld om de kleine boekhandel en de uitgever te beschermen, maar die intussen voor andere partijen steeds nadeliger wordt. Nederlanders lezen namelijk steeds vaker Engels. The subtle art of not giving a fuck of de biografie van Bruce Springsteen verkopen in het Engels even goed of beter. De importeditie, in het Engels dus, is er vaak eerder dan de vertaalde en is goedkoper: daar geldt de vaste boekenprijs niet.

Slecht dus voor Sebes, want die heeft voor soms veel geld de Nederlandse rechten voor een Amerikaanse bestseller verkocht aan een Nederlandse uitgever. Wat te doen aan deze concurrentie? De minister van Cultuur tot actie bewegen? Boekhandels demotiveren Engelse boeken neer te leggen? Drie ondernemers adviseren.

 

Dilemma in het boekenvak; Paul Sebes heeft concurrentie van Engelstalige markt; wat te doen?

'Wees de aanvoerder van de vernieuwing'

‘Mijn vorige bedrijf, Buzzer, hield zich bezig met word-of-mouth-marketing en voor deze nieuwe vorm van marketing was er juist geen regelgeving. En ik vreesde dat als die er niet zou zijn, allerlei vage figuren en boeven mijn vak zouden kunnen verpesten, onbetrouwbaar zouden maken. Dus heb ik mijn best gedaan ervoor te zorgen dat de Reclamecodecommissie een nieuw hoofdstuk toegevoegde. Zoiets zou Sebes natuurlijk ook kunnen doen: lobbyen voor nieuwe regels. Als hij dat start en van deze beweging aanvoerder is heeft dat als bijkomend voordeel dat hij meteen het gezicht is, zoals ik dat was voor word-of-mouth-marketing, wat weer goed was voor mijn bedrijf. Ik denk voor wat betreft de vaste boekenprijs dat je misschien een boek laat drukken op bamboe-papier, waardoor het niet onder de regels valt - ik noem maar iets ludieks, dat je stunt. En meteen een statement maakt op grond van duurzaamheid. Dan heb je de aandacht wel.'

Willem Sodderland, oprichter van zeewier-foodbedrijf Seamore

'Concentreer je op andere niches'

‘Mijn ervaring met overheidsingrijpen is juist de doorbraak geweest van ons bedrijf: toen de AFM besloot provisies te verbieden werden de advieskosten transparant, wat de markt in een klap totaal veranderde. Want banken werden nu gedwongen hun klanten ook advieskosten in rekening te stellen. En de grote hypotheekketens, gewend aan die hoge provisies, zaten op te dure A-locaties, waar wij 3-hoog achter ons tegen lagere tarieven op starters richten. En wat betreft de vaste boekenprijs: met de overheid aan de slag gaan over regelgeving is vechten tegen de bierkaai. Het heeft geen zin om daar boos over te worden, het is een van de vele varianten van groot tegen klein. Als kleine adviesketen hebben we geen enkele kans tegen de reclamebudgetten van de grote banken en hypotheekketens, dus moeten we vooral beter, slimmer en sneller zijn. Moet Sebes niet anders naar de handel in vertaalrechten kijken? Misschien loont het niet meer om de rechten op bestsellers te kopen, is het veel gunstiger om je te concentreren op bepaalde niches. Kijken wat de markt is voor mensen die uitsluitend in het Nederlands lezen.’

Tom van der Lubbe, co-founder van hypotheekadviseur Viisi

'Focus op zaken waar je wel invloed op hebt'

'Tja, een trend ontmoedigen of zelfs overheidsregels veranderen, dat klinkt als water de waterval op dwingen. Dat gaat eenvoudigweg niet. Mijn ervaring is dat slippen en meesturen, om een autovergelijking te maken, wellicht wel kan helpen: als er tijdens een slip hard aan het stuur wordt getrokken, gaat het meestal fout en vlieg je uit de bocht. Door mee te sturen in de sliprichting kan het lukken om weer op de weg te komen. Ondernemers worden voortdurend geconfronteerd met veranderende marktomgeving en een bepaalde vorm van oneerlijkheid daarin. Voor mij geldt altijd dat het focussen op kansen meer energie geeft dan je te richten op zaken die je juist niet in de hand hebt. Als ik Paul Sebes was, zou ik bijvoorbeeld het ebook verder pushen, want daarvoor geldt de vaste boekenprijs niet, toch?’

Marinus Noordenbos, CEO van Hokkaikitchen, dat Japanse seafood maakt en verkoopt

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.