5 manieren om je strategie beter uit te voeren

Stephen Lynch
Stephen Lynch gaf als consultant aan honderden bedrijven strategie-advies. Als Head of Strategy van Results.com helpt hij bedrijven met het creëren van een winnende strategie, strategische doelen stellen en behalen en medewerkers in staat stellen zoveel mogelijk uit zichzelf en het bedrijf te halen.

Voor Groeifactor bespreekt consultant en strateeg Stephen Lynch vijf manieren die succesvolle bedrijven gebruiken bij de uitvoering van hun strategie.

Het boek 'Strategy that Works' gaat in op onderzoek naar succesvolle strategic execution. In een lopend onderzoek onder hogere leidinggevenden gaf ruim de helft van de respondenten aan dat ze niet vonden dat hun bedrijf over een succesvolle strategie beschikte. Tweederde bleek van mening dat hun organisatie niet de juiste capaciteiten in huis had om de huidige strategie tot uitvoering te brengen.

Dezelfde onderzoekers ontdekten dat succesvolle bedrijven niet de gangbare trends en methodes voor hun sector volgen. Ze hanteren juist 5 methodes die in tegenspraak zijn met de traditionele zienswijzen om hun tegenstanders te overtreffen en voorbij te streven. Dit is mijn persoonlijke interpretatie van deze 5 methodes:

1. Ze zorgen voor een duidelijke identiteit

Succesvolle bedrijven richten zich op een duidelijke doelmarkt en leggen de focus op datgene wat hen uniek maakt voor het doelpubliek. Ze streven geen groei na op meerdere markten als ze zich niet duidelijk kunnen onderscheiden van de rest. Ze zijn heel duidelijk over hun strategische positie en werken aan het opbouwen van capaciteiten die hun positie op de lange termijn helpen ondersteunen.

2. Ze laten zich niet verleiden door benchmarking

Succesvolle bedrijven houden in de gaten wat de concurrentie doet, maar lopen niet blindelings achter de kudde aan. Ze beseffen juist dat het gebruik van dezelfde technologieën, het volgen van dezelfde methodieken en het vergelijken van dezelfde KPI's als de concurrentie alleen maar tot middelmatigheid leidt. Succesvolle bedrijven ontwikkelen een winnende strategie die hen onderscheidt van de rest in de sector en vertalen hun langetermijnstrategie naar hun lopende projecten en prestatiegegevens.

3. Ze snoeien in onbelangrijke zaken en investeren in wat daadwerkelijk belangrijk is

Ik heb een gezegde dat ik vaak deel met klanten: 'Als je mooie rozen wilt, moet je de rozenstruik steeds blijven snoeien'. Het is niet zo moeilijk om nieuwe mogelijkheden aan je product of service te blijven toevoegen en nieuwe projecten op te starten voor je bedrijf. Maar het werkt veel beter om alles wat overtollig en overbodig is weg te snijden en je alleen te concentreren op een klein aantal zaken dat er echt toe doet binnen je strategie.

De sleutel tot effectief strategisch leiderschap is uitzoeken wat echt tot de 'kern' behoort en wat binnen je activiteiten en aanbod van producten en services alleen maar 'context' en 'niet-strategisch' is. In de woorden van Peter Drucker, leiders moeten zich voortdurend de vraag stellen 'Wat moeten we omarmen en wat moeten we loslaten?'.

4. Ze doen niet aan voortdurende reorganisaties

Veel bedrijven proberen hun strategie te herzien door voortdurend de bedrijfsstructuur om te gooien en nieuwe stimulansen te bedenken. Het onderzoek van Harvard Business Review bevestigt dat dit niet werkt.

Succesvolle bedrijven onthouden zich van ontwrichtende reorganisaties en laten in plaats daarvan hun kernwaarden en bedrijfscultuur het werk doen. Ze gebruiken bedrijfscultuur, niet bedrijfsorganisatie, als middel om verandering te stimuleren.

5. Het gaat niet om agile zijn

Succesvolle bedrijven zijn niet agile in de zin dat ze zo snel mogelijk inspelen op verandering van buitenaf. Ze zijn vooral smart agile.

Het is belangrijk dat je als bedrijf wendbaar genoeg bent om bedreigingen het hoofd te bieden of veelbelovende kansen die je plan ondersteunen aan te grijpen - maar tegelijkertijd voldoende gedisciplineerd en gefocust bent om te voorkomen dat je constant door minder belangrijke zaken afgeleid wordt. Ofwel, voorkom dat je van het ene idee naar het volgende springt en je oorspronkelijke strategische bedoelingen uit het oog verliest.

Succesvolle bedrijven geven hun toekomst vorm door gewenste veranderingen zelf te creëren.

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.