“De markt met gestrekt been bestormen, of samenwerken met traditionele partijen.”

Sander van der Aa is 29 en mede-oprichter van een woonplatform dat inspeelt op de veranderende vastgoedmarkt. Transparantie is hierbij het sleutelwoord. Een nieuw platform stuit nog wel eens op weerstand in de markt. Sommige partijen durven niet te innoveren, andere gelóven niet in innovatie. Van der Aa ervaart dit ook met zijn platform en vraagt zijn collega-ondernemers wat nu de beste strategie is.

Vijf ondernemers uit verschillende branches geven hun reactie.

Ondernemers uit verschillende branches delen hun ervaring

“Funda was ooit ook de partij die er met gestrekt been in ging. Tegenwoordig zien mensen Funda als een traditionele partij die innovatie tegengaat. Als je een plaats wilt verdienen in de vastgoedmarkt, dan moet je je onderscheiden. Anders steek je er nooit bovenuit. Je moet de markt overdonderen met je unieke visie en op zoek gaan naar die pioniers die wél met je mee willen gaan.”

Alexander Goverse, web-development

“Het ligt aan je budget. Als je in je eentje zo’n grote markt gaat bewerken, dan moet je wel veel geld kunnen spenderen aan marketing. Maar anderzijds, als je niet onderscheidend bent in een traditionele markt, dan heeft het eigenlijk überhaupt geen zin. Dan zou ik denk ik toch maar gewoon kiezen voor dat gestrekte been.”

Laura Luchtman, print-ontwerp

“In deze markt houdt bijna niemand rekening met elkaar, ook traditionele partijen niet. Het heeft geen zin de markt proberen mee te krijgen, want dat is eigenlijk nog nooit iemand gelukt. Je enige klant is de consument en die is nu juist gevoelig voor een goede prijs. Dus als je een goed idee hebt, dan moet je er met gestrekt been in. Als het uiteindelijk werkt, dan kan de markt niet meer om je heen.”

Gert-Jan Houweling, vastgoed

“Het is slim om samen te werken met een grote broer, bijvoorbeeld een hypotheekverstrekker. Die heeft baat bij transparantie omdat dit leidt tot meer marktverschuivingen. Het moet wel een grote en sterke broer zijn, die flink aan vechtsport doet. Als jij als klein ventje roze hakjes aantrekt en er stormen veertig jongetjes met gymschoentjes op je af, heb je toch echt zo'n broer nodig. Die jaagt de eerste twee weg en laat zien dat er met jou niet te sollen valt.

Joeri Achterberg, consultancy

“Het klinkt wel goed, met gestrekt been. Maar het probleem is wel dat je dan partijen uitsluit die mogelijk veel waarde kunnen toevoegen. Wanneer je je namelijk niets van de bestaande partijen aantrekt, is het lastig die partijen later wél in te sluiten. Kortom: je brengt een tweedeling teweeg, die je later niet gemakkelijk goed kan maken. Het getuigt ook van lef om de vastgoedmarkt er wél bij te betrekken.”

Nienke Binnendijk, public relations

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.