Toeval vs. verandering

Toeval vs. verandering

De één zag acht jaar geleden een documentaire over zonne-energie en besloot dat hij de wereld wilde veranderen. De ander kwam per toeval terecht in de wereld van zonne-energie en werd verliefd op de missie en de mensen. Twee ondernemers, beiden van origine Belg. Dezelfde vragen, allebei hun eigen verhaal.

Peter Desmet
Peter Desmet (46) heeft sinds 2008 een zonnepanelen groothandel. Ook leidt hij installatiebedrijven op in zijn Academy. Dit jaar klopte Tesla bij hem aan met de vraag of hij de distributeur van de Powerwall (thuisbatterij) voor de Benelux wil worden.
Frank Goovaerts
Frank Goovaerts (41) is sinds vier jaar COO en mede-eigenaar van Sungevity. Dit bedrijf verkoopt en installeert zonnepanelen, waarbij de opwekking vooraf wordt ingeschat en gegarandeerd. Daarvoor was hij acht jaar directeur van een dochterbedrijf van een investeringsmaatschappij.
Toeval vs. verandering
Vraag 1

Welke weg heb jij afgelegd als ondernemer?

"Ik kon het een baas niet langer aandoen om mij in dienst te hebben en vice versa. Ik word het gelukkigst als ik volledig zelfstandig ben. Ook begon ik me steeds meer zorgen te maken over ons veranderende klimaat. Ik wilde iets betekenen voor de wereld van morgen. In 2008 viel het kwartje echt, toen ik de VPRO documentaire 'Here Comes the Sun' gezien had. Ons bedrijf was in eerste instantie groter in België dan in Nederland. In 2012 kwam uiteindelijk de Nederlandse zonne-energiemarkt op gang. Toen is ons zwaartepunt weer verschoven naar Nederland. Naast het verkopen maken we filmpjes, geven we adviezen en bloggen we actief. We leveren niet alleen, maar zijn ook echt bezig met het creëren van een duurzame markt."

Peter Desmet, Solarclarity

"Ik ben er eigenlijk gewoon ingerold. Ik kwam thuis van een wereldreis en had mijn baan daarvoor opgezegd. Een van de oprichters van dit bedrijf besloot er per direct uit te stappen. De andere oprichter zocht een nieuwe partner. Ik wilde ondertussen wel even inspringen. Na drie weken was ik verkocht aan ondernemen met een missie. Ik stortte me op de bedrijfseconomische kant, waardoor het product goed in de markt kon worden gezet en we snel konden groeien."

Frank Goovaerts, Sungevity

Vraag 2

Wat betekent groei voor jou?

"Groei is een gegeven in deze branche. Als we minder dan 20 procent groeien in een jaar dan is het een slecht jaar en zijn we diep ongelukkig. Die groeistuipen zijn soms pijnlijk. Banken geven je voorwaarden gebaseerd op het jaar daarvoor. Terwijl we wel eens met 700 procent in één jaar zijn gegroeid en er dus razendsnel een heel andere financiële behoefte ontstond. De overheid komt met tienjarenplannen, maar tegen de tijd dat het plan goed en wel in werking treedt, zijn wij al weer lichtjaren verder. Het destijds innovatieve plan is dan zo oud als een t-rex voor ons. Ik lever soms een enorm gevecht om de snelle werkelijkheid te matchen met de papieren waanideeën van partijen waar ik mee te maken heb, telkens weer. Dat heeft ook effect op mij als persoon, ik ben er wat harder door geworden."

Peter Desmet, Solarclarity

"Hoe groot je ook wordt, altijd je missie vasthouden. De sfeer met 85 man is nog steeds hetzelfde als toen we met zijn achten op de kamer zaten. Mijn grootste angst is dat we dat verliezen door onze groei. Met passionele mensen werken maakt het bedrijf sterk. Ik weet niet of ik nog, zoals in het begin, in een minder missiegedreven bedrijf zou kunnen werken. Het is bijna verslavend. Het hoeft niet zozeer zonne-energie te zijn, maar mijn werk moet de wereld mooier of beter maken.”

Frank Goovaerts, Sungevity

Vraag 3

Wat is je meest waardevolle les?

"Acht is meer dan duizend. Acht, in de zin van opletten. Dit gezegde komt van de opa van mijn vrouw. Ik ben zelf absoluut niet risicomijdend. Net als iedere andere ondernemer heb ik een gezonde aversie tegen banken. Maar ze hebben tot op zekere hoogte wel gelijk: je moet nadenken over de risico’s. Ga niet voor één afnemer of subsidieregeling, spreid je kansen. Ach, en het gaat nog wel eens fout. Omdat je moet groeien om met de markt mee te gaan."

Peter Desmet, Solarclarity

"Eerlijkheid duurt het langst. Soms zeggen we iets toch maar niet om aardig gevonden te worden, de relatie te redden, of omdat het commercieel niet handig is. Zeker Belgen hebben dit in zich, die zeggen niet altijd waar het op staat. Maar dat werkt niet. Je moet aangeven waarom je boos bent, iets onacceptabel vindt of denkt waarom iets niet gaat werken. Ik maak vast heus nog wel eens onbewust dezelfde fout, ik blijf een Belg, maar ik probeer gevoelige zaken niet meer voor me te houden."

Frank Goovaerts, Sungevity

Vraag 4

Peter stelt een vraag aan Frank

“Sungevity heeft sinds een half jaar een Amerikaanse moeder. Ik vind de bank al een lastige tante soms. Een moeder, daar moet ik eerlijk gezegd niet aan denken. Is het niet vervelend om te rapporteren, telkens weer verantwoordelijkheid af te leggen?”

Peter Desmet, Solarclarity

"Allereerst hebben we er veel voor terug gekregen. Slagkracht, deuren gingen open, samenwerkingen lukten opeens. Maar er zitten natuurlijk ook nadelen aan. Als je iets juridisch wilt aftikken, kost het je drie keer zoveel tijd. In Amerika gaat dat heel anders. We worden telkens gedwongen meer op details en risico's te letten. Je wordt dus wel beperkt, maar dat weegt niet op tegen de voordelen. Daarnaast groeien we als bedrijf, dus we moeten sowieso meer aan risicobeheersing doen. We kunnen ons niet meer gedragen als een losgeslagen start-up."

Frank Goovaerts, Sungevity

Vraag 5

Frank stelt een vraag aan Peter

"Trekt de groothandelskant ook veel missiegedreven mensen? Merk je verschil met je vorige werk? Hoe ervaar jij dit?"

Frank Goovaerts, Sungevity

"Ik denk dat onze sector sowieso mensen aantrekt die iets goeds willen doen met hun talent. Maar ik denk ook dat een groothandel heel anders is dan een B2C omgeving en dat daar andere mensen op af komen. Je hebt toch te maken met bedrijven en inkopers die je aanbod puur zakelijk afwegen en niet zo zeer bezig zijn met een missie. Voor mij zelf is het wel de eerste ‘baan’ waarin ik echt intrinsieke motivatie vind. Noem het missie, noem het passie. Hiervoor zat ik in autolak, gereedschap, software en dat soort wereldse zaken. Mooie producten, leuke bedrijven, maar ik was niet bepaald bezig om de wereld van mijn kinderen een betere plek te maken. Nu wel."

Peter Desmet, Solarclarity

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.