Delegeren of zelf blijven doen?

Closing the Loop is groot in Afrika, maar met zes medewerkers in Nederland nog bescheiden. Joost wil groeien, maar wordt daarin eigenlijk beperkt doordat alles aan hem hangt, want sales, aandeelhouders, accountmanagement, noem het maar: hij is het aanspreekpunt. Delegeren dus, maar hoe doe je dat? Hoe maak je de selectie om te bepalen wat echt bij jou moet blijven en wat kun je bij een (nieuwe) medewerker leggen?

Een ondernemer met een dilemma wint advies in van ervaren ondernemers.

Delegeer die taken waarin je maar een beetje goed bent

‘Heel herkenbaar. Hoe je de selectie maakt, hangt van twee dingen af: welke medewerkers heb je tot je beschikking en wat kunnen ze goed. Wat durf je dus over te laten. Maar eerst, nog belangrijker: waar ben je het beste in en wat vind je het leukst. Is voor mij persoonlijk ook een zoektocht geweest. Kijk, ik heb natuurlijk last van die valkuil waar veel ondernemers last van hebben, dat ik namelijk veel dingen een beetje kan, maar gaandeweg ontdekte ik dat ik creatie, het bedenken van nieuwe concepten, het leukste vind. Maar ja, tegelijk bleef ik ook die andere dingen doen, die ik een beetje kon/leuk vond, en dat heeft me tegengehouden in mijn groei. Dus zoek vooral mensen die je aanvullen en gek genoeg niet in de werkzaamheden waar je helemaal niks van kunt, maar dingen die je een beetje kunt, maar eigenlijk niet het echt goed. Ik dacht bijvoorbeeld dat ik goed was in sales, tot ik een echt goede salespersoon in huis haalde.’

Cathelijne Lania, oprichter van A Beautiful Story

Bijna iedereen wil van het operationele stuk af

‘Delegeren, dat definieer ik als het overdragen van taken en verantwoordelijkheid en er niet naar kijken, het te laten, alleen geïnformeerd willen worden. De hamvraag is: waar is hij zelf goed in? Ik weet inmiddels dat ik goed ben in het op- en doorstarten van een bedrijf, om het te brengen naar een team van zo’n 20-25 man. Ik zie en voel heel snel waar het goed ligt binnen een organisatie, en waar het scheef zit. Maar in de fase daarna wordt het zo groot dat de scope van verantwoordelijkheden heel divers wordt, van het handlen van financiers, operationeel wordt het heftig, etc. Vind ik minder interessant. Wat ik heel vaak zie en ook proef bij Joost is dat hij van het operationele stuk af wil. Weet je, ik zit in een app-groep met 150 ondernemers en werkelijk iedere week zoekt wel iemand een COO, een Chef Opbergen… Zeker bij de jongere mannelijke ondernemers zie ik het, die krijgen ideeën over wat er allemaal kan en dat doet ook iets met het ego. Maar wat is Joost? De visionair, die een bedrijf van 50 miljoen voor ogen heeft? Of de MKB-ondernemer die geen zin heeft in het dagelijkse gezeik?’

Stephan van Gelder, CEO bij Integron

Delegeren ging erg makkelijk toen ik zwanger was

‘Groeien gaat in schokjes, eerst van 6 tot 10 mensen, daarna na 25 man en het derde kantelpunt is na 50. Elke hobbel is lastig – mijn ervaring is dat het pas daarna relaxter wordt. Wij zitten nu met 115 medewerkers. Ik ben blij hoe het nu geregeld is: onder mij heb ik een goede managementlaag. Eigenlijk hoef ik me gewoon niet met de dagelijkse leiding te bemoeien, pas wanneer het echt te moeilijk wordt, schakelen ze me in. Belangrijk is dat ik veel vertrouwen in ze heb, dat ik zie dat ze het beter doen dan ik zou doen. Het vinden van mijn eerste managementteam was het moeilijkst, omdat ik toen nog niet wist wat ik zocht. “Weet niet wat je gaat doen, als het maar veel is”, zo was het een beetje. Eerst nam ik een ouder iemand, met veel ervaring, maar dat werkte niet: die zat te veel vast in zijn manier van werken. Toen gooide ik het over een andere boeg en begon ik deeltaakjes over te dragen aan de medewerkers die ik toen had. Ik was toen zwanger, wat gek genoeg enorm hielp: klanten accepteerden dat ik niet bij alles betrokken was, medewerkers vonden het logisch dat ik zaken overdroeg – dingen die ik later niet meer terugpakte. Om te bepalen wat ik over kon dragen, ben ik gaan opschrijven wat ik allemaal doe op een dag. Alles. Van het laten maken van een kapotte cv tot het administreren van de ziektegevallen. En daarna delegeerde ik die taken die een ander net zo goed of beter kon doen. De rest hield ik zelf en nee, of wat ik overhield leuk vond was geen criterium – ik ben geen millenial die vindt dat er altijd passie bij moet komen kijken.’

Kim Lustermans-Bakker, Landgoed Rijckholt

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.