Deze drie disciplines bepalen de groeisnelheid van je bedrijf

Bart van Nol

Bart van Nol is eigenaar van ScaleUp Company, een bedrijf dat progamma's en tools biedt aan groei-ondernemers. Voor Groeifactor schrijft Bart deze column om de groeisnelheid van je bedrijf te bepalen:

Gewoontes, doorzettingsvermogen, discipline, wilskracht - het zijn termen die de laatste jaren mateloos populair zijn geworden in de managementliteratuur. Bestsellers als ‘The Power Of Habit’, ‘Grit’, ‘The Willpower Instinct’, en ‘Deep Work’ staan al geruime tijd in bestverkochte lijsten op Amazon, vaak gevolgd door soortgelijke online cursussen.

Maar waarom zijn deze thema’s eigenlijk zo populair geworden? En waarom zijn ze zo belangrijk als je je bedrijf wilt laten groeien?

Ritme en discipline

Naar mijn mening groeit de populariteit van deze thema’s omdat ondernemers zich steeds bewuster zijn van het belang van ritme en discipline. In een tijd waarin ondernemers steeds sneller afgeleid zijn en meer keuzemogelijkheden hebben, zijn ritme en discipline het enige wat nodig is om de vele plannen tot succesvolle executie om te zetten.

Drie disciplines die de groeisnelheid van jouw business bepalen

Als jouw bedrijf aan het opschalen is voorbij de 1 miljoen euro omzet, zul je steeds vaker (en sneller) beseffen dat je discipline moet inbouwen in je werk- en overleg processen. Simpelweg omdat je merkt dat niet iedereen elke dag aan de juiste dingen werkt, en je ook ziet dat de doelen en verantwoordelijkheden per medewerker niet 100% duidelijk zijn.

In deze column beschrijf ik de 3 belangrijkste disciplines, die ervoor zorgen dat de ‘excellente executie’ door al je mensen continu wordt uitgevoerd, in een voorspelbaar en herhaalbaar ritme.

Deze drie disciplines zijn:

  1. Prioriteiten
  2. Meetgetallen
  3. Overlegritme

1. Prioriteiten

Wat zijn de dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse prioriteiten van de business, de teams en de medewerkers? Kies altijd prioriteiten die bijdragen aan het grote ondernemersdoel en werk dit uit in kwartaaldoelen. Mijn tip is om maximaal 3-5 prioriteiten per kwartaal te kiezen.

Voorbeeld:
Ik heb onlangs een reclamebureau gecoacht, welke als gewoonte had om zes tot tien prioriteiten te kiezen, waar de organisatie ieder kwartaal aan werkte. Doordat ze zoveel doelen hadden bepaald, geen duidelijke doel prioriteiten hadden afgesproken en van alle doelen geen duidelijke 'definition of done' op papier hadden gezet, haalden zij aan het einde van elk kwartaal slechts een of twee doelen. Zelfs deze doelen waren alleen niet 100% done. Na overleg hebben zij hun aanpak veranderd en hun doelfocus geminimaliseerd; het volgende kwartaal kozen zij slechts twee kwartaaldoelen, met als resultaat dat iedereen focus had en de doelen sneller en beter gerealiseerd werden.

2. Meetgetallen

De Key Performance Indicators, oftewel de KPI’s. Dit zijn de (handvol) getallen die aangeven hoe jouw bedrijf draait. Of een proces. Of een medewerker.

