"Continu online aanwezig zijn, of bescheiden diepgang bieden?"

Robbert Cornelissen is gespecialiseerd in customer engagement. Hij zorgt ervoor dat een bepaalde doelgroep zich bindt aan een merk. Het nieuwe bedrijf van Cornelissen bestaat inmiddels een jaar en het loopt goed. Er is één maar: zijn bedrijf bestaat momenteel alleen bij de gratie van mond-op-mondreclame. Cornelissen wil zijn bedrijf nu ook online presenteren. Maar niet van harte, zo blijkt.

Cornelissen: “Om eerlijk te zijn, het liefst stop ik er geen energie in als het niets oplevert. Maar je zult wel moeten, want kort gezegd: als je niet online bent, besta je niet. Ik sta voor een tweestrijd. Moet ik mijn bedrijf elke dag iets laten presenteren met weinig inhoud, als een soort dagboek? Of moet ik juist een keer per maand een diepgravender onderzoek plaatsen, waar mensen werkelijk iets aan hebben? Allebei de strategieën kosten onder de streep ongeveer even veel tijd, maar waar sorteer ik nu het meest effect mee?”

Vijf ondernemers uit verschillende branches vertellen hoe zij dit dilemma aanpakken.

Ondernemers uit verschillende branches delen hun ervaring

Doordacht

“Ik presenteer mezelf vaak minstens vier keer per week op alle social media-kanalen. Niet hoogdravend, wel doordacht. Daarom maak ik hiervoor een content-agenda met verschillende categorieën, zodat ik zeker ben dat mijn post afwisselend zijn. Het doel is om opdrachtgevers te informeren over mijn werkzaamheden. Mijn stelregel: informatie moet niet alleen relevant zijn, het moet vooral ook sexy zijn.”

Dirk-Elias Scheele, print merchandise

New business

"30 tot 40% van onze new business hebben we te danken aan onze contentaanpak. Jaarlijks voeren we een groot onderzoek uit naar werkbeleving in Nederland. De content die hieruit voortvloeit distribueren we via on- en offline media en partners, en verspreiden we onder klanten, prospects en natuurlijk ook online. Op social media zijn we als bedrijf aanwezig op Facebook, Twitter en LinkedIn. In de toekomst willen we content nog intensiever, frequenter en meer op persoonlijke titel gaan delen. Door meer en kleinere stukken content specifiek gericht op bepaalde branches te ontwikkelen. En door dit op persoonlijke titel te (laten) verspreiden door medewerkers, bijvoorbeeld via hun eigen LinkedIn kanalen.”

Stephan van Gelder, onderzoek- en adviesbureau

Niet re-posten

“Ik post zelf eens in de week iets op social media, of misschien zelfs minder. Ik geloof dat als je elke dag iets gaat posten, je al snel relevantie mist. Op die manier krijgen mensen een negatieve associatie met je merk. Wat ik trouwens vaak zie, is dat anderen mensen diepgang willen bieden door interessante artikelen te re-posten. Dat is geen oplossing, want je genereert er geen positieve aandacht mee. Hooguit voor het andere bedrijf.”

Elise de Ruiter, cultureel ondernemerschap

Trucendoos

“Wij posten vooral over het werkproces. Waar we zijn, over het kantoor, leuke klanten, ga zo maar door. Als we op relevante evenementen zijn, post iedereen uit het bedrijf hierover. Zeker op Instagram levert die veelheid juist veel positieve reacties op. Op LinkedIn houd ik het wat rustiger. Facebook zit daar een beetje tussen. Diepgaande informatie deel ik liever ook niet, omdat ik niet graag mijn trucendoos openzet voor Jan en alleman.”

Ronny Wieckardt, visual designer

Kwalitatief

“Ik heb een vakblad met kwalitatieve stukken over koffie, dus mijn social media-posts slaan daarop terug. Ik denk dat het van belang is om te laten zien dat je kwalitatief bent op social media. Cases, successen én problemen die je tegenkomt en hoe je dat hebt opgelost. Met eerlijkheid wek je vertrouwen, laat je zien dat je ergens van hebt geleerd. Laat zien dat je het niet alleen weet, maar ook dóet.”

Marc Kluijver, uitgeverschap

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.