Ieder bedrijf, proces, team en medewerker heeft een paar van die getallen. Bijvoorbeeld, voor jouw bedrijf zouden dit enkele proces-KPI’s kunnen zijn:

  • marketing → gekwalificeerde leads
  • accountmanagement → churn, NPS score
  • productontwikkeling → nieuwe, verkoopbare producten
  • personeelszaken → werving en onboarding van nieuwe medewerkers

In de regel heb je 4 soorten KPI’s:

  • Vooruitkijkende KPI’s (sales pijplijn) vs terugkijkende KPI’s (gegenereerde omzet)
  • Input KPI’s (betreft de inspanning, bijvoorbeeld aantal bezoeken van sales) vs output KPI’s (betreft resultaat, bijvoorbeeld het aantal gesloten deals)
  • Snelle KPI’s (omzet) vs trage KPI’s (klanttevredenheid)
  • Harde KPI’s vs zachte KPI’s

Zodra je betekenisvolle KPI’s hebt gedefinieerd voor je belangrijkste processen, kun je gaan denken aan KPI verantwoordelijken. Dit beleggen van KPI verantwoordelijkheid zal 100% helderheid scheppen bij al je medewerkers, en maakt het voor jou eenvoudig om de prestatie te monitoren. En dat maakt een soepele en snelle groei mogelijk.

Voorbeeld:
Een technologiebedrijf met een salesteam van vijf personen merkte dat de activiteit in de sales pijplijn afnam, waarbij ze ook hadden aangegeven dat de KPI’s niet ‘leefden’ in het team. De reden was mij snel duidelijk: het team werkte uitsluitend met terugkijkende KPI’s (resultaat): namelijk het aantal getekende offertes. Dit werkte niet omdat hun lead-tot-verkoop tijd vaak >6 maanden was, waardoor het werken met deze enkele KPI niet bepalend genoeg was voor de werkzaamheden en prestatie van het team.

Na overleg hebben zij vervolgens meerdere KPI’s toegewezen, waarbij ze ook hebben gekozen voor input KPI’s (aantal salesgesprekken, aantal uitgeschreven offertes) en vooruitkijkende KPI’s (aantal nieuwe, gekwalificeerde leads). Dit zorgde ervoor dat de activiteit in het gehele salesproces werd beoordeeld, in plaats van uitsluitend het resultaat.

3. Overlegritme

Ritme is alles. Je overlegt dagelijks. Overleg volgens een ijzeren ritme; super gestructureerd en daarmee super voorspelbaar. In mijn ervaring brengt structuur energie in plaats van dat het energie kost. Onderbreek het ritme en je voelt direct een verschil.

Het klinkt tegenstrijdig maar het is niet minder waar: door vaker te overleggen bespaar je tijd. Het is namelijk dankzij deze overlegritmes (mits strak georganiseerd) dat iedereen de juiste dingen blijft doen, elke dag. Bovendien wordt iedereen dagelijks op zijn/haar doelen gemonitord, waardoor deze sneller worden gehaald. Dankzij een overlegritme groeit er namelijk een cultuur van accountability. En wie wil dit niet in zijn bedrijf.

Voorbeeld:
Bij ScaleUp Company werken we met de ScaleUp methode, waarbij overlegritme cruciaal is. Hierbij werken we met kwartaal-, week- en dagmeetings. Zo bellen wij iedere dag om 8:30 in, waarbij we in rap tempo bespreken:

  • De highlights van de vorige dag
  • Of de doelen van de vorige dag zijn behaald
  • Wat de doelen van vandaag zijn
  • Hoe ver je zit op je ‘key metrics’
  • Of er ‘hurdles’ zijn voor vandaag

De resultaten van dit meeting ritme is enorm: niet alleen creëren we hiermee een cultuur van accountability, maar werkt het ook bevrijdend, omdat de prioriteiten van elke dag helder zijn.

Wil jij ook meer ritme en discipline in je bedrijf?
Alléén als klant van MKB Brandstof kunt u op 8 november met € 100,= korting naar de unieke Masterclass Scaling Up, waar jouw MT de belangrijkste principes leert toe te passen op het gebied van people, strategy, execution, cash. Meld u snel aan via de eventwebsite, met kortingscode Groeifactor. U betaalt dan geen € 595,= maar slechts € 495,=.

Bart van Nol is ondernemer, coach, investeerder en sinds 11 februari 2016 mede-ondernemer van ScaleUp Company, waarbij hij groeibedrijven helpt om op een gestructureerde manier sneller naar de volgende fase te groeien.

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